Baarkruk

Hoi!

Een onderwerp wat vast al vaker aan de orde is geweest.. maar heeft iemand hier ervaring met de baarkruk? Het lijkt mij nl een prettige manier van bevallen, alleen de vk   zei dat het allemaal wel meeviel en dat het eigenlijk helemaal niet zo prettig bevallen was. Ik kreeg de indruk dat zíj eigenlijk degene was die er niet zoveel trek in had, omdat ze lichamelijk niet zo handig is ivm overgewicht en haar knie niet mee wil werken als ze langere tijd op hurken/knieen moet zitten.. Maar ik ben erg  benieuwd naar andere ervaringen!

Groetjes, Harma 36w2d

Ik vond het heel fijn de baarkruk!
De zwaartekracht werkt mee, dat merk je echt!
Alleen, meestal moet je het allerlaatste stukje (de laatste perswee) op bed doen, omdat de kans op uitscheuren groter is op de baarkruk. (ze kunnen minder snel ingrijpen, en het minder goed zien ofzo). Ik moest dus ook de laatste perswee op bed doen, ach ja, alles best, als het kind er maar uit komt!
Ook vind ik het voordeel dat je partner samen met je op de kruk zit. Hij zit achter jou. En kan je dus helemaal vasthouden, was ook een heel veilig gevoel.
Ik raad het je aan!

Het leek mij ook wel wat, maar ik was in het ziekenhuis en lag met allemaal snoeren en dingen om mijn buik. Kon alleen maar op mijn rug liggen. Heb er op dat moment helemaal niet meer bij stil gestaan, want ik was zo bezig met de weeen enzo. Van te voren weet je toch niet wat voor jou een prettige houding is. Ik kan me wel voorstellen dat het voor een vk wat lastiger werken is, maar ze kan het je volgens mij niet weigeren.
Succes! Patricia

hoi,

Mijn vk is er ook geen fan van omdat ze het perineum niet goed kunnen zien en daardoor de kans dat het te hard gaat en je inscheurt  wat groter is. Mijn vk stelde vervolgens voor dat als ik niet op bed wilde bevallen dat ik ook in mijn eigen bad kan gaan zitten. In deze praktijk komen badbevallingen veel vaker voor dan baarkruk. Goh, dacht ik. Ik denk er dus nog even over na. Bed en bad heb ik thuis dus dat kan sowieso.

groetjes, Diane (31 wk)

Ja, dat van dat inscheuren bedoelde ik ook.
Maar dan kun je het allerlaatste stukje op bed doen....
Dat het voor een VK lastiger werken is.....het is haar beroep! En voor wie is het nu lastig de bevalling......ik dacht toch zeker voor de cliënt!
Ik vind dat je als cliënt mag aangeven wat je graag wilt, en dat de vk daar zoveel als mogelijk is op in moet spelen!

Hoi,

De baarkruk leek mij ook ideaal. Ik zag het al helemaal voor me. Het werkte alleen niet bij mij. Na een uur persweeën ben ik op de kruk gaan zitten, maar ik viel zo goed als flauw! VK en man in paniek, ik weer op bed......PFFFF

Maar goed het is alweer 2 jaar geleden, eigenlijk zou ik het bij de volgende wel weer proberen!

Groetjes Debra

Hallo,

Ik wilde ook graag op de baarkruk bevallen maar moest het in het ziekenhuis eerst even op bed proberen. Vooral bij de eerste duurt persen lang (kan zo zijn) en zitten op een baarkruk kost veel energie werd mij verteld. Eerst wilde ik het niet op het bed proberen maar ben achteraf wel blij dat ik alleen het laatste half uurtje op de kruk heb geperst. Het zitten erop kost inderdaad  veel energie (vooral het rechtop zitten). Dit geldt overigens ook voor je partner die  erachter zit.  Voor de laatste persweeen ben ik ook weer op bed gaan liggen. Zo hadden ze beter overzicht en konden de bevalling gecontroleerder laten verlopen. Achteraf ben ik wel blij met hoe het gegaan is. Met name de persfase heeft veel indruk op me gemaakt. Wat een krachten komen er vrij zeg.  Ik wist niet dat ik  zoveel kracht bezat!

Probeer je overigens niet teveel voorstellingen te maken over wat fijn is tijdens je bevalling. Ik had me tijdens de ontsluitingsfase ook voorgenomen om zoveel mogelijk te blijven lopen (de  zwaartekracht helpt dan mee)  maar liggen was de fijnste houding. Je moet vooral doen waar je je prettig bij voelt.

Succes,
Ingeborg

Terug
Bovenaan