Je kindje is nog zo jong, deze kan nog helemaal niet getraind worden!! Hij heeft je juist nu nodig om in slaap te komen en het gaat tegen de natuur in om te trainen. Slaap is een ontwikkeling wat elk kindje op een ander moment onder de knie heeft. Het is zo jammer dat het gebruikelijk geworden is in onze maatschappij om tegen je eigen gevoel in te gaan, en hierdoor een schuldgevoel krijgt omdat jou kindje nog niet zelfstandig in slaap kan vallen. Dit kunnen babys nog helemaal niet..
Je bent echt geen slechte moeder als jou kleine alleen maar in slaap geholpen moet worden, of alleen nog maar dutjes doet bij jou of je man. Die van mij is nu 8 maanden oud, en bij elk dutje leg ik hem slapend weg in bed en ik voel me daar niet slecht over, hij heeft me gewoon nog erg nodig (met name overdag). S'avond is het elke avond weer anders, hij gaat om 7 uur naar bed en de ene keer valt hij zelf in slaap, en de andere keer niet. S'nacht heeft hij al meerdere keren volledig doorgeslapen, andere nachten heeft hij ons wat vaker nodig. En slaaptrainen is hier niet aan de orde geweest, zodra hij er klaar voor is om zelf in slaap te vallen, dan merk je dat echt wel!!
Wat ik gedaan heb rond de 6 weken (toen ik er zo doorheen zat omdat ik online alleen maar las dat het normaal is om je kindje te laten huilen en dat hij zelfstandig in slaap moet vallen omdat je anders alleen maar negatieve dingen aanleert) is gewoon proberen elk slaapje in bed te doen overdag, lukte het na een kwartier niet, dan hop in de draagzak en daar lekker slapen. Gedurende de weken gingen er telkens meer slaapjes goed totdat je er geen erg meer in hebt en elk slaapje goed gaan. (en nog steeds legde ik hem slapend in bed).
Ben aub niet bang om slechte gewoontes aan te leren, dit kan nog helemaal niet, je kan je kindje niet verwennen, hij heeft je nodig!! Huilen is de enige manier van laten merken dat hij je nodig heeft, reageer dus ook op elk huiltje zodat hij weet dat je er voor hem bent. Hij zal een veilig gevoel creeeren, want als hij huilt komt papa of mama. Zodra hij eraan toe is om zelf te gaan slapen, zul je dit merken.
Mijn advies is om je online te omringen met accounts/websites die passen bij hoe jij wil omgaan met je kindje (ik ben zelf gestopt met het volgen van moeders op instagram die het promoten om te slaaptrainen, of je kindje geen slechte 'gewoontes aan te leren). 2 waar ik veel aan gehad heb; liefdevaneenmoeder.nl en op instagram secondstartotheright_sleep