aspirine om een miskraam te voorkomen?

Hey meiden,

Ik heb een vraagje. Ik woon in Griekenland, en na mijn miskraam van vorige week ben ik vandaag naar de gyn geweest. Ik denk dat ik een beetje voordeel heb gehaald uit het feit dat hij heel goed bevriend is met vrienden van mij. Ja, zo gaat dat hier. Eerst zei hij dat alles er terug perfect uit zag, en dat ik gewoon mijn cyclus moest afwachten om opnieuw te starten. Maar toen ik zoveel vragen had, en liet horen hoe onzeker ik me voelde, heeft hij besloten om nu al medische tests te laten doen, en niet af te wachten tot het nog enkele keren misgaat. Dus nu ga ik maandag de tests laten doen, bloedonderzoeken, cultuur van de baarmoederwand, en dergelijke. Maar hij zei ook dat de vorming van bloedklonters bij het nestelen vaak een natuurlijke afstoting in gang zetten en dat ik daarom de volgende keer dadelijk mag bellen als ik zwanger ben en dat hij mij dan op een aspirinekuur gaat zetten. Toen ik of dat wel kon, aspirine tijdens een zwangerschap, zei hij dat aspirine bloedklonters en dus ook miskramen voorkomt. Heeft iemand hier al eens van gehoord? Ik vertrouw hem wel, want hij is zeer bekend hier als gyneacoloog. Maar wil toch graag ervaringen van jullie hierover horen.
Alvast bedankt.
knuffels sita

Hoi Sita,

Ik ben geen deskundige maar ik vind het een beetje een raar verhaal.
Mijn gynaecoloog heeft na mijn miskraam gezegd dat je een miskraam meestal niet kunt voorkomen omdat er met het vruchtje gewoon iets niet goed is. Hier in Nederland gaan ze pas verder onderzoek doen als je 3 keer een miskraam hebt gehad (althans in het ziekenhuis waar ik onder controle ben).

Tijdens je zwangerschap mag je wel paracetamol gebruiken maar dan in beperkte mate omdat het wel in je bloed komt en dus ook bij het kindje. Ikzelf zou er dus niet zo'n goed gevoel bij hebben om een hele kuur te moeten slikken. Maar goed, dat is mijn mening.

Ook al heeft die gynaecoloog een goede status, ik zou toch nog even navraag doen bij andere deskundigen. Of misschien dat je iets op internet kunt vinden?

Ik weet niet hoeveel miskramen je hebt gehad maar als het er eentje is, dan hoef je de moed niet meteen op te geven hoor. Ik ben na mijn miskraam meteen weer zwanger geworden en ben nu 22 weken op weg. Ik had destijds een leeg vruchtzakje. Het vruchtje was gestopt met groeien na 6 weken. Mijn gynaecoloog zei dat je in je vruchtbare periode een kans van 1 op 5 hebt op een miskraam. Dat is nogal wat. Heel veel vrouwen merken het niet omdat ze gewoon ongesteld worden en denken dat het dus hun periode is. Bij anderen komt het pas later.

Heb vertrouwen in je lichaam want dat je een keer pech hebt gehad is zeker niet leuk en het is ook een verdrietige gebeurtenis. Het wil echter niet zeggen dat je niet zwanger kunt worden.

Heel veel succes en hopelijk komt alles goed.

Groetjes,
Maike

Hai sita,

ik ben het met maikje eens dat een  miskraam 99 van de 100 keer wordt veroorzaakt door het niet goed functioneren van de vrucht. asparines werken bloedverdunnend. mensen met hartproblemen enzo slikken ze ook om hun bloedstollingsfactor te veranderen.
ik heb 3 miskramen gehad en ook bij   mij zijn de onderzoeken gestart. maar pas als er een afwijkings wordt geconstateerd, worden er medicijnen voorgeschreven, niet op voorhand. je kunt vanaf 10 weken na je miskraam je stollingsfactor van je bloed laten testen of die te snel klontert. doe dat vooral, opdat je niet onnodig straks tijdens een zwangerschap asparines voor niks zit te slikken.
Ik was na de 3e mk direct weer zwanger en nu gaat alles goed. Echt, die angst dat het weer misgaat neem je niet met een pilletje weg. dat moet je zelf in je koppie doen. bij mij heeft dat betekend dat ik 12 weken doodsangsten heb uitgestaan. Heb er helemaal niet van genoten de eerste 3 maanden. Je bent volledig afhankelijk van de natuur en das moeilijk.

Wanhoop niet, de onzekerheid is killing die je voelt, maar de kans is duizend maal groter dat het dikke pech was, dan dat je iets mankeert. Ik wist ook "zeker" dat mij iets mankeerde, maar bleek het goddank bij het verkeerde eind te hebben.

sterkte meis, en bij twijfel second opinion vragen. en nooit iets laten opleggen/voorschrijven waar jij je niet goed bij voelt!!!
xxx Annette

Alleen als de bloedstolling het probleem is zal dit ook werkelijk kunnen helpen.
Als het vruchtje gewoon niet in orde is, zal het meestal toch gewoon een miskraam worden.
Asperine is ook een bloedverdunner. De ouderwetse asperine zoals die vroeger gebruikt werd, wordt hier in Nederland nu ook wel ascal genoemd. Dit wordt dus speciaal gegeven om de bloedstolling te verminderen.
Bij sommige factoren in het bloed (kan bloedonderzoek uitwijzen) is het raadzaam bloedverdunners te gebruiken vanaf het eerste moment dat je weet dat je zwanger bent.
Het is dus maar net wat de oorzaak van je miskraam is geweest, maar dat kan door eenvoudig bloedonderzoek (als het een stollingsprobleem is) ontdekt worden.

Niet dat ik deskundig ben (ben wel verpleegkundige) maar dit weet ik omdat een vriendin dit heeft meegemaakt.

Beste Mammasita,
Ten eerste veel sterkte met jullie verlies. Hier van mij een positief verhaal over aspirine. Ik heb na 2 maal een Mk te hebben gehad aan het alife onderzoek meegedaan. Dit was voor vrouwen die meerdere MK hebben gehad maar gen aantoonbare afw/stollingsafw hebben. Ik heb toen aspirine geslikt en mijn zwangerschap die daarna volgde is prima gegaan. Nu dacht ik dat is vast toeval dus nu ik voor de 2e aan het gaan ben heb ik niks gebruikt en weer een MK gekregen. Ik ben nu weer zwanger ( 5w) en heb iom de gyn ( ikzelf ben  trouwens huisarts) weer met aspirine gestart ( iig rond de eisprong starten) . Ik weet dus niet hoe deze zwangerschap gaat verlopen. Het lijkt uit het onderzoek dat het wel zinvol is voor vrouwen om bloedverdunners te slikken maar het is niet wetenschappelijk bewezen ( nog). Maar ik gebruik het deze zwangerschap dus ook weer, ik zal het je wel laten weten of het deze keer weer goed gaat! Er is veel over  aspirine bekend daar veel vrouwen het tijdens de zwangerschap gebruiken die echt een stollingsafw hebben, en het geeft geen bijwerkingen voor je kindje,
Veel succes voor je, hopelijk ben je snel weer zwanger,
liefs Roos

Hallo MamaSita,
Ik heb binnen 11 maanden 3 miskramen (6, 8 en 8 weken) gehad. Er zijn allerlei onderzoeken geweest, maar daar is niets uitgekomen.
Mijn gynecoloog heeft wel voorgesteld om bij een vierde zwangerschap met aspirine te starten. Wetenschappelijk is het nog niet aan getoond, maar het zou toch jammer zijn als dat over 10 jaar wel het geval is en net als foliumzuur preventief wordt geadviseerd bij vouwen de zwanger willen worden.
Ik zal dit dus doen in overleg met mijn gynecoloog.

Probleem is nu dat ik niet zwanger wordt (het is nu 5 maanden na mijn laatste mskraam).

Groet,

Hey meiden,
ik heb intussen veel positieve verhalen gehoord over de aspirinekuur. Het stelt me vooral gerust nu blijkt hoeveel vrouwen in mijn omgeving een miskraam hebben gehad, en daarna toch normaal gezonde kinderen hebben gekregen. We zijn intussen terug begonnen met klussen en volgens mijn temperatuur heb ik gisteren mijn ei gehad, en daarna heb ik spotting gekregen. Dit moet dus een ovulatiebloeding zijn. Ik heb dit nog nooit gehad, en nu het dadelijk na mijn miskraam gebeurt, maak ik me toch wat zorgen. Ik heb vannacht er dan ook nog een acute blaasontsteking bij gekregen, en zat dus vannacht op de spoedafdeling te wachten en af te zien, tot er een dokter aankwam, wat met pasen niet zo evident is. Mar goed, heb nu antibiotica. En nu is het beter. Gelukkig. Hebben jullie na jullie miskramen ook ovulatiebloedingen gehad?
Nu is het dus alleen nog een kwestie van terug zwanger te geraken, wat niet noodzakelijk makkelijk zal lukken, zoals sommige van jullie wel weten.
Nou alle zwangeren, lekker genieten, en alle nog niet zwangeren, hopelijk lukt het snel.
Heel veel knuffels van mamasita

Hallo, allemaal,

Toen ik dit verhaal las moest ik gelijk even reageren. Ik heb 4 miskramen gehad en ik heb een gezond kindje van 15 maanden, tijdens deze zwangerschap heb ik ook bloedverdunners gebruikt. Ook in Nederland zijn ze met een studie bezig in verschillende ziekenhuizen (het Alive onderzoek), omdat het inderdaad zo kan zijn dat bloedstolsels een miskraam kan veroorzaken. Alleen zijn er in Nederland nog geen medische bewijzen voor en is het alleen nog maar een onderzoek.. Over een paar jaar is het onderzoek afgerond maar dat is voor mij een beetje laat.

Ik heb nu net 2 weken geleden weer een miskraam gekregen, dat was dus de vierde. Bij deze miskraam heb ik geen bloedverdunners gebruikt want er zijn geen medische reden voor volgens het ziekenhuis. Er zijn misschien geen medische reden voor het ziekenhuis, maar voor mij is het feitelijk dat ik 4 miskramen heb gehad zonder bloedverdunners en een gezond kindje met bloedverdunners. Nu weet ik niet of ik nog wil zwanger wil worden want ik heb teveel psychische lidtekens. Mijn man wil het nog wel graag een keer proberen. Maar alleen op voorwaarde dat ik bloedverdunners krijg. Binnenkort moet ik weer voor controle naar het ziekenhuis. En dan mag ik aanvragen om bij een volgende zwangerschap bloedverdunners te gebruiken. Er komt dan een vergadering of het wel of niet mag. Als het wel mag proberen we het MISSCHIEN nog een keer. Anders stop ik ermee. Natuurlijk weet ik dat er ook een kans is dat ik een miskraam krijg met bloedverdunners, maar dan ben ik rustig en heb ik alles geprobeerd wat mogelijk is om een gezond kindje te krijgen. Dan moet ik mij er bij neer leggen dat het bij een kindje blijft.
Ik besef dat ik met een kindje al heel rijk ben, en ik zou er ook tevreden mee kunnen zijn, maar ben zo bang dat mijn dochter zich later zo alleen voelt, en dan wil ik gewoon alles hebben geprobeerd.

Iedereen veel sterkte en veel succes. Ik hoop dat jullie allemaal bij een eventuele volgende zwangerschap geluk hebben.

Groetjes Saartje

Terug
Bovenaan