Arboned

Hallo,

Ik werk sinds een paar weken halve dagen ivm rugklachten. Dit ga ik volhouden tot aan mijn zwangerschapsverlof. Is het dan ook noodzakelijk dat je bij de bedrijfsarts van Arboned moet verschijnen? Weet iemand hoe dit zit?

Dat zou jouw baas moeten regelen. Daar hoef je zelf niet achteraan, tenzij je zelf naar de arboarts wil.

Hoi,

Mijn zusje is ook minder gaan werken zij is 20 weken zwanger en heeft ook rugklachten.
Zij is wel naar de arboarts gemoeten.
Maar die deden nergens moeilijk over omdat ze zwanger is.
Groetjes

Ik werk nu ook halve dagen, dit op advies/moeten van de arboarts van mijn werk, hij regelt verder alles. Dus ik hoef niet nog eens naar de arboned en hoef ook niks te regelen.

Je werk moet een afspraak regelen. Dit ivm je (deels) ziektewet. Want als je zwanger bent wordt je ziektewet betaald door UWV, en bij niet zwangeren, moet je werkgever je ziektewet uit eigen zak betalen.
Dus voor jou maakt het niet uit, dit ligt echt aan je werkgever.
Als die niks geregeld hebt, is het hun probleem. Niet de jouwe.

Ik zit sinds maandag volledig in ziektewet. Was al voor de helft voor paar weken. Kon afgelopen maandag bij arboarts terecht en die vond dat ik helemaal in ziektewet moest. Dus nu zit ik helemaal thuis.
Gelukkig, want sinds donderdag kan ik niet eens meer voor mijn dochter zorgen. Begint weer beetje minder pijnlijk te worden.

Liefs

Het zit namelijk zo: ik heb gister een brief gekregen van Arboned of ik volgende week maandag op het spreekuur kan komen. Volgens mijn zus moet ik even contact met hen opnemen want volgens haar hoef je als je zwanger bent hier niet te verschijnen. Wat wil die bedrijfsarts ook doen? Het Arbo is er toch om mensen weer aan het werk te helpen en als je zwanger bent zal toch eerst het kindje eruit moeten. Tenminste aldus mijn zus, vandaar dat ik het jullie vraag.

Dat klopt niet helemaal. Vaak kan een Arbo arts ook aanbevelingen doen voor aangepast werk en ze mogen overleg plegen met bijv. de verloskundige om je verhaal te checken. Dit omdat het UWV (de staat dus) jou ziekte betaald en er daarom een controle plaats vindt. Normaal doen ze niet moeilijk als je zwanger bent mits je geen misbruik van de situatie maakt. Vaak kun je wel iets afspreken over een bel afspraak ipv een bezoek.

Terug
Bovenaan