autistme

Hoi Anneloes en Monique, als je als moeder het gevoel hebt dat er 'iets' is, dan heb je meestal gelijk. Moedergevoel en -intuitie faalt bijna nooit. Inderdaad zijn er VTO-teams die zich bezighouden met de vroegtijdige (= voor 4 jaar!) opsporing van ontwikkelingsstoornissen. Zij geven geen diagnose, maar wel een advies wat je kan doen, welke instantie je kunt raadplegen.
Autisme kent inderdaad vele gezichten. Het is een breed spectrum aan (gedrags)stoornissen, of in ieder geval aan 'bijzonder' gedrag. De NVA (Nederlandse Vereniging van Autisme) heeft veel informatiefolders, of bezoek hun site eens (www.autisme-nva.nl) . Ook de site van Balans kan je bezoeken (www.balansdigitaal.nl) .
Daar staat informatie op over de autisme spectrum stoornissen. Daaronder vallen dus o.a. ook pdd-nos, het syndroom van asperger enz.
Sterkte en succes in jullie zoektocht, het is vaak een hele klus om te ontdekken wat binnen het normale peuterspectrum valt en wat er buiten valt en wat er daadwerkelijk aan de hand is.
 
Maar je zoon is pas 1,5 jaar....dan zijn dit normale dingen hoor! Echt waar. Bij de een wat extremer als bij de ander misschien, maar met anderhalf of 2 jaar iets vaststellen of testen is háást onmogelijk ook nog.
 
sjana,

het is zo dat veel kindjes het gedrag vertonen.
maar als je als moeder zijnde er ongerust over maakt is het helemaal niet zo gek dat je daar wat aan gaat doen. mocht er toch niks aan de hand wezen dan weet je dat ook maar.
maar ik weet wel dat je er niet vroeg genoeg mee kan beginnen, ik loop nu al vanaf mijn zoontje 18mnd is ziekenhuis in en uit en heb ondertussen al heel wat testen gehad voor hem.bij mijn zoontje is het zeer duidelijk dat er wat is allen wat is de vraag. en doordat we er nu zo vroeg bij waren hebben we hem wel op een goed plekje kunnen brengen qua school enzo.  
 
ik vind gewoon dat iedere moeder die zich ongerust maakt over de ontwikkeling van zijn kind dit moet melden bij het cb en dan kunnen hun je doorsturen naar het VTO team die je heel goed verder kunnen helpen om mogelijk problemen op te sproren.
mijn zoontje doet zoveel dingen die elk ander kind ook doet maar in zijn hoofdje gaat het toch heel anders dan al die andere kinderen.

voor mijn zoontje was het VTO team niet nodig omdat het al zo duidelijk al wat is dat er wat aan de hand is. maar voor de moeders die twijfelen over de ontwikkeling zeker niet blijven lopen met je twijfels.
 
Terug
Bovenaan