Baarkruk? voors en tegens

Hallo allemaal,

Ik wil graag op een baarkruk bevallen en nu wil ik de voors en tegens weten. En dan vooral van mensen die zelf de bevalling hebben gedaan op een baarkruk.

alvast bedankt!

groetjes Mariska
35 weken en 5 dagen

Hoi!

Bij mijn eerste kindje mocht ik niet op de baarlruk, omdat ik toen liggen moest bevallen. De vk kon er anders niet goed bij en ze moest er wel bij, omdat de kleine met spoed thuis eruit geholpen moest worden. Ik heb toen een fikse knip gehad en was errug beurs. Nadien heeft het lang geduurd voor ik daar van hersteld was. Mijn kindje woog toen 3340 gram.

Bij de tweede (nu 8 weken geleden) ben ikw el op de baarkruk bevallen en ik vond het geweldig!!!! De houding was veel minder pijnlijk dan op bed (had nogal last van mij heupen en bekken), de zwaartekracht werkt mee en ik vond het veel "logischer" aanvoelen. Ik vond het daarnaast ook heerlijk om tegen mijn partner aan te kunnen leunen tijdens het laatste stukje. Zo voelde het echt of we het samen hadden gedaan. Ik kon mijn zoontje ook zelf aanpakken, was ook al zo mooi.

Dit keer ben ik wel ingescheurd, maar dat komt niet zozeer door de baarkruk, als wel door het feit dat zoonlief op 60 gram na 9 pond (!)  woog en zijn handje naast zijn hoofd had tijdens de bevalling.

Ze zeggen dat je sneller in zou kunnen scheuren als je niet goed begeleid wordt door je vk. Maar goed, in principe begeleiden de meetse vk's je toch juist heel goed??? Daarnaast ben ik van deze scheur (moest wederom gehecht worden) oneindig veel sneller genezen dan van de knip. Ik zat met een maandj weer op de fiets en bij de eerste keer ging dat na 3 maanden nog niet......

Groetjes Dionne/.vis78

p.s. En een voorspeodige bevalling gewenst!

Ik ben ook van plan om op de baarkruk te bevallen, maar omdat dit mijn eerste kindje is heb ik er nog geen ervaring mee. Maar de positieve punten die hiervoor genoemd werden zijn voor mij ook precies de punten waarom ik het ook wil.

Vooral de persweeen schijnen door de zwaartekracht makkelijker te gaan. Als je ligt moet je als het ware 'heuvel op' persen en dat is veel zwaarder. Vaak hoef je dan amper te persen en kun je je heel goed concentreren op eventueel uitscheuren. En inderdaad het idee dat mijn man bij me zit om me letterlijk en figuurlijk te steunen lijkt me heel fijn!

Groetjes, Marisa

Bedankt voor jullie reacties. Toch nog een vraagje:

Het schijnt dat het veel voorkomt dat alles verzakt? En dat je eerder inscheurt.
Ik weet dat de praktijk waar ik heen ga veel met de baarkruk werkt, dus dan zullen zij wel weten wanneer het tijd is om alsnog te gaan liggen als ik te veel zou inscheuren?

groetjes Mariska

Hoi Mariska

Ik ben erg pro-baarkruk, maar dat komt door mijn positieve ervaring. Toen ik moest bevallen van mijn eerste dochter kon ik het absoluut niet verdragen om te liggen, de enige mogelijkheid om mijn weeen goed op te kunnen vangen was staand (heupwiegend) en rondlopend. Het meest logische gevolg was dan ook persen op de baarkruk. Er was voor mij geen andere mogelijkheid. En ik vond het ook erg prettig. Wat er al wordt geschreven: je hebt de zwaartekracht mee en ook belangrijk: je hebt je partner lekker dichtbij je (daar leun je tegenaan) waardoor je echt het gevoel hebt van samen bevallen. Ik vond het heel intiem. Wat de nadelen zijn weet ik eerlijk gezegd dan ook niet. Misschien is het wel zo dat je sneller kan inscheuren, maar volgens mij als alles met beleid gaat onder goede begeleiding van de vk (die zorgt dat het niet té snel gaat) - dan komt dat ook wel goed. Of er een grotere kans op verzakking is weet ik niet. Volgens mij niet (maar misschien even op googlen??)

Ik ga in ieder geval dit keer hopelijk weer op de baarkruk bevallen!

Succes!

Gr, cee (vandaag 40 wk!!)

Een beetje laat, maar toch nog een antwoord.

Tijdens mijn bevalling heb ik ook een poos op de baarkruk gezeten en mijn tegen is DE STANK!!

Echt wij gingen bijna over onze nek. Zo stonk het. Ik denk dat het kwam omdat zoon lief in het vruchtwater had gepoept, maar voor ons was het niet te harden. Daarbij kwam dat ik beenweeën had en dat voelde niet echt fijn op de baarkruk.

Verder was ik er wel graag op bevallen hoor. Had ik van te voren gehoopt, maar helaas dus niet gelukt..

Succes en geniet ze!

Hoi,
Ik wilde bij de oudste ook erg graag de baarkruk proberen.
De zithouding viel me zwaar tegen, en aangezien ze met haar hoofdje niet helemaal lekker lag, en het persen daardoor erg lang duurde, .was alles kei opgezwollen van onderen.
Toen ik na 1,5 uur persen toch in het zh kwam zeiden ze me daar dat ik dat nooit had moeten doen op die baarkruk.
Ik denk dat als het goed verloopt het heel fijn kan zijn door de zwaartekracht, maar als het niet gaat..niet doen dus.
Uiteindelijk is ze dmv hulp met de vacuumpomp gehaald, en moest ik ruim een uur gehecht worden..
Dat zegt genoeg.
Wil nu straks bij de derde weer graag thuis, maar de baarkruk hoeft niet meer zo..
Groet R

Hoi Allemaal,

bedankt voor jullie reacties. De verloskundigen bij ons hebben gelukkig heel veel ervaring met de baarkruk dus die weten wel wat ze doen.(vertouw ik op)
En als het mij zelf niet bevalt (wat een woordspeling) dan doe ik het lekker op bed.
Ik hoop trouwens snel, ben nu 3 dagen overtijd.

groetjes Mariska

Terug
Bovenaan