Baby 10 maanden vertikt tweede dutje

<p>Hi!</p><p>Mijn zoontje van 10 maanden is een goede slaper maar heeft sinds een week bedacht dat zijn tweede slaapje (rond 14:30) maar zonde van zijn tijd is. Blijft dus bij 1 slaapje van 10:30 tot 12:00. Is dit mijn eigen schuld en kan ik het nog 'repareren'...</p><p>Vorig weekend (za+zo)  zijn middagslaapjes overgeslagen want we gingen op pad met de fiets. Maandag sliep hij maar half uurtje (ipv 45-90 min) dus ik was al bang dat ik het verpest had. Dinsdag wéér op pad en overgeslagen. Woensdag sliep hij normaal maar gister en vandaag vertikt hij het.</p><p>Op zich wordt hij niet vervelend, hij is blij en huilt niet, maar hij is toch nog té jong voor maar 1 slaapje van 10:30 tot 12:00?  Gewoon in bed blijven leggen zodat hij het weer aanleert ofzo?</p><p>Tips en adviezen welkom!!! Dank :)</p>

Hij gaat savonds altijd rond 19:30 naar boven voor fles en slapen. Maar afgelopen week werd dat 18:45 omdat hij zonder zijn middagslaapjes wel vermoeider was door die gemist slaapjes!
Ik kan ervoor kiezen dit erin te houden, maar wakker zijn tussen 12 en 19 klinkt pittig op deze leeftijd.
Maar grappig om te lezen..de 'regel' dat ze twee slaapjes per dag moeten is dus ook niet per se waarheid...

Mijn dochter slaapt vanaf ongeveer 8 maanden ook nog maar 1 keer! 'S ochtends was ze vaak wel eerder moe maar heb het langzaam wat verschoven zodat ze echt halverwege de dag slaapt en de middag niet zo lang is. 

Hier zelfde! Dochter van 10 maand slaapt ook van half 11 tot 12 ongeveer. Als ik haar smiddags nog even in bed probeer te leggen dan wordt dat standaard dikke drama.. enige wat werkt is een wandeling met de draagzak dan slaapt ze vaak nog 30 minuten. Maar als dat er niet van komt dan gaat ze savonds lekker om 18u naar bed, dan is ze wel klaar.

En als je m wat eerder op bed legt en korter laat slapen? Mijn dochter is 13.5 maand en zit nu echt tussen 1-2 dutjes in, maar als ze 2x slaapt, is dat in de ochtend van 9.45-11.00 max. Ik laat haar nooit langer dan 11.00 liggen. Om 14.30 kan ze er dan weer in tot 15.30.
Ze gaat dan rond 20.00 erin voor de nacht en is meestal 6.30 wakker.
Als ze tot 7.00 of later slaapt, probeer ik 1 dutje. Maar dan leg ik haar er dus pas om 12.00 in. Vandaag ook, sliep ze van 12.00-14.00. Om 18.00 was ze kapot moe. 1x slapen probeer ik dus echt te rekken tot de middag, alleen in de ochtend slapen en daarna niet meer trekt ze niet. Dan valt ze om 17.00 om. 
Maar als je kindje het makkelijk red tot de avond, tja dan ist prima. Al is het met 10 maanden wel heel vroeg hoor. Ik werk op een kinderdagverblijf en de meeste kindjes gaan rond 14-15 maanden over naar 1 dutje. Een enkeling met 12 maanden. Met 10 maanden is zeer zeldzaam en áls ze dat al redden, lukt dat lang niet elke dag!

Ik zou hem 's ochtends na 45 minuten wakker maken. En ook wat eerder op bed, bijvoorbeeld 3 uur nadat hij wakker wordt. Dan kan hij 's middags er weer in. 
Het kan ook gewoon iets tijdelijks zijn, als je hem consequent op bed blijft leggen nog een paar dagen herstelt het zich vast wel weer. 

Hoi!
Mijn zoontje is 11 maanden maar heeft al enige tijd het volgende ritme. Slapen van 09.30 tot 10.15 (altijd wakker maken). Dan gaat hij er 3 uur later weer in om 13.15 voor 1,5 / 2 uur. Bedtijd is tussen 18.30 en 19.15. Ik zal proberen het 2e slaapje weer goed te introduceren en het 1e slaapje in te korten. Hij slaapt nu in de ochtend zijn langste slaapje terwijl het middagslaapje het slaapje is dat het langste blijft. Succes!
Bovenstaand is trouwens een scherm uit de slaapgids van Snuggles and Dreams. 

Terug
Bovenaan