<p>Hoi allemaal,</p><p>Voordat ik mijn kindje kreeg heb ik heel het internet afgestruint om zo goed mogelijk voorbereid te zijn. Dit is mijn eerste kindje en wil het zo goed mogelijk doen (zoals iedere ouder). Ik las over een avond ritueel. Hiermee zou je baby herkennen wanneer het bedtijd zou zijn door elke avond hetzelfde ritueel te herhalen. Deze bestond uit savonds badje doen, flesje en naar bed. </p><p>Nu is ze 3 maanden oud en merk ik dat ze 'savonds totaal niet zit te wachten op n badje en huilt ze alleen maar. Overdags geniet ze van t badje en lacht ze erin en als een kikkervisje met die beentjes trappelen in het water. Het badje heb ik geschrapt in de avond. </p><p>Ik was heel bang dat ik het ritueel had verziekt en ze is een hele moeilijke slaper. Vooral het in slaap krijgen vergt veel tijd. Ik ben helemaal van het ritueel afgestapt want het was nogal gepland vond ik allemaal en als ik haar nu zie gapen en in haar ogen wrijven leg ik haar meteen op bed en dan is ze zo vertrokken.. Ik ben bang dat ik met dat avondritueel te gepland bezig ben en haar te lang wakker houd terwijl ze moe is.</p><p>Hoe gaat dit bij jullie en wat vinden jullie van een avondritueel? </p>