'Rooming in': is dat noodzakelijk voor succes borstvoeding?

Zelf vind ik het wel prettig, maar het lijkt me niet noodzakelijk.

Miep

Hoi,
Zoals je wel merkt zijn de meningen hierover zeer verdeeld en dat komt omdat het
gaat om waar jij je het beste bij voelt.
Mijn zoon heeft de eerste 4 maanden 's nachts bij ons op de kamer in het wiegje
gelegen. Overdag sliep hij of in de box of in zijn ledikantje. Het ging allebei goed en het maakte hem qua slapen niet uit waar hij lag. Dus dat was wel makkelijk. Middagslaapje deed hij wel gewoon in zijn ledikantje. Nu nr 2 eraan komt gaan we het weer op dezelfde manier doen. De geluiden waren wij snel aan gewend. Dus dat scheelt ook. Je hoort al na korte tijd de verschillen tussen de huiltjes, kreuntjes en zuchtjes. Dus je wordt op een gegeven moment ook niet meer overal wakker van.
Maar bedenk goed het is geen must!! Je moet doen wat goed voelt voor jullie.
En idd je kan het proberen met de bak van de kinderwagen. Hoef je ook niet speciaal
een wiegje te halen.
Misschien besluit je nu wel om die kleine gewoon op zijn/haar kamer te laten en na
een dag of wat wil je perse dat ie bij jullie slaapt... Je weet nu nog niet wat je dan
voelt.
Succes met je keuze.
Liefs Melanie 28.5wkn zwanger van nr 2

Hugo is nu 9 maanden en slaapt nog steeds bij ons op de kamer. Eerst in de wieg en nu sinds een aantal dagen in zijn ledikant.

Ik vond het heel erg fijn, vooral met de voedingen, maar ook met het
geven van een speentje. Dan was hij nog niet echt wakker en zorgde ik
er daarmee voor dat hij verder sliep en niet echt verder wakker werd.

We vinden het nu nog heel gezellig met zijn drietjes en we zien wel wanneer hij naar zijn eigen kamer slaapt.

Gelukkig maakt hij tijdens het slapen geen "herrie" want anders had ik
hem denk ik wel al eerder verplaatst. Gewoon uitproberen denk ik.

Groetjes, Miriam

Onze kraamhulp vroeg nog wel aan ons of we onze dochter op onze kamer zouden leggen, maar ik wilde haar meteen laten wennen aan haar eigen kamer. En zodra ik was bevallen ging er een knop om en werd ik echt wel wakker als ze huilde. Had ik misschien voor de bevalling ook wel gehad, maar ik slaap er op.
Zodra mijn meisje honger heeft, gaat ze huilen en binnen een paar seconden sta ik naast haar.
Maar als ze ligt te heigen, draaien of zachtjes te kletsen hoor ik haar vaak niet.

Ook bij ons past er geen extra bed op kamer en ik vond het prima zo!!

Succes met je beslissing!! Maar de kraamhulp kan je adviezen geven, maar niet comanderen!! Hoewel sommige adviezen best wijs zijn om op te volgen!!

Liefs Alma

quote: mirjam10 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('08-03-2007 10:37:40'));

Lieve medezwangeren,
Ik ben over 5 weken uitgerekend en heb afgelopen week de intake van de kraamzorg gehad waarbij  borstvoeding ter sprake kwam: volgens haar is het van groot belang de baby in de slaapkamer van de ouders te hebben ('rooming in') vanwege de borstvoeding (dan hoor je de baby beter).

Nu hebben we een babykamertje met een ledikant ingericht, maar dat ledikant past er bij ons niet bij in de slaapkamer. Dus ik ben nu halsoverkop aan het kijken naar een wiegje voor op de slaapkamer.

Toch eens even vragen aan jullie: Is het hebben van de baby op de eigen slaapkamer in plaats van op de babykamer echt zoveel handiger? Hoelang hou je de baby dan op de slaapkamer? (Weken/maanden?)

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Mirjam

Hoi Mirjam,

Je kraamzorginstelling heeft m.b.t. het belang van rooming-in goede informatie gegeven; rooming-in is namelijk een belangrijke factor voor een goede start met borstvoeding. Een gezonde, op tijd geboren baby zal in het eerste uur na de bevalling wakker en alert zijn. Alle reflexen om goed aan de borst te kunnen drinken zijn op dat moment optimaal aanwezig. Tijdens de eerste weken hebben jonge baby's vaak echter wel een beetje hulp nodig om de benodigde hoeveelheid voeding te krijgen; een jonge baby kan namelijk moeite hebben om duidelijk aan te geven dat hij aan een voeding toe is. Om ervoor te zorgen dat je kindje voldoende voeding binnenkrijgt, is het belangrijk dat hij goed wordt aangelegd, maar ook dat hij vaak genoeg wordt aangelegd (voor een jonge baby is acht voedingen per etmaal het absolute minimum en er is bij borstvoeding geen maximum; 10 tot 12 voedingen per etmaal is heel normaal). Daarbij is het belangrijk dat de moeder reageert op de eerste hongersignalen die de baby afgeeft, zoals wakker worden, zoeken, (smak)geluidjes maken of op vingertjes of knuistjes sabbelen. Honger is een verlaat hongersignaal; sommige baby's huilen zelfs niet eens om een voeding (om hun energie te sparen), waardoor voedingen worden uitgesteld of zelfs  worden overgeslagen.  De kans op stille ondervoeding is dan aanwezig. Als de baby wel huilt, zal het aanleggen vaak moeilijker gaan omdat  hij overstuur is.    
De kans is heel groot dat je de eerste hongersignalen van je kindje mist, als hij in een andere kamer ligt. En dat is erg jammer, want dan mis je waarschijnlijk erg veel voedingsmomenten die voor jullie allebei  erg belangrijk zijn. Niet alleen om ervoor te zorgen dat je baby voldoende voeding binnenkrijgt, maar ook om de borstvoeding zo optimaal mogelijk op gang te brengen en om je baby de kans te geven om zo vaak mogelijk te oefenen met het drinken aan de borst. De eerste dagen zullen je borsten nog soepel zijn, waardoor je kindje gemakkelijker kan aanhappen. Door het borstdrinken vaak te oefenen zal je baby beter in staat zijn om ook zo goed mogelijk aan een eventueel gestuwde borst te drinken.

Een andere, hele belangrijke reden om je kindje dichtbij je in de buurt te houden is zijn ademhaling. De ademhaling van jonge baby's is vaak onregelmatig. Door jouw geluiden (ademhaling, beweging, kuchen noem maar op) krijgt je baby steeds weer impulsen die hem weer even alert maken en waardoor de ademhaling regelmatiger blijft.

Je kunt inderdaad een apart wiegje aanschaffen, maar je zou de eerste tijd ook gebruik kunnen maken van de kinderwagenbak. Een andere mooie manier is de co-sleeper, een soort ledikantje ter hoogte van je eigen bed. De kant die tegen jouw bed aan staat is open. Je kindje kan op die manier veilig in zijn eigen bedje slapen, maar wel bij jou op de kamer én je kunt hem heel gemakkelijk uit zijn bedje halen voor een voeding zonder dat je ervoor hoeft op te staan.

Kun je hiermee uit de voeten?

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Hi,
Onze dochter heeft ook een week of zes bij ons op de kamer gelegen, ik vind een babytje wat net op de wereld is, hoeft niet helemaal alleen op een kamertje te liggen, de kraamzorg deed dit overdag, ik lag dan in mijn bed en de kleine in haar bed, ik vond dit echt niet fijn en zal dit bij onze tweede(hopelijk) niet doen, de kleine hoort gewoon lekker bij mij te liggen. Hoeft niet bij mij in bed en zeker 's nachts niet maar overdag en 's nachts wel bij mij op de kamer.
Ik denk dat ik bij de volgende baby wel zo'n bedje aanschaf zoals die hierboven wordt beschreven, weet niet hoe het heet.
En het kreunen enzo, nou daar heb ik maar een paar dagen last van gehad, vervolgens sliep ik er doorheen.
Ik vond het ook wel makkelijk, soms spuugde ze ook en dan heb je gewoon eerder door waarom ze huilt.
X

Wauw, bedankt allemaal voor jullie reacties!

De voordelen en nadelen van 'rooming in' zijn me duidelijk uit jullie reacties en ik ben van plan het gewoon te gaan proberen. Ik weet natuurlijk ook nog niet hoe ik uit de strijd van de bevalling ga komen (en hoe lastig 'strompelen naar de babykamer' is), hoe 'luidruchtig' de baby is en natuurlijk hoe makkelijk / moeilijk borstvoeding uberhaupt is.

Ik heb inderdaad een prima kinderwagenbak (die past wel in de slaapkamer), dus ben van plan die te gaan gebruiken.

Nogmaals,  hartelijk bedankt voor jullie reacties!

Groetjes, en veel succes met  jullie zwangerschappen,
Mirjam

Terug
Bovenaan