Baby 10wkn slaapt niet zelfstandig

Hoi allemaal,

Mijn zoontje is nu ruim 10 weken en slaapt helaas niet zelfstandig en niet (meer) in zijn eigen bed. Sinds +/- anderhalve week wil hij de hele dag alleen nog maar bij ons slapen (op ons…) en niet meer in z’n eigen bed. We hebben alles al geprobeerd; kruikje in bed, T-shirt van mij, inbakeren, white noise, osteopaat noem het maar op. Nu was ik vandaag bij de kinderarts en werd ons vermoeden bevestigd; verborgen reflux. We hadden jbpm al geprobeerd en nutrilon AR maar hij gaat daar niet fijn op. Maar nu wil de kinderarts dat we per direct beginnen met de “5S methode” en dat we hem moeten slaap trainen. Nu wil ik uiteraard ook heel graag dat hij zelfstandig in slaap gaat vallen en in eigen bed/kamer, alleen schijnt dit wel een pittige periode te worden. Eerder zei het CB ons dat we hem overdag bij ons mochten laten slapen want je kan hem niet verwennen.. nu zei de kinderarts weer wat anders en is hij het nu wel gewend. Hebben wij onze zoon “verpest”? Heeft iemand hier ervaring mee? Of herkent dit in zijn eigen kindje? Tips? Alvast bedankt!

Dit typte ik net bij een soortgelijke vraag. Ik Kopieer en plak het even: 
Tot 14 weken sliep onze dochter overdag alleen in de draagdoek of kinderwagen. Bed ging echt niet! ”s Nachts geen probleem… Toen ze 14 weken oud was, lukte het ineens wel en sliep ze zonder problemen elk slaapje in haar eigen bed en kon ik haar wakker wegleggen. Dus ik zou zeggen, geef het de tijd, je kindje is nog zo jong en heeft de geborgenheid nodig. Komt echt goed! 

Heb je al eens geprobeerd om hem op z'n buik te laten slapen? Mijn jongste dochter had ook reflux, kwamen hele golven voeding terug. Ze wilde echt niet op haar rug slapen of liggen. Maar op haar buik sliep ze erg goed. Als je het eng vindt om hem op z'n buik te laten slapen, probeer het dan eerst overdag. Dan kun je hem goed in de gaten houden. Maar met 10 weken zou z'n nekje al wel sterk genoeg moeten zijn om te kunnen draaien.

Verder is mijn ervaring dat je hem op die leeftijd echt nog niet kan verwennen. Mijn oudste dochter sliep tot iets van 11 weken overdag eigenlijk alleen maar op mij. En ineens lukte het in het bedje. Het is op die leeftijd belangrijker dat ze slapen dan waar ze slapen.

Onze dochter had ook heel erg last van verborgen reflux.Toen ze 1,5 week oud was kreeg ze last en sliep ze niet meer in haar bedje, slapen überhaupt was een crime. Ze huilde veel en raakte hartstikke oververmoeid.
We hebben van álles geprobeerd, maar niets hielp.
JBPM was hier (ook) een drama btw. ?

Uiteindelijk hebben we haar, door haar constant te helpen met inslapen, bij ons in slaap gekregen en sliep ze vanaf 5 weken oud echt íeder slaapje bij ons op de arm of in de draagzak. Loodzwaar, maar echt…: slaap boven álles.
Toen ze 12/13 weken oud was ging het steeds wat beter met haar (verborgen) reflux en vanaf toen iedere keer een slaapje gaan oefenen/begeleiden in bed. Dit lukte maar heeeel sporadisch.
Na veel oefenen, heel veel geduld én alle liefde van de wereld sliep ze vanaf 15,5 weken oud íneens zelfstandig in, in haar bedje zónder huilen ❤️
Ze is nu 5 maanden en van haar reflux heeft ze nu haast geen last meer.
Zé moet nu juist af en toe spugen, iets wat ze eerst nooit deed ?

Mijn ervaring is dus; volg je hart én laat je kindje niet oververmoeid raken door trainingen die wellicht nog helemaal niet werken.
Ik dacht ook; mijn dochter gaat vast nooit meer in haar bedje slapen. Maar het tegendeel is bewezen.
Ik gaf haar juist wat ze nodig had; liefde, veiligheid en geborgenheid.. én dan komt zelfstandig in slaap vallen vanzelf, écht. ❤️
Een kindje dat veel ongemak ervaart wil júist bij papa of mama zijn.

Een kindje met reflux kun je niet slaaptrainen lijkt me.

Onze zoon had het ook en hebben we de eerste weken vooral op ons laten slapen. Als hij vanwege ongemak niet lekker ligt ga je toch niet laten huilen om hem te laten slapen?

Hoe gaat het als je hem op zn buik laat slapen, onder toezicht natuurlijk.
Dat was hier de truc uiteindelijk rond een week of 12.

Nee klopt, het gaat idd tegen mijn gevoel in om hem te laten huilen.. op de buik slapen hebben we nog niet geprobeerd, misschien goed om eens te kijken hoe dat gaat en verder de tijd ervoor nemen.

Geen ervaring met reflux, maar wel met (vroeg) slaaptrainen. Je kunt je baby misschien niet verwennen, maar je baby kan denk ik wel gewend raken aan een bepaalde manier van in slaap vallen. Punt van de slaaptraining is dat hij leert zelf in zijn bed in slaap te vallen en dat zijn bed een veilige omgeving is. Slaaptraining kan ook al zo vroeg, wij begonnen met 6 weken. Het klinkt als een barbaarse methode, maar het is niet zo dat je je baby dan maar alleen in zijn bed moet laten huilen. Wat wij deden is de baby altijd met hetzelfde ritueel naar bed brengen, bij huilen oppakken en troosten, zodra hij gekalmeerd was wakker weer terug leggen, en dan steeds opnieuw totdat hij sliep. Vergt inderdaad even wat energie en doorzettingsvermogen. En in het begin wieg je je baby alsnog op de arm in slaap, maar na verloop van tijd gaat hij echt zelf in bed in slaap vallen. En knuffel en/of speen erbij kan helpen om in de slaapmodus te raken. 
Maar zoals gezegd, ik heb geen ervaring met reflux, dus ik weet niet hoe het werkt als de baby last heeft als hij ligt. Misschien dat een buik- of zijligging inderdaad kan helpen.

Terug
Bovenaan