Autostoel met vangtafel

<p>Goedemorgen, we hebben voor onze dochter (15maanden) autostoelen (groep 1/2/3) gekocht met vangtafel (Kiddy Guardianfix 3 en de Joie Trillo Shield) ivm de uitkomsten van diverse veiligheidstesten… Ze accepteerde de vangtafel eerst super goed, maar het is nu iedere keer krijsen en nu wil ze de vangtafel wegduwen… Zijn hier ouders met ervaring met dit soort stoelen?   groetjes!</p>
 
Ik heb nog nooit gehoord van een vang tafel. Heb het even gegoogled en ik kan best begrijpen dat kindjes dat op den duur niet meer accepteren en er boos van worden. Persoonlijk vind ik dit soort dingen ook niet echt nodig ofzo, duizenden kinderen hebben een autostoel zonder vangtafel en ik zie de extra veiligheid niet echt van zo'n ding. In een gordel zitten ze toch ook gewoon goed vast? Ik werk al ruim 10 jaar in de kinderopvang, heb honderden kinderen gezien en nog nooit een kindje gezien in zo'n autostoeltje. Een gewone gordel is óók 1000% veilig.
 
Ik snap het wel, zou het zelf ook niet fijn vinden om met zo'n lomp ding op mijn schoot te moeten zitten. Mijn nichtje zat ook in zo'n stoel ik vond het er zielig uitzien en begrijp het nut er ook niet van.

Als ze er boos van word, kun je dat ding dan niet weglaten? Zonder is ook veilig en waarom dan strijd hebben?
 
Wij hebben een autostoeltje met vangtafel gebruikt. Onze zoon vond het vastgaan zitten niet altijd even fijn, maar tegen de tijd dat hij groot genoeg was om zonder vangtafel te mogen wilde hij hem niet kwijt! Als hij dan goed zat en we begonnen te rijden was het eigenlijk altijd wel goed wat hem betreft.
Wanneer hij slaapt in de auto oogt het heel comfortabel, hij legt dan regelmatig zijn hoofdje op de tafel, dan bugelt het niet zo in de ruimte. Ik denk echt dat het een kwestie is van wennen. Verder lijkt het mij persoonlijk veel prettiger van je geen snijdende gordeltjes hebt, maar gewoon een flink zacht breed ding wat de druk verdeelt.
Voor de veiligheid, nooit met dikke jas in het autostoeltje, en vangtafel pas weglaten als je kindje de lengte en gewicht heeft waarbij dat kan. De vangtafel vervangt de 5 puntsgordel. Dus je kan die niet zomaar weglaten zodat er alleen een 3 punt gordel overblijft.
Kijk wel even of de instellingen van je vangtafel kloppen. Misschien is dat een deel van de frustratie van je kindje? Bij ons kon je aan de zijkanten de plastic gleuven verschuiven zodat de vangtafel dichterbij of verder van je kindje kwam. Het moet natuurlijk goed aansluiten, maar te strak is ook niet goed.
En lastig als het is, zorg echt dat ze goed zit met de billen achter in het stoeltje voordat je de vangtafel er voor zet. Dat is echt moeilijk als je kind tegenstribbelt, maar je wordt er handiger in. Als ze half onder de tafel komen zit je echt niet lekker. Als je vangtafel goed is ingesteld kan je ,et je hele gewicht er op leunen zonder je kind te pletten. Dan zet je haar dus goed achter in, vangtafel er voor en snel op leunen en die druk er op houden terwijl je de gordel vastmaakt.
 
Hi,

Wij hebben ook zo’n soort autostoeltje maar dan de cybex Pallas. Ons zoontje heeft ook kortstondig een periode gehad (een week of 2 denk ik) dat hij hier niet meer in wou en nog wel in onze andere auto waar een 5-puntsgordel stoeltje in zat. We hebben gewoon volgehouden en hem hier enigszins onder dwang wel ingezet. Daarna was het snel weer over. Op de lange termijn zijn het hele fijne en veilige stoeltjes. Hij lag ook vaak met zijn hoofdje op het kussen te slapen of zat er lekker op te spelen. De veiligheid (zie vooral ook Duitse onderzoeksresultaten) + feit dat je met deze stoel de gehele kinderperiode door kunt komen en dus een stuk duurzamer is heeft ons voor deze stoel doen kiezen.
 
Dank voor je reactie ? We wilden graag een veilige stoel die langer mee kan. We hoeven nu niet meer een groep 3 stoel te kopen bijvoorbeeld. En ik vind veiligheid in de auto echt belangrijk, heb het in m’n naaste omgeving mis zien gaan in de auto en dan vergeef je het jezelf niet als je met beter materiaal erger had kunnen voorkomen . Ook stukje voortschrijdend inzicht: ik zeg niet dat die anderen niet veilig zijn, maar als het nog veiliger kan vind ik dat wel heel prettig. Tot voor kort was ook het advies om tot 9 maanden achterwaarts te vervoeren en nu 15 maanden…
Dat gezegd hebbende kunnen we ook idd wel doorschieten haha
 
Ze is helaas nog veel te klein om het weg te laten. Vanmorgen ging het juist super goed en zat ze al meteen met de armpjes omhoog dus zal wel even wennen zijn!
 
Ooh wat goed on te lezen!! Vanmorgen ging het super goed en toen heb ik idd beter opgelet hoe ze in de stoel zat! Hopelijk is het even wennen. Ze zit er wel echt in als een prinses haha
 
Terug
Bovenaan