Astma-aanval gehad

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden,

Ik ben een vrouw met ontzettend veel allergieen. Hooikoorts, huisdieren, fruit, lactose-intolerantie. Ik gebruik daarvoor medicijnen en nu dus ook tijdens mijn zwangerschap.
Ik heb dat aardig onder controle. Wel gebruik ik al sinds mijn 10e jaar Ventolin zonodig als ik echt benauwd ben.
Ik heb het gelukkig niet zo vaak benauwd en heb daarom Ventolin ook al 1 jaar helemaal niet meer gebruikt.

Nu lag ik gisteravond in bed. Ik had lekker een boekje gelezen en ik wou gaan slapen.
Ik viel in slaap en na ongeveer 3 kwartier schrok ik wakker. Ik kreeg geen lucht meer. Ik moest ontzettend hoesten. Ik was zo erg benauwd dat ik ook over moest geven.
Mijn man sliep nog niet, maar lag al wel in bed. Voor hem was het ook erg vervelend om te zien hoe benauwd ik het had.
Ik had het zo benauwd dat ik bijna de dokter wou bellen. Maar ik wou eerst nog even afwachten.(ik wil niet te snel naar een dokter gaan)  Ik durfde geen Ventolin te nemen, omdat ik niet wist of dit wel in de zwangerschap mocht.
Na ongeveer 1 uur werd ik iets minder benauwd, maar ik bleef nog flink piepen en ik had een ontzettende pijn op mijn borst. Omdat mijn benauwdheid minder geworden was, vond ik het niet nodig om de dokter te bellen.
Ik heb de hele nacht  het nog ontzettend benauwd gehad. Ik heb met kleine tussenpozen kunnen slapen, maar de benauwdheid hield aan.
Ik heb vanmorgen dus mijn huisarts gebeld en mijn verhaal gedaan. De assistente zou het overleggen met de huisarts en ze zou me terug bellen.
Dat heeft ze dus gedaan. Haar antwoord was: ,, De dokter denkt dat je een astma-aanval gehad hebt. Je moet Ventolin gaan gebruiken. Tijdens een volgende astma-aanval moet je ook de Ventolin nemen. Helpt dit niet, ga dan naar de 1e hulp".
Ik wist niet wat ik hoorde. Dus ik vroeg of ze het zeker wist dat het om een astma-aanval zou gaan. Ze zei van wel. Ik vroeg of ik geen afspraak kon maken met de huisarts. Ze zei dat de dokter had gezegd dat ik eerst maar aan de Ventolin moest beginnen. En als dat niet hielp ik maar terug moest bellen.

Ik was echt met stomheid geslagen. Ik zit met zoveel vragen...
Ik heb om 11.00uur Ventolin ingenomen, maar tot op heden doet het nog niks.
Mijn vraag aan jullie is, wie heeft ervaring met dit of weet meer over astma tijdens de zwangerschap?

Liefs van Pam(23 weken)

Jeetje, wat zul jij het moeilijk hebben gehad vanacht.
Ik ben ook iemand met de nodige allegien. Helaas. Huisstof, bepaalde schimmels, katten enz. Voordat ik met de pil stopte ben ik in overleg met de huisarts gestopt met mijn medicatie omdat deze niet zo goed bleken voor de ukkie.
Ik heb wel iets vervangends gekregen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat dit alleen in geval van nod gebruik.
Voor  mijn benauwdheid  heb ik een inhalor gekregen. Die heet Belclometason. Die heb ik nu in 1 keer gebruikt. Verder heb ik andere allergietabletten gekregen. Die heten Tavegyl. Daar wordt je wel mega duf van, dus die zijn eigenlijk alleen aan te raden voor het slapen gaan. Laatsst heb ik er een genomemn en ik had het idee dat ik de volgende dag nog lichtelijk "stoned" was. Mocht ik deze weer nodig hebben, dan neem ik maar een halve. Deze middelen zijn ongevaarlijk voor de ukkie. Ik blijf er heel voorzichtig mee, maar soms moet ik zo mega hoesten of ben ik  zo benauwd, dat het gewoon niet meer gaat.

Liefs van Noelie

Hoi Pam,

Ik heb het een en ander even opgezocht.
Ik heb zelf ook astma regelmatig en iets meer tijdens de zwangerschap.
Sneller benauwd en pijn op de borst.
Ik zelf gebruik helemaal geen Ventolin.. en zelden toen ik niet zwanger was.
Niet alleen omdat ik het niet zo op medicijnen heb, maar vooral omdat Ventolin je longen lui kan maken en er zo dus voor kan zorgen dat je langer en meer moet gebruiken.

Ik heb van mijn HA wel medicijnen gehad die me wat meer lucht geven en die hoef ik alleen te gbruiken als ik merk dat ik kortademig word.

Verder doe ik alles met oude raad van oma :p

Zoals: zwarte koffie ( met melk en suiker kan ook )
Brandnetelthee of turkse thee.

Als je iedere dag een van de 3 neemt heb je het minder snel benauwd.
En ik weet niet of je rookt of niet en geloof het of niet.
Als ik tijdens een aanval een sigaretje opsteek word mijn aanval snel minder omdat je anders adem haalt.
Is wel vies en pijnlijk aan je keel maar het helpt ECHT.
Maar ja dat dan alleen als je rookt.

Succes ermee

Liefs Esther ( 21 wkn 4 dgn )

hoi hoi,

Ook ik heb het nu (ben 34.3 weken, regelmatig erg benauwd. Ik heb nooit astma gehad, wel allerlei allergieen. En mijn vriend heeft astma. Ik ben hiervoor ook naar de huisarts geweest, en nu gebruik ik, indien ik het niet meer red, ook de ventolin van mijn vriend. Dat lucht bij mij erg op. Ook probeer ik niet in paniek te raken, en rustig wat ademhalingsoefeningen te doen als ik zo ´n aanval heb. De eerste keer wist ik ook niet wat het was, maar tijdens de zwangerschap schijnt dit meer voor te kunnen komen. Ik hoop dat je eruit gaat komen, en dat de ventolin zal gaan werken!!

groetjes Patries

Wat kunnen huisartsen toch vreemd reageren.
Ik ben asmatisch en lop de de longarts. Wat jij hebt gehad, klinkt idd als een astma aanval. Ik gebruik medicijenen en sinds ik zwanger ben, heeft de longarts mij op andere medicijnen gezet. Gelukkig gaat het goed, maar in het begin was het moeilijk de goede medicijn te vinden. Voor je benauwdheid mag je ventolin gewoon gebruiken. Dit kan geen kwaad voor je kindje.
Hou het wel in de gaten. Als je weer een aanval krijgt, ga dan naar de huisarts.... en laat je niet door hem afschepen. De benauwdheid kan geen kwaad voor je kindje, maar is voor jou ontzettend lastig. Als het heel erg wordt, wel de dokter bellen hoor, ook midden in de nacht.
Succes meid.

Nathalie (33,5 weken)

quote: Esther84 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('14-06-2007 16:19:29'));

En ik weet niet of je rookt of niet en geloof het of niet.
Als ik tijdens een aanval een sigaretje opsteek word mijn aanval snel minder omdat je anders adem haalt.
Is wel vies en pijnlijk aan je keel maar het helpt ECHT.
Maar ja dat dan alleen als je rookt.

Ik zit deze "tip" echt met verbijstering te lezen.... Roken is sowieso al erg slecht voor je gezondheid, maar in combinatie met o.a. astma is dat toch echt uit den boze. En dan ook nog tijdens de zwangerschap??? Ik kan echt niet geloven, dat je dit iemand aanraadt..... Heb je deze informatie bijvoorbeeld al eens gelezen:

Astmafonds-Roken
Astmafonds-Factsheet astma en roken
Stivoro-Babyfit

Groetjes van Yvonne, mv Claudia

Daar was ik weer... En dit keer iets minder benauwd. Ik kan niet zeggen dat de Ventolin echt heel erg goed helpt, maar ik heb het idee dat het denkbeeldige touwtje om mijn luchtpijp net iets minder strak zit. Ik heb in ieder geval vannacht goed geslapen, dus dat wil ook wel meehelpen.

Ontzettend bedankt voor jullie reacties. Op zo'n moment is het prettig om te horen dat er nog meer mensen met hetzelfde probleem zijn.
Ik wacht het weekend nog even af, mocht het na het weekend nog hetzelfde zijn, dan bel ik de huisarts voor een afspraak. Ik wil de Ventolin wel de tijd geven om zijn werk te doen.
De sites die jullie me gegeven hebben heb ik gelezen en ik ben nu wat meer op de hoogte van astma.
Het feit blijft natuurlijk dat de huisarts dit gewoon had moeten doen.

Groetjes van Pam

Terug
Bovenaan