Baby 10 mnd al 3 mnd lang moeite met inslapen

[quote quote=10563757]Hoe komt het dat je je kindje niet wilt laten huilen? We zijn vaak geneigd om het huilen bij baby's meteen te stoppen. Terwijl ik denk dat we onze kinderen vanaf deze leeftijd juist al kunnen leren dat je verdriet mag hebben. Het gaat er mijn inziens vooral om hoe sensitief en adequaat jij als ouder hierop reageert. 
Een baby van 10 maanden heeft een besef van oorzaak - gevolg. "Als ik huil, word ik opgepakt. Ik ga harder huilen als ik niet word opgepakt". Ze kunnen dit lang vol houden. Zeker naarmate ze ouder worden. Als ouder word je geduld dan op de proef gezet.
Je kan eens proberen om je baby te laten liggen. Troost op een liefdevolle maar kordate manier. Zeg iets geruststellend,  aai over de bol en zeg dat je terugkomt als ze je nodig heeft. Verlaat de kamer en wacht even af. En handel daarna precies hetzelfde. Ze zal hierdoor ervaren dat het veilig is om in haar bedje te blijven en dat haar mama of papa er voor haar is doordat je terug komt om te troosten.
Paar avonden/nachten op investeren en je hebt een kindje wat weer goed gaat slapen. Deze manier blijf je toepassen als ze bijvoorbeeld op latere leeftijd een periode heeft waarin ze slecht slaapt.
Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes ermee.[/quote]De reden dat ik haar niet wil laten huilen, is omdat uit allerlei onderzoeken blijkt dat laten huilen negatieve gevolgen kan hebben voor de hechting, sociale ontwikkeling etc.

Bovendien gaat het in tegen mijn eigen gevoel. Ik ga dan zelf mee zitten janken. Daarbij raakt mijn dochter helemaal overstuur (we hebben het 1x gedaan, maar dat werkte helemaal niet).

Toch bedankt voor je reactie!

[quote quote=10563862]
Ik probeer je verhaal een beetje te begrijpen, wil ze s'avonds niet alleen in slaap vallen omdat ze niet moe genoeg is of moet ze in slaap gewiegd worden?
Je kindje zal wel moe genoeg moeten zijn wanneer ze naar bed gaat, wij kunnen ook niet slapen als we niet moe genoeg zijn. Dat is echt even uitzoeken, want elke dag is anders dus probeer lekker alle energie eruit voordat ze naar bed gaat.
Voor het in slaap wiegen, voel je er echt niet vervelend om dat dit is wat ze nodig heeft. Wij hebben onze zoon (nu 13 maanden) altijd in slaap gewiegd, en dan slapend in bed gelegd, hij viel gewoon niet zelf in slaap. (bij onze gastouder overigens wel.. weet ook niet waarom). Verlatingsangst piekt echt rond de 8 maanden, ze heeft je nodig om in slaap te komen, doe dit ook lekker!! Het kan namelijk echt geen kwaad, je leert geen slechte associaties aan, dat kan namelijk nog helemaal niet. Slaap is een ontwikkeling die elk kindje op zijn eigen tempo volgt.
En ja, het gaat echt over en het word beter!! Onze zoon wilde ineens rond een maand of 11 overdag niet meer gewiegd worden, hij wurmde zich echt los uit mijn armen en zodra hij in bed lag draaide hij zich om en viel in slaap. S'avonds heeft dat iets langer geduurd, maar met een maand of 12 kan ik hem s'avonds ook gewoon in bed leggen en valt hij in slaap.
Wanneer hij ziek is dan merk ik dat hij me meer nodig heeft, is wat huiliger en wil weer lekker gewiegd worden, of soms zelf bij ons in bed slapen. 
Het belangrijkste is om te doen wat goed voor jou voeld! Alles komt echt goed maar wees niet bang dat je dingen verkeerd doet, volg je gevoel
[/quote]

Bedankt voor je reactie!

Het was ineens out of the blue dat ze niet meer wilde slapen. Ik denk echt de verlatingsangst. Want ze is overduidelijk wel moe (ogen wrijven en andere signalen).

In slaap wiegen wil ze overigens ook niet ? Ze verzet zich echt. Alleen in onze armen in het grote bed of als mijn man naast haar bed zit, is het goed.

Voor nu accepteer ik het ook hoor. Voelt goed om die nabijheid te bieden. Maar we merken wel dat ons eigen tankje wat leeg begint te raken.

Goed om te horen dat bij jou rond 12 mnd de rust weer wat terug keerde!

Pfff ik snap het helemaal, je tank raakt ook leeg en daardoor ga je op zoek naar de reden waarom het niet goed gaat zodat er misschien een oplossing is. Die oververmoeidheid is af en toe echt lastig, maar inderdaad gewoon lekker doen wat je zelf wil.
Misschien overdag af en toe even een dutje doen?
Het zijn echt fases, dan ineens slapen ze weer goed, doe je niks anders en dan bam ineens weer vaker wakker snachts of niet alleen gelaten willen worden. Die van ons is nu in de fase dat hij in de middag niet meer in bed te krijgen is maar het niet red op 1 slaapje, ook heeerlijk haha.
Zou inderdaad laten huilen niet aanraden, dan breekt je moederhart toch... vind het zo gek dat mensen dat kunnen..
Heel veel succes, het komt helemaal goed!! Wat mij trouwens helpt op dagen dat ik er door heen zit is liefdevaneenmoeder en secondstartotheright_sleep op instgram!

Terug
Bovenaan