Baarmoederhals korter geworden(21w+4d)

<p>Hoi allemaal,</p><p>graag hoor ik van forumleden of er mensen zijn die dezelfde ervaring hebben.</p><p>ik ben nu 21w+4d zwanger, heb sinds week 17 last van harde buiken. Het is met de week meer geworden. Vanaf week 20 tot nu was er zelfs een paar keer dat de harde buiken met de regelmaat komt. Ik krijg heel makkelijk al een aangespannen baarmoeder, door bijv naar wc gaan, paar meters lopen. Soms is die zo aangespannen dat het een harde buik(keiharde bal) wordt, soms zakt minder hard maar het voelt wel aangespannen. </p><p>Mijn baarmoederhals is 2 weken gemeten bij 20 weken echo, die was 5.11cm. Vandaag weer een meting gehad en het is 4,1 cm. Vk zei als het maar boven 2,5 cm is geen kwaad kan. Nu maak ik toch wel klein beetje zorgen dat het in 2 weken tijd 1cm korter is geworden. Ik weet dat het door de meting manier komen(dat ie een beetje scheef staat bijv) maar toch. 1 cm is toch best veel voor 2 weken tijd.</p><p>zijn er mama’s die ook dezelfde ervaring hebben? Ik hoor het graag! </p>

Bij mij hetzelfde verhaal rond de 18 weken, maar mijn eerste meting was 3.8 en mijn 2de meting 4 dagen maten was 4.5. Dus hij kan ook weer langer worden. Maar zolang die boven de 2.5 is zou ik me geen zorgen maken. Zo wel, extra controle vragen.

Bij mij hetzelfde verhaal rond de 18 weken, maar mijn eerste meting was 3.8 en mijn 2de meting 4 dagen maten was 4.5. Dus hij kan ook weer langer worden. Maar zolang die boven de 2.5 is zou ik me geen zorgen maken. Zo wel, extra controle vragen.

Hi
Vraag of je na een weekje weer mag meten. Om te kijken hoe en wat? 
Werk je? Ik zou even minderen harde buiken is een tekendat je rustiger aan moet doen.

Mijn bmh was met de 20 weken echo 4,5 cm. Ik heb hem eerder of later niet laten meten, maar degene die de echo deed zei dat dit heel netjes was en helemaal niets om je zorgen over te maken. Ik was er ook benieuwd naar, vanwege een spontane vroeggeboorte bij een vriendin van mij, dus vanuit die nieuwsgierigheid ernaar gevraagd. Maar 4,1 cm lijkt me helemaal niet gek dus hoor. 
Zij legde uit dat je je pas zorgen moet maken vanaf 2,5 cm, dit omdat 2,5 cm lastig wordt bij groei van de baarmoeder (alsof je een ballonnetje hebt met een te kort "steeltje"). Ik weet niet hoe ze dit berekenen, maar er zal wel iets van een berekening aan vast zitten. Ik zou me echt geen zorgen maken en wanneer je wel bezorgd bent kun je altijd om meer metingen vragen!

Hoi, ja vk laat mij volgende week woensdag weer een meeting doen om te kijken of het niet weer korter wordt. Maak me vooral zorgen omdat ik zoveel harde buiken heb en dat het in 2 weken tijd wel 1 cm korter is geworden, dus niet dat ie dan steeds gaat verkorten door mijn harde buiken. Hoop dat het bij de volgende meeting gewoon zo blijft ipv nog korter worden!

Terug
Bovenaan