Baby 10 maanden wil niet slapen s'avonds

Goedenavond,

Mijn zoontje van 10 maanden krijg ik s'avonds niet naar bed. Overdag doet hij wel een slaapje van half 1 tot half 3. Of 13:00 tot 15:00. Na z'n slaapje krijgt hij een fles en dan tussen half 5 en 17:00 z'n avondeten en nog een toetje na.

Maar dan komt het. Dan krijgt hij de fles tussen 20:00 en 20:30 en soms valt ie tijdens de fles in slaap. Dan probeer ik hem in z'n bedje te leggen, maar dan wordt hij meteen wakker en gaat dan staan in z'n bedje en keihard krijsen en huilen. Dan haal ik hem er eventjes uit tot hij gekalmeerd is en dan leg ik hem weer in z'n bedje. Maar dan weer hetzelfde. Hij is niet rustig te krijgen als ie dan zo in z'n bedje staat te huilen. Ik wil hem ook niet te lang laten huilen. Vaak neem ik hem dan maar uit bed en dan ga ik met hem op de bank zitten. Dan ie hartstikke actief! Springen en lachen. En toch kan ik wel zien dat ie moe is. Er zitten dagen bij dat ie pas sliep om 1:15 s'nachts of half 12. En dan is ie al uren wakker! Je zou denken hij valt dan wel makkelijk in slaap, maar nee hoor, haha. Herkent iemand dit en hebben jullie misschien tips? Ik moet hem zo weer naar bed brengen, maar ik heb het gevoel dat het weer zo zal gaan. Het duurt nu ruim een week. Alvast bedankt! Groetjes Sharon

Hey Sharon, 
Ik denk even met je mee vanuit mijn eigen ervaring. Kindjes van 10 maanden hebben vaak nog behoefte aan 2 slaapjes op een dag. Zou het kunnen dat hij te weinig slaapt op een dag? Een ander punt is de bedtijd in de avond. Ik vind dit persoonlijk vrij laat. Maar daar zijn de meningen over verdeeld. Je kan proberen om hem eerder op bed te leggen. Want als hij als tijdens de avond fled in slaap valt is dat denk ik een teken dat hij te laat te slapen wordt gelegd. 
Je hebt iets van een avond ritueel? Zodat je de kleine begrijpt dat het tijd is voor een lange slaap?

Is het een idee om de kleine de fles in bed te geven. Onze kleine hield haar fles zelf vast, dus ben ik haar in bed het laatste flesje gaan geven. We draaien ook altijd een muziekje. Probeer een bedtijd ritueel aan het houden. Kijk wat voor jullie werkt.

Dat klinkt wel logisch. Je kindje is waarschijnlijk over vermoeid. De meeste kindjes slapen 2 x dus het aantal uur op een dag is groter plus je bedtijd ligt extreem laat voor zo'n jonge baby. Normaal is tussen 18-19 uur in op die leeftijd. Zoek eens op slaapschemss 10 maanden op internet dit geeft vaak mooie inzichten! 

Laat je niet wijsmaken dat een kindje tussen 18-19 in bed moet liggen. Dat is zo Hollands. In de meeste landen liggen ze later op bed. Ik zou proberen de fles te vervroegen naar 1930 en dan naar bed kijken of dat werkt. Vaak is een tijdje eerder naar bed beter bij oververmoeidheid.
Hoe laat is hij wakker in de ochtend?

Ik vind 1 slaapje overdag erg weinig voor de kleine man. Wellicht 2 slaapjes weer overwegen, slapen doet slapen en oververmoeid houdt een kindje wakker. Wat mij ook triggert is dat hij na zijn fles meteen in bed wordt gelegd. Ik zou het eerst even laten zakken en dan rustig op schoot nemen met een boekje en een paar pagina’s voorlezen en dan rustig in bed leggen. Misschien een extra ritueeltje erbij bedenken zoals samen een aantal knuffels welterusten zeggen en daarna tegen hem.

[quote quote=10567445]Laat je niet wijsmaken dat een kindje tussen 18-19 in bed moet liggen. Dat is zo Hollands. In de meeste landen liggen ze later op bed. Ik zou proberen de fles te vervroegen naar 1930 en dan naar bed kijken of dat werkt. Vaak is een tijdje eerder naar bed beter bij oververmoeidheid.
Hoe laat is hij wakker in de ochtend?[/quote]Heb je gelijk in, maar in landen waar babies savonds laat slapen zullen ze ook rekening houden met overdag de slaapjes anders indelen. Je moet echt naar je eigen baby kijken en de avond bedtijd aanpassen op de slaapjes overdag en andersom

Het kan een kwestie zijn van het juiste punt in de cyclus pakken. Hem mee naar beneden werkt beter dan op de kamer wachten tot dat punt in de cyclus weer voorbij komt, dus dat doe je goed. Maar ik vermoed dat je eigenlijk iets te laat bent met op bed leggen, of dat hij ergens last van heeft, zoals doorkomende tandjes?
Onze dochter kan zich heel goed opwerken als ze ergens last van heeft, maar dat weet je dus pas als ze niet wil slapen....

Terug
Bovenaan