Avond ritueel

Wij doen ons zoontje smiddags in bad. Hier is het ritueel: schone luier, slaapzak aan, in bedje, flesje en dan valt ie in slaap. Gaat wel altijd om half9 naar bed, maar slaapt dan wel als de fles leeg of half leeg is. Niet teveel kijken naar alle ‘regeltjes’. Doen wat voor jou baby goed is, elk kindje is anders

Het enigste wat altijd hetzelfde gaat is een schone luier, pyjama aan, in z'n slaapzakje en dan zing ik zijn liedje. Dan leg ik hem in bed en krijgt ie zijn speen. Dan is het de bedoeling dat ie gaat slapen. Maar ja....het is een baby hè ? Meestal gaat ie slapen, maar soms wil ie nog een fles (maakt niet uit hoelaat de vorige fles was). Hij gaat meestal rond zeven uur naar bed, maar hier zit wat speling is. Als ik zie dat ie moe is gaat ie z'n bedje in. Voor de rest wisselen de tijden van douchen en hapje nogal. Vaak doen we dit voor het slapen gaan, maar soms komt het overdag beter uit. Het maakt de kleine man verder niet uit gelukkig ?

Vanaf een bepaalde leeftijd is een ritueel wel handig, zodat ze inderdaad weten wat er gaat komen. Dat betekent dus elke daf dezelfde stappen herhalen, Maar hoe dat ritueel eruit ziet dat moet je vooral zelf weten en kijken wat voor jullie en je kindje werkt.
Wij hebben ze nooit vlak voor het slapen in bad gedaan en voorlezen zijn we pas mee begonnen toen ze naar een groot bed gingen (rond de 2 jaar). De jongste hebben we lang de laatste fles op haar slaapkamertje in het donker gegeven, want daar werd ze rustig van.

Terug
Bovenaan