Hey esz,
Ik ben ook ineens gek op drop, maar ik had wel eens gehoord dat het niet zo goed is, dus heb het ff gegoogled. Als je neiging hebt tot hoge bloeddruk is het zo goed dat vind je overal wel terug, maar ik heb een hele lage bloeddruk dus dat is geen probleem.
Maar ik vond ook dit...
BAARN - Kinderen van vrouwen die tijdens hun zwangerschap grote hoeveelheden drop eten hebben een grotere kans op het ontwikkelen van gedragsproblemen.
Dat blijkt uit een recent Fins onderzoek. De onderzoekers bestudeerden 321 achtjarige kinderen.
Van deze groep was bekend hoeveel drop hun moeders tijdens de zwangerschap hadden gegeten. De kinderen werden psychologisch onderzocht waarbij werd gekeken naar onder andere de woordenschat, het geheugen en ruimtelijk inzicht.
Uit de resultaten blijkt dat vrouwen die per dag meer dan 500 mg glycyrrhizinezuur, een soort zoetstof die in drop zit, binnen kregen een verhoogde kans hadden op een kind met een lager IQ dat gedragsproblemen vertoont.
500 mg glycyrrhizinezuur komt overeen met ongeveer 100 gram dropjes. De onderzoekers vermoeden dat het functioneren van de placenta belemmert wordt door een bestanddeel van drop. Daardoor zou de moeder stresshormonen door kunnen geven aan baby.
Eerder was al bekend dat glycyrrhizine de bloeddruk kan verhogen. Ook daarom kunnen zwangere vrouwen beter geen drop snoepen.
Wilde het even met je delen...
Groetjusss...