Automatisch zuigreflex vroeg weg

Dag allemaal,

Ik heb een heel lief meisje van 9 weken oud die haar automatische zuigreflex al vroeg verloor (waarschijnlijk al met 5 weken terwijl het meestal rond de 3 maanden pas verdwijnt). Hierdoor kan ze de fles niet drinken, ze weet niet wat ze moet met de speen en hoe ze vacuüm moet trekken.

Heeft iemand ervaring met het vroeg verliezen van de automatische zuigreflex en volgens de fles aanleren?

Ik ben bij een logopediste geweest en die zegt blijven oefenen en dat ik veel geduld moet hebben.

Groetjes!

Niet perse ervaring daarmee. Maar mijn zoon had bij de geboorte nauwelijks zuigkracht waardoor hij dus niet aan de borst of fles kon drinken. Dit is ons tijdens de opname in het ziekenhuis wel geleerd in samenwerking met een logopedist.

Die keken vaak mee en dan kregen wij tips.
Ik zou dus echt goed doorvragen hoe je dit kan behandelen.. misschien andere fles proberen of soort speen waardoor het makkelijker gaat.
Of bepaalde houding tijdens het voeden.

Wat een vervelende situatie! Ook hier was het aanleren van de fles drama. Inmiddels is het met hulp van een prelogopedist en heeeeel geduld gelukt.
Wat wij hebben geprobeerd is om de omstandigheden zo goed mogelijk te maken. Dit is voor elk kindje anders. Blijf in ieder geval elke dag oefenen. Dit zou je kunnen proberen:
1.de fles
Welke fles geef je? Heb je al wel eens een andere fles geprobeerd? Te veel wisselen is niet goed, maar als iets niet werkt, is een andere proberen natuurlijk een goed idee.
2. De speen
Als je bv geeft, heb je dan het idee dat de melk snel komt? Of duurt het wel even voor je toe schiet reflex start? Op basis hiervan kun je op zoek naar een speen die daar op lijkt. Check maar eens met water in de fles of het er meteen uitloopt, of niet.
3. De houding
Precies zoals ze bv krijgt, of juist veel afleiding (in de box, tegen je kindje praten / zingen).
4. Wie de fles geeft.
Juist jij zelf, of juist als je weg bent. 
5. Wanneer je de fles geeft 
Als ze honger heeft, of juist niet. (droomvoeding). Of de borst/fles wissel (tijdens een reguliere voeding een fles proberen naast je tepel) 
6. De omgeving.
Thuis, in haar kamer of juist ergens anders? Met achtergrond of zonder? 
7. De warmte van de melk en de soort melk.
Verse bv die net gekolfd is? Of juist opgewarmd uit de koelkast? Of een keer kunstvoeding (onder het mom, borstvoeding uit de borst en kunstvoeding uit de fles)
Probeer niet te veel af te wisselen, want dat kan ook weer verwarrend zijn. Ook heeft de prelogopedist mij verteld dat een vinger onder haar kin, haar tong mee ondersteund, wat zou kunnen helpen.
Houd geduld, blijf oefenen en geef vetrouwen. Uiteindelijk gaat het lukken of is de baby op een termijn waarop er andere opties zijn. Succes! 

Ben je al lang aan het oefenen? Moet ze binnenkort naar de opvang of heb je nog wel even tijd om te oefenen?
Als de fles niet lukt kun je ook proberen of ze uit een cupje of bekertje kan drinken. https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/43-cupfeeding-een-hulpmiddel
Als je aan de hand van bovenstaande tips wat gaat proberen, wissel dan niet te snel. Geeft je dochter tijd om ergens aan te wennen. 
En je kunt ook eens proberen een 'structuurhoes' om de speen te doen. https://www.youtube.com/watch?v=4tGR_HVHZxc

Ja ik oefen nu 6 weken elke dag 1x. Ik wissel niet veel, per week tot nu toe. Interessant die panty. Ga ik zeker in mijn achterhoofd houden.
Ik heb nu nog 3 weken voor ik weer ga werken.
Ze zal vanaf as vrijdag naar de opvang gaan.

Hoi mamalynneke,
Hier echt precies hetzelfde probleem!!!! Vandaag mer preverbaal logopedist gesproken en de volgende tips gekregen:
- 24 uur geen borst, beste startend voor de nacht laatste voeding borst
- fles elk half uur mag je kort proberen. Stoppen met aanbieden als ze niet drinkt, voordat ze zelf gaat weigeren
- speen langs wang richting mondhoek strijken of licht langs tandzoom strijken
- je mag met spuitje beetje water in mondhoek spuiten tegen droge mond
- allerlei vormen van troost bieden: wandelen, draagzak, knuffelen etc..
- bij klein beetje drinken iets langer ertussen laten
- positief en rustig benaderen
- Als ze eenmaal uit fles drinkt, borst langzaam weer introduceren en afwisselen.

Ook geadviseerd om onze andere kids naar bv opa en omacte brengen, zodat we alle tijd hebben voor de kleine (8 weken). We doen dit dus over 1,5 week. Ben heel benieuwd of en hoe het jou gaat lukken. Heel veel succes!

Terug
Bovenaan