Avondhap

<p>Ik wil graag wat tips en vergelijking met de avondhap van onze bijna 1 jarige meid. <br />Ze eet eigenlijk best prima maar begint nu meer een eigen wil te krijgen. Boterhammen, fruit, yoghurt, havermout, etc gaat er goed in. De gepureerde avondhap ging eerder ook goed. <br /><br /></p><p>Nu begint ze een eigen wil te krijgen en wil ‘zelf’ eten. Dus niet meer gevoerd worden met een lepel. We bieden nu grotere stukken aan en met de pot mee eten. Alleen gaat dit er minder goed in dan gemengd eten. Toch andere smaken en textuur. <br /><br /></p><p>Hoe gaan jullie met deze overgang om? Welke dingen werken bij jullie wel en niet? Zijn bepaalde producten lekkerder? Ons doel is om deze fase zo relax mogelijk door komen dus niet forceren. Dan maar wat minder eten maar dat vindt mijn moederhart soms toch lastig. </p>
 
Herkenbaar! Ik probeer nu grotere stukken van zachtere en zoetere groente, dus blokjes aardappel, wat vlees/vis en bijv pompoen, zoete aardappel, wortel.. en wat ei soms. Maar als ze t niet wil krijg ik het er echt niet in. Een potje gaat soms ook wel (een paar happen). Jammer genoeg kan ze nog niet zelf met een lepel eten, dat zou handig zijn voor stamppot enzo! Maarja :) het blijft zoeken he!
 
Ik herken het ook heel erg.
Ze pakt continue de lepel af en wil dan zelf scheppen en happen.
Dat zelf scheppen lukt natuurlijk niet maar dat zelf happen wel al redelijk.

Idd zoetere smaken combineren en dat het wat smeuïg is.
Ik laat dr nu meestal zelf de stukken pakken en dan zie ik wel wat er op gaat. Ze krijgt sowieso altijd nog yoghurt na, zoveel als ze wil eigenlijk.
Als ze echt niet met lepel of zelf wil eten dan geef ik het met mijn hand. Niet helemaal de bedoeling maar dan eet ze dus zo heel dr bord leeg.
 
Lekker de komende periode je kindje de nieuwe smaken en texturen leren verkennen. Mijn zoontje van 16 maanden is een goede eter en altijd geweest, maar heeft ook mindere dagen hoor. Opstandig of liever willen spelen, dan gaat hij alleen met een toetje naar bed en dat gaat goed. Als ze honger hebben eten ze wel, dat heb ik wel geleerd.
Wij zijn vanaf 11 maanden zachtjes aan begonnen om hem met de pot mee te laten eten. Lekker met zijn handjes het eten vastpakken, proeven en soms wel naar binnen en soms op de grond haha. Binnen een paar weken at hij goed met de pot mee en nog steeds wilt hij het allemaal zelf doen en dat mag hij ook van ons. Soms met een lepel of een vork (zelf doen), maar vaak nog heerlijk met de handen. We merken dat we met hem nooit een strijd hebben hoeven te voeren vwb het eten. Wil je eten, dan mag hij dat doen op zijn manier. Heeft hij geen zin of lekker opstandig, dan niet. Het moet leuk blijven ben ik van mening. 
Veel plezier ermee, want het is wel heel leuk als ze met je mee-eten hoor :)
 
Dank jullie voor de reactie. Ik merk dat puree met wisselende groenten nog iets beter gaat. Dat accepteert ze wel van de lepel. Meestal combineren we het. Eerst met lepel eten tot ze niet meer wil. Dan grotere losse stukken met ons mee. 
Zal inderdaad eerst nog een zachte zoetere smaken proberen. Kan ze de andere smaken van onze pot proberen. 


We waren aan het twijfelen of we wel of niet als ‘beloning’ of extraatje yoghurt na moeten geven. Dit accepteert ze altijd van de lepel?. 
 
Maak er vooral geen ding van. Mijn dochter eet werkelijk alles wat haar voorgeschoteld wordt. We werken niet met beloningen. Eten zou absoluut geen beloning moeten zijn. En gewoon lekker met de handen laten eten. Dat hoort bij eten ontdekken. Die lepel pakt ze vanzelf op zoals het hoort zodra ze daar zin in heeft.
 
In die fase zijn wij ook beland, vrees ik. Onze zoon van bijna 1 wil niet meer gevoerd worden. Ik schep het eten nu op zijn lepel en geef de lepel dan aan hem (op een manier dat hij het makkelijk in z'n mond kan krijgen. Dat gaat goed! Als hij een nieuwe hap wil, legt hij z'n lepel in zijn bakje. 
 
 Ik lees graag mee, wij zitten precies in deze fase (zoon van 14 maanden). Wat ik nu doe is rond 17:30 zijn eten geven (grotendeels gepureerd want grotere stukken spuugt hij uit) en dan eet hij rond 19:00 nog wat met ons mee voordat hij naar bed gaat. Aardappels en erwtjes gaan er redelijk in. Soms een stukje kip. Maar te weinig dat het echt een maaltijd is. Hij krijgt ook nog 1 fles voor het slapen gaan. Meer uit gewoonte dan dat het nodig is denk ik, het ‘hoort’ nu beetje bij het avondritueel. 
Wat ik mij afvraag is hoe anderen het doen met mee eten met het avondeten war betreft zout? Overal wordr adgeraden je kind zout eten te geven tot een jaar of 4 ofzo, maar hoe doen jullie dat dan met avondeten? Het is niet dat wij mega zout eten, maar ook zeker niet zoutloos. 
Hoe het nu gaat vind ik het wel prima gaan, maar zie ook nog niet echt voor me hoe hij uiteindelijk een volledige maaltijd met ons mee gaat eten zonder dat alles op de grond beland omdat hij de stukjes niet wil.. Benieuwd naar jullie ervaringen!
 
Terug
Bovenaan