Antwoord gezocht op een borstvoedingsvraag

Onze zoon is met 36 weken geboren en had eerst de kracht niet om goed te drinken. Borst niet leeg, korte tijd drinken en vaak aanleggen, compressie tijdens het voeden het hele rataplan en uiteindelijk een lege trucendoos. Tijdens de kraamweek van alles geprobeerd in allerlei houdingen, maar toen eigenlijk per toeval aan blokvoeden gekomen. Komt er op neer dat je iedere keer maar één borst aanbiedt gedurende drie uur. Dus stel je voor het is 7 uur en je kindje drinkt bij je aan je linkerborst en hij meldt zich om 8.15 en 9.30 weer dan biedt je alleen je linker boobie aan. Meldt die zich om 10.30 uur dan is het feest voor je rechter tiet. Blokken van drie uur dus. Zo komt je kindje bij korter drinken en kortere tijd ertussen ook bij de vettere melk en krijgt de directeur van de melkfabriek het seintje dat er geproduceerd moet worden en is je kindje beter verzadigd. Hier ging er een dag of wat overheen en we hadden een ander kind en waren de voedingsmomenten een stuk minder. Ik herken veel van je ‘klachten’ al hoort het er ook wel gewoon een beetje bij de eerste weken. Het kan zijn dat je de eerste twee dagen volle borsten krijgt (eentje dan), gewoon de ergste druk eraf kolven met de hand (onder een warme douche) en je kan verder tot het volgende blok. 
De lactatiekundige vond het blokvoeden achterhaald en ouderwets (ik vond haar daarentegen ietwat achterhaald en ouderwets ?), maar het heeft hier voor ruim vijf maanden borstvoeding kunnen geven gezorgd. 

Zet ‘m op!! 

Hihi ik moest lachen om bovenstaande 'directeur van de melkfabriek'. 
Er zijn al veel goede tips gegeven. Tongriem checken, kolven en per fles geven (dus niet die 30 ml maar een hele voeding). Dan krijg je ook wat meer zicht op hoeveel en hoe krachtig hij drinkt. 
Naast de lactatiekundige zou je ook een preverbaal logopedist daarbij mee kunnen laten kijken. En eens met wat eerder gezegd is: de eerste weken is het pittig. Ik vond het met een week of 8 makkelijker worden. Nu zit ik op bijna 4 maanden en ga nog even door! 

Lieve mama,
Lastig al die tegenstrijdige adviezen he. Allereerst de chiropractor; die is er niet voor opgeleid om advies over borstvoeding te geven en zou dat dan ook niet moeten doen!
Iedere 1,5-2 uur komen voor een voeding is heel normaal voor een baby van 6,5 week. Kunstvoeding richt zich veel meer op weinig grote voedingen, maar vanuit de natuur is frequent een kleine voeding normaal en eigenlijk het beste voor je kindje. Je hoeft je daar dus geen zorgen over te maken, maar zwaar is het soms wel!
Wat betreft het 'luie' drinken, baby's drinken niet lui maar kunnen wel moeite hebben om de melk goed uit de borst te krijgen. Daardoor kunnen ze in slaap vallen voordat ze de borst goed leeg hebben gedronken. Je geeft aan dat je al contact met een lactatiekundige hebt gehad, heeft die ook meegekeken met een voeding? En heeft die gekeken naar de mondanatomie van je kindje (tongriem, lipbandje)? 
Hoe is de groei van je kindje en hoe zijn de poep- en plasluiers?
Dit vind je misschien een fijn stukje om te lezen, over natuurlijk gedrag van een baby en hoe dat tegenwoordig in onze levensstijl past.

Heel herkenbaar wat je schrijft. Onze kleine man kwam ook heel vaak 10-11 keer per dag en dat bij 5 weken oud. Ook duurde de voedingen best lang (60-75 min). Ik heb er 2 keer een lactatiekundige bij gehad en die gaf mij het advies om naar Groningen tongriem kliniek te gaan. Daar bleek in een verborgen tongriem en te strakke lipband te hebben. Ze hebben het gelaserd en merken nu echt een groot verschil. 

Wat een leuk stukje DPL. Sterkt me in mijn go with the flow idee,.. geen strakke ritmes maar kijken wat die kleine nodig heeft. 

Bij ons heeft het klieven van het tongriempje veel verschil gemaakt. Hij was veel afgevallen en kwam tijdens de kraamweek 10 gram per dag aan,.. na het klieven was dit 40 gr per dag. Ik merkte dat het drinken veel efficiënter was!

Ik weet precies wat je doormaakt; vooral dat vele drinken en z'n 2 moods; mijn dochter werd snel overstuur als ze honger had en niet voldoende sliep, ik legde haar daarom vaak aan, als ze niet wilde dan merkte je dat vanzelf maar gaandeweg leerde ik die signalen herkennen.. je bent in principe al te laat als ze geen kracht meer hebben om te drinken en overstuur worden. En dat gaat snel, volgens mij worden ze ook ontzettend moe van het drinken aan de borst. Gaandeweg komen jullie in de juiste ritme terecht van bv en slapen. 
Volg je kind en laat hem per voedingsbeurt effectief drinken, sla geen voeding over. Het is helaas de eerste paar maanden echt keihard werken. Als ze zo klein zijn dan drinken ze snel kleine beetjes.. 
Ik wilde ook steeds stoppen met bv, maar had simpelweg de kracht er niet voor. İets nieuws introduceren kost ook tijd en energie, dus dan maar doorgaan.. en opeens merkte ik dat de frequente van de voedingen aanzienlijk minder was, en ik begon echt te genieten van onze bv tijd samen.. 
Maak de voedingsmomenten zo aangenaam mogelijk voor jezelf.
Als je kolft moet je wel rekening houden met de volgende voeding, je hebt 's ochtends het meeste melk. Baby's worden ook onrustig als ze op een lege borst drinken. Zorg voor voldoende ontspanning voor jezelf ook, het is lichamelijk ook best pittig, althans zo ervaar ik het. 
Succes! Volgens mij doe je het al heel goed als hij goed groeit.. 

Er is al veel gezegd maar misschien is er ook een verband met het slaappatroon? Mijn meisje bleek achteraf de eerste weken veel te weinig slaap te krijgen en viel daarom tijdens drinken aan de borst ook vaak in slaap. Op een gegeven moment was ze gewoon oververmoeid en raakte we echt in een negatieve spiraal met het slaap en drink patroon en werd ze steeds onrustiger. 

Terug
Bovenaan