Astma tijdens zwangerschap

<p>Hoi allemaal..</p><p>Ik ben al een hele tijd erg benauwd. Ben ervoor naar de huisartsenpost geweest uit mijn avonddienst laatst. Daar nam de dokter mij, leek wel, niet serieus.. ze zei : oh voor een beetje benauwdheid dacht je: ik ga maar naar de huisartsenpost. Terwijl k aangaf naar lucht te happen. Mevrouw deed alles snel snel en gooide het op hyperventilatie .. (terwijl k aangaf astma te hebben en een tijdje al geen pufje had gebruikt omdat t voor mn zwangerschap super goed ging en ik mocht kijken zonder medicijnen).. ze hoorde geen piep, dus volgens haar kon t geen astma zijn. Ik heb nooit gepiept met mn astma dit gaf ik ook aan.. mevrouw maakte hier niets van. Heel slecht. Ik heb nog nooit zo'n respectloze dokter gehad en heb juist altijd super lieve en alle respect voor t vak! Zit namelijk zelf ook in de zorg.. ik bleef benauwd en naar lucht happen.. tot ik bij mn eigen huisarts kwam. Die zei je hebt astma aanvallen.  Ik kreeg gelijk weer 2 pufjes mee! Het werkt wel maar heb t nog regelmatig erg benauwd en ben heel snel buiten adem (dit al vanaf 6 weken zwanger en ben nu 28 weken).. wie herkent dit? Wie heeft ook sinds zn zwangerschap meer last van astma en aanvallen erbij? Wat doen jullie? Ik kan amper normaal wandelen of iets doen of ik ben helemaal buiten adem of benauwd. Of is er iemand ooit eens bevallen terwijl je benauwd was? Hoe ging dit? Want ik zie ontzettend hier tegenop omdat ik zo snel buiten adem ben en benauwd ben.. ik word nu misschien ook medisch. Wat ik echt niet wil want wil graag thuis bevallen..</p><p> </p>

Wat een nare ervaring! Kan me voorstellen dat je je niet prettig behandeld voelt! 
Ik heb ook astma en heb hier altijd al medicatie voor. Ook nu ik zwanger. ben gebruik ik dezelfde medicatie. Ik ben nu bijna 36 weken zwanger en ben wel wat sneller buiten adem maar aanvallen of echt lucht te kort heb ik niet. Zit je wel aan de juiste (dosis) medicatie? 

Ik heb deze week pas eindelijk de medicatie gehad. Als t niet goed werkt moet ik terug komen. Volgende week ga ik weer terug waarschijnlijk.  Mag ik vragen welke pufjes jij hebt?

Ik zou zeker terug gaan! Ik gebruik dagelijks 2x2 pufjes flixotide (met voorzetkamer) dit is een ontstekingsremmer. Wanneer ik benauwd ben gebruik ik Salbutamol (ook met voorzetkamer). Deze heb ik een paar weken terug bij een verkoudheid nodig gehad, maar verder gebruik ik deze nauwelijks. 

Ik heb geen  astma maar ben wel vaak heel benauwd en kortademig. Ik geloof dat dat er ook een beetje bij hoort. Ze doet er niet zo veel aan, behalve goed naar je lichaam luisteren en op tijd wat rust pakken. Weet niet of dit ook werkt met astma, maar mij helpt het nog wel eens om een paar keer even overdreven diep in- en uit te ademen

Wat vervelend! Herkenbaar ook. Ik heb astma. Tijdens de zwangerschap werd het veel heftiger en mocht  ik mijn medicatie niet gebruiken. Na steeds van het kastje naar de muur (huisarts en verloskundige  wezen naar elkaar) uiteindelijk beland in het ziekenhuis.  Op indicatie van longarts waar ik al jaren geen controle meer had , die het trouwens belachelijk vond dar ik moest stoppen met de medicatie, vond het dusdanig dat ik op medische grond ben ingeleid.ze gaf aan dat er genoeg lucht moet zijn om te bevallen Ook. Wens je heel veel succes en trek aan de bel hoor. 

Wat vervelend! Herkenbaar ook. Ik heb astma. Tijdens de zwangerschap werd het veel heftiger en mocht  ik mijn medicatie niet gebruiken. Na steeds van het kastje naar de muur (huisarts en verloskundige  wezen naar elkaar) uiteindelijk beland in het ziekenhuis.  Op indicatie van longarts waar ik al jaren geen controle meer had , die het trouwens belachelijk vond dar ik moest stoppen met de medicatie, vond het dusdanig dat ik op medische grond ben ingeleid.ze gaf aan dat er genoeg lucht moet zijn om te bevallen Ook. Wens je heel veel succes en trek aan de bel hoor. 

Ik heb ook astma. Ik ben overgezet op andere medicatie toen ik zwanger wilde worden. Deze puffer en neusspray werken iets minder goed dan mijn normale medicijnen maar mijn astma is gelukkig goed onder controle gebleven. Ik ben iets meer neusverkouden (snurk ook nu!) maar heb geen echte astmaaanvallen of luchtweginfecties gehad. Mijn longarts houdt me goed in de gaten en belt elke paar weken omdat vrouwen die zwanger zijn zeker ‘ontregeld’ kunnen raken qua astma. Heel vervelend en onterecht dus dat de arts jou niet serieus nam. Mijn longarts adviseert ook op in het ziekenhuis te bevallen dus dit zou ik toch overwegen als ik jou was. Een benauwde moeder is ook niet goed voor de baby en tijdens de bevalling heb je je energie wel voor andere dingen dan je ademhaling nodig. Succes!!

Terug
Bovenaan