Baarkruk

Ik had me ook voorgenomen om op de baarkruk te gaan. Mijn vk zei van tevoren al: geen probleem die hebben we altijd bij ons. Uiteindelijk schoot de ontsluiting bij mij niet op, waardoor ik in het ziekenhuis kwam, weg droom over de baarkruk dus. Maar uiteindelijk had ik maar 1 perswee nodig om te bevallen, en totaal niets uitgescheurd. Dus ach het loopt altijd anders dan je denkt!  

Maar ik vind wel dat een verloskundige je altijd moet steunen in de manier waarop JIJ wil bevallen. Als ze dat nu al niet doet, zal ze dat tijdens de bevalling ook niet doen. En ik denk dat je daar open met haar over moet spreken. Tenslotte moet je kunnen bevallen op jouw manier. Dan maar met een andere verloskundige erbij....
Groetjes
Wasabimammie!

Hoi!

Ik heb de bevalling gedaan op de baarkruk. Ik beviel in het ziekenhuis, en heb de eerste 2 persweeën op bed gedaan, en toen vroeg de verloskundige mij of ik op de baarkruk wilde.... (ik denk omdat ons kindje in het vruchtwater had gepoept, en het op deze manier wat sneller ging). Het leek mij altijd al "leuk", dus ik stemde er mee in! Ik vond het heel fijn om te zitten, en mijn man achter me te hebben. Ik heb 23 minuten geperst (voor m'n eerste kindje), en toen was ze er! Onze dikke schat!
Ik heb wel een subtotaal-ruptuur gehad (ondanks een knip..), maar toch zou ik het weer zo willen!

Succes met je keuze!

HOi!

Het leek mij totaal niks een baarkrukbevalling! Maar tijdens de eerste had ik alleen maar last van mijn beenweeen. De buik en rug weeen vielen helemaal in het niet daarbij. Ik kon ze absoluut niet opvangen op het bed en mocht op de baarkruk zitten. Dit omdat ik dan op mijn benen kon staan als het ware en zo de pijn op kon vangen. Ging helemaal goed, ja ik was ingescheurd, maar ach...ik had een geweldige bevalling van 10,5 uur achter de rug en maar 3 kwartier persen!

Bij de tweede heb ik er niet zo over nagedacht wat ik wilde, maar toen ik persweeen kreeg wist ik niet hoe ik ze op het bed moest opvangen en heb ik uitgeroepen, ik wil op de baarkruk, dan weet ik het namelijk wel!!! En hups op de baarkruk en  weg persweeen. Natuurlijk uitgescheurd, maar dat kwam deze keer omdat ze er uit moest, omdat haar hartje wegzakte, dus niks hoofdje staan...ERUIT!

Bij een evt. volgende moet ik in het ziekenhuis bevallen gelukkig onderbegeleiding van de vk, maar wil absoluut wel op de baarkruk.

Ik vond het niet prettig en ben weer op bed gaan liggen. De kruk zit vrij laag bij de grond en ik vond het vreselijk dat mijn man achter me zat. Ik wilde hem voor me of naast me hebben, niet in mijn nek te hijgen!

Groetjes,
Tamara

Hoi Harma,

Ik heb bij mijn bevalling van 2.5 jr geleden de baarkruk gebruikt, ik weet niet of ik het had gebruikt als ik het van te voren had geweten. De verloskundige had hem toevallig bij zich.

Ik vond het een echte uitkomst en heb het iedereen aangeraden, door de zwaartekracht zakt de baby vanzelf, je hoeft zelf vrij weinig te doen, althans zo heb ik het ervaren.

Wel heb ik het echte persen op bed gedaan, na een keer of 5 persen. Ben in jan uitgerekend van de tweede en wil het eerste gedeelte graag weer met de baarkruk doen. Het is idd waar dat je partner achter je zit, maar ik ben graag op mezelf en hou niet zo van dat gefrunnik en gedoe om me heen dus voor mij was dit prima zo.

Hoop dat je hier iets aan hebt, volgens mij kan je hem altijd even bekijken en uitproberen bij de vlsk zodat je het een beetje kan aanvoelen en weet of het iets voor je is.   Succes

Ook ik heb de bevalling op de baarkruk gedaan. Ik kon al vanaf het moment dat mijn vliezen braken (daar begon bij mij de bevalling mee..) niet meer liggen, lag gewoon niet lekker. Heb de hele tijd dus verder op de bank gezeten, totdat ok mocht gaan persen.. weer was liggen verschrikkelijk, dus ik was blij dat ik op de kruk mocht!.
Na een kleine 20 minuten persen was ons ventje er en ik heb er geen scheurtje aan overgehouden!   (en het kereltje was toch 8 pond!)
De kruk leidt dus lang niet altijd tot scheuren!
Ik heb het al met al als heel prettig ervaren en denk dat ik de volgende keer weer op de kruk wil!!

Hoi meiden!

Dank jullie wel voor jullie reacties!
Inmiddels loop ik er nog steeds.. en eigenlijk vind ik het ook nog wel prima met die gezellige buik zo! Het 'verveelt' me nog absoluut niet en ik  voel me goed.
De laatste dagen ben ik wel meer moe en heb ik veel slaap nodig en heb ik last van dikke voeten, maar verder heb ik het nog prima naar mijn zin.

De kruk staat inmiddels in huis en ik volgens de vk is er ook in het ziekenhuis de mogelijkheid om het bed zo in te stellen dat je een zelfde soort positie inneemt als op de kruk. Ik ben heel erg benieuwd hoe het zal gaan verlopen. Het is de eerste en ik weet heel goed dat het nooit zal gaan zoals je het verwacht, dus probeer ik er maar zo blanco mogelijk in te stappen.
Ik laat jullie weten of het gelukt is met of zonder kruk!

Groetjes, Harma
40w2d

Hoi Harma,

Bij de bevalling van Merijn heb ik ook op de baarkruk gezeten. Echt zo ontzettend fijn vond ik dat. Ik had in één keer weer controle over mijn weeën en dus mijn lichaam. Ik kon de weeën verticaal veel beter hebben. Helaas bleef Merijn achter het perineum hangen met zijn hoofdje en kon de VK niet goed beoordelen hoe de stand van zaken was, dus moest ik terug op bed gaan liggen. Ik baalde daar vreselijk van, maar er was op dat moment geen andere optie. Ik was van plan om deze keer wéér op de baarkruk te bevallen, maar zoals je weet viel dat plannetje in duigen door mijn keizersnede.

Altijd proberen dus... Wie weet vind jij het ook fijn.

Fonske (mama van Merijn 06-06-04 en Siebe 22-07-06)

ps. veel succes voor als je gaat beginnen!

Terug
Bovenaan