Autostoeltje

@mamavanesmee

De stoel die wij hebben (Ellermeyer Royal XL) wordt bevestigd met een isofixbeugel maar het kan ook met de rijrichting mee in de gordel worden geplaatst.
Kijk maar eens op kinderveiligheid.nl

@Stinkmuis

Hoe wil jij een willekeurige autostoel tegen de rijrichting in plaatsen als ik vragen mag?
Voor zover ik weet kan dit alleen met de Be-safe izi en de Ellermeyer...
 
haha ja hoor mamasas tuurlijk mag jij dat vragen!
maar misschien komt dat omdat ik een superautostoel heb uit duitsland....
geen duidelijk merk maar wel TUV-gepruft ( maw heel veilig dus!)

;)

 
Oh ja en over het vastmaken van de riempjes en de autogordel, dat kun je nog zo stevig vastmaken maar een kind zal met een frontale botsing áltijd naar voren zwiepen! Ligt eraan hoe hard je rijd maar ik heb testen gezien met crashtestdummies die met een vaartje van 50km/u tegen de muur reden en die gewoon met hun neusje op de rode knop van de gordels kwamen!
Hoe vaak rijd je niet harder?
Kindjes tot ± 2.5 jaar hebben naar verhouding hun hoofd groter tov hun lijfje.
Dat zwiept naar voren en geeft een knal op het zwakste gedeelte van de wervelkolom nl de bovenste nekwerveltjes. Als je kindje achterstevoren zit vangt het de klap op met zijn ruggetje dat is een stukje steviger dan alleen een paar werveltjes. Dit alles is na te zien in een uitzending van Blik op de weg waarin een kinderchirurg aan het woord is die het allemaal netjes uitlegt (http://player.omroep.nl/?aflid=5690344)

Dit stond trouwens ook nog op de site:
In Zweden, een van de meest vooraanstaande landen op het gebied van verkeersveiligheid, worden praktisch alle kinderen tot vier jaar tegen de rijrichting in vervoerd. De voordelen hiervan vertalen zich in de ongevallen statistieken. Er is geen reden waarom anderen hun kinderen minder zouden moeten beschermen.

 
Het klinkt allemaal heel logisch, en veilig. Maar ik vraag me dan af, waarom zijn er niet alleen maar van die autostoelen die tegen de rijrichting in geplaatst worden? En worden "gewone" stoelen ook als veilig bevonden, terwijl dit te zien aan die crash filmpjes, dus helemaal niet zo veilig is!
 
Toen ik na een speurtocht op internet en na deze filmpjes op zoek ging naar een zaak die ze verkocht kwam ik uit bij Automat, dit is een zaak voor auto's (een beetje als Halfords maar dan minder uitgebreid)
Die wisten er wel wat van maar ook niet heel veel, ik kon de beste man wijzer maken dan hij mij ;-)
Maar ik test het nog wel eens in de babyzaken door ernaar te vragen.. Ze kunnen hem allemaal bestellen voor je hoor maar het excuus van de babyzaken is dat het niet verkoopt omdat ouders het niet gezellig vinden.... Of dat ze hun kindje niet kunnen zien (heel handig op te lossen met een speelgoedspiegel achterin)
Of dat het kindje minder kan zien (ziet evenveel maar dan wat later, moet je even op inspelen dat je de paardjes van te voren al benoemd dan ziet hij ze 2sec later ;-D)
Tja niet goed voorgelichtte ouders of burocratie in de babyzaken?
Kijk als jij een Römer of een Cosi op de plank hebt staan met een leuke marge erop, of je moet een Ellermeyer bestellen wat is dan je keuze als verkoper? Als je moet bestellen haken mensen vaak af en gaan elders kijken.....
Dus vul het maar in Liff waar het aan ligt!
Ik ben voor mezelf iig blij dat ik die filmpjes op tijd gezien heb en op de jongegezinnen beurs stond destijds een stand van Besafe Izi (is een dochter of zus van Ellermeyer die wat vaker in de bladen verschijnt) zodat ik een goed vergelijk kon maken voordat ik tot aanschaf overging.
Maar nu nog! In de ANWB test staat dat het bewerkelijker is om de gordeltjes vast te maken, als minpuntje. Terwijl ik in de praktijk daar heel anders over denk; ik heb juist minder ruimte nodig omdat ik zelf niet "de hoek van het portier" om hoef met de kleine. Als de deur half open kan omdat er iemand te dicht op heeft geparkeerd krijg ik hem nog fatsoenlijk in de auto, tis net wat je gewend bent denk ik!

Sjonge weer een heel epistel, het lijkt wel of ik aandelen heb, écht niet hoor!
Vind het alleen wel belangrijk dat mensen juiste info krijgen over wat er te koop is, en gebruikerservaringen zijn daar essentieel in vind ik...

Groetjes Sas
 
Ik bedoel de hoek van de stoel natuurlijk...
Het enige wat ik dan kan verzinnen als minpuntje is dat het zelf in de stoel klimmen praktisch uitgesloten is...zo toch nog eentje ;-D
 
Pfff... Mijn vraag heeft volgens mij heel wat teweeg gebracht.

Ik begrijp dat het misschien beter is om je kindje met zijn gezicht naar de stoel toe te vervoeren. Maar toch ben ik ook van mening dat het niet uit maakt als je van de andere kant geraakt wordt. Want het verschilt toch echt. En wil jeje kindje echt beschermen tegen auto ongelukken dan moet je gewoon niet in een auto stappen met je kleine. Een ongeluk krijgen met een kind in de auto is altijd heel erg gevaarlijk. Niet alleen voor het kind maar ook voor ons zelf.

Dus ja ik ga gewoon naar een autostoel groep 1 kijken omdat ik het gevoel heb dat hij daar beter in zit. Hij zit er veel minder in opgepropt en hij hoeft dan zijn benen niet naar binnen te trekken. Ik weet niet maar het lijkt mij heel onprettig om met je benen 14 uur lang opgetrokken te zitten.
Gelukkig rijden wij verder door de weeks echt in totaal maar een uur ofzo. Het is maar een heel klein stukje vanaf het kinderdagverblijf. Dus veel zal hij er verder niet in zitten. Maar voor 14 uur vindt ik comfort voor mezelf erg belangrijk, dus ook voor mijn kleine man. En als ik kijk hoe stevig hij erin zit kan ik me niet voorstellen dat het echt zo slecht is.

Maar allemaal bedankt voor jullie meningen. Ik ga nog eens goed kijken welk merk ik ga kopen.

gr anoeska
 
Terug
Bovenaan