Avond ritueel

<p>Hoi allemaal,</p><p>Voordat ik mijn kindje kreeg heb ik heel het internet afgestruint om zo goed mogelijk voorbereid te zijn. Dit is mijn eerste kindje en wil het zo goed mogelijk doen (zoals iedere ouder). Ik las over een avond ritueel. Hiermee zou je baby herkennen wanneer het bedtijd zou zijn door elke avond hetzelfde ritueel te herhalen. Deze bestond uit savonds badje doen, flesje en naar bed. </p><p>Nu is ze 3 maanden oud en merk ik dat ze 'savonds totaal niet zit te wachten op n badje en huilt ze alleen maar. Overdags geniet ze van t badje en lacht ze erin en als een kikkervisje met die beentjes trappelen in het water. Het badje heb ik geschrapt in de avond. </p><p>Ik was heel bang dat ik het ritueel had verziekt en ze is een hele moeilijke slaper. Vooral het in slaap krijgen vergt veel tijd. Ik ben helemaal van het ritueel afgestapt want het was nogal gepland vond ik allemaal en als ik haar nu zie gapen en in haar ogen wrijven leg ik haar meteen op bed en dan is ze zo vertrokken.. Ik ben bang dat ik met dat avondritueel te gepland bezig ben en haar te lang wakker houd terwijl ze moe is.</p><p>Hoe gaat dit bij jullie en wat vinden jullie van een avondritueel? </p>

Hier ook een kleintje die moeilijk in slaap valt, als ik hem wakker in bed leg als hij moe is is het drama.. ik doe nu wel een ritueel, maar niet lang, verschonen, trappelzak aan, flesje en dan lekker in bed leggen, meestal valt hij nu in slaap tijdens dat flesje en slaapt hij daarna door als ik m wegleg. 
Ik denk dat het voor elk kindje anders is en als ze nu goed slaapt, dan zou ik me niet druk maken om dat ritueel en gewoon lekker zo doen zoals bij jouw kindje past :)

Hoi
Mijn slaap ritueel savonds is pyjama en schone luier  aan fles voorlezen en naar bed soms 5 min of een kwartiertje maar zoals vanavond sliep ze al voordat haar fles leeg was dus gelijk naar bed  

Ik heb ook erg vastgeklampt aan allemaal dingen die volgens mij 'moeten'. Ook dat avondritueel... Voorlezen lang gedaan, maar daar werd ze eigenlijk alleen maar hyper van (nogal groot fan van boekjes hier). Badje gaat ze maar 1-2 x per week in ivm eczeem.
Nu is ze bijna 9 maanden, en is ons ritueel zo:
Insmeren/verschonen, pyjama en slaapzak aan, fles op het grote bed, tandjes poetsen (is er later bij gekomen) en dan tijdens naar bed lopen altijd hetzelfde liedje zingen. In bed heeft ze sinds kort een knuffeltje. En natuurlijk speen in (die is heilig hier).
Voor de dutjes overdag is het slaapzak aan en liedje zingen onderweg naar bed.

Je leest zoveel op internet. Bij je eerste probeer je ergens houvast te vinden maar leer je ook naar je kindje te luisteren. 
Ik dacht ook ritueel en dan slapen. Met 3-4 maanden de piek van (in)slaapproblemen. Nu is ze 6 maanden en geen lange rituelen. Bij slaapsignalen (in ogen/gezicht wrijven, gapen) verschonen, slaapzak aan, naar boven, voeden en of direct in slaap of welterusten zeggen tegen de knuffels. 
Dit gaat nu erg goed. Dus geen lange rituelen bij ons. 

Hie ris een badje in de avond ook lastig. Want of al te ver honger, of moe. Dus wij douchen of badderen lekker s’ochtends!
Qua ritueel:
Zodra hij vermoeid is gaan we naar boven. Dit varieert tussen 18:30 en 19:30.
Schone luier, pyjama, slaapzak aan, Vitamine D druppels, BV, korte knuffels en naar bed. In Bed zn muziekje aan en dan slaapt ie gelijk.
Vooral zn muziekje is zijn slaapherkenning want zonder muziekje gaat hij dus niet slapen ?

Avond ritueel is hier schone luier, slaapzak, fles en dan in bed. Bad doen we ervoor of overdag net wanneer het uitkomt.
Soms wisselt het net hoe het uitkomt ?

Dankjulliewel !! Het is inderdaad zo dat elk kind anders is maar als ik het zo lees ben ik blij dat we het hebben ingekort. Blijkt in de praktijk dus toch wel "beter" te gaan. Wij doen inbakeren, dat is voor haar dan ook eeb herkenning om te gaan slapen lijkt me? 
Ben benieuwd hoe t zal gaan als we met de tijd gaan afbouwen met de inbakerdoek. 

Terug
Bovenaan