Baby 3KG geschat bij geboorte?

<p>Hoi allemaal,</p><p>Ik ben vorige week donderdag opgenomen in ‘t ziekenhuis voor een paar uurtjes. Ik had last van erge steken rondom m’n maag en over m’n hele buik. Toen de VK gebeld en ze zij dat ik meteen langs moest komen en dat ze me evt naar het ziekenhuis kon verwijzen. Ter plekke heeft ze gekeken en mij verwezen naar het ziekenhuis, ook omdat ze vond dat mijn buik er klein uitzag (was toen 30+6 zwanger). Daar hebben ze ook met de echo gekeken en onze baby is inderdaad kleiner geschat dan gemiddeld, niet onder de ondergrens gelukkig maar wel onder het gemiddelde. Raar vond ik dat, bij de 20weken echo en de keren daarna werd er steeda gezegd dat we een grote baby zouden krijgen van 52CM want hij was toen ook ver boven de gemiddeldes! Afgelopen donderdag ben ik weer bij mijn eigen VK geweest en zij heeft op aandringen nog even de buik gemeten hoe het toen was (was na 6 dagen na het ziekenhuis). En ook hier bleek ons kindje onder het gemiddelde wel netjes gegroeid binnen 6 dagen volgens een eigen lijn. Ik heb aankomende vrijdag nog een echo in het ziekenhuis omdat zij het verschil wouden zien van 2 weken. De VK gaf aan dat ons kindje zo rond de 3 kilo zou zijn bij de geboorte als hij op deze lijn zou blijven groeien. En dat is wel even wennen omdat we altijd te horen hebben gekregen van “wees voorbereid op een grote kind”! Ik maak me toch wel best zorgen eerlijk gezegd, en ik weet dat het per kind kan verschillen en dat hij nu wss op zijn eigen lijn zal groeien. Maar toch is her raar als je al weken echo’s hebt gehad waarbij hij boven gemiddeld was en nu eronder.. Wie heeft hier ervaring mee? Ik eet trouwens wel gewoon goed en ben al sinds augustus thuis ivm klachten van de zwangerschap. Ik hoor graag ervaringen..</p>

Het blijven maar echo's.
Onze kleine werd dinsdags 2380 gram geschat... de donderdag in het ziekenhuis na gemeten omdat hij klein leek. Daar woog hij volgens de meeting en 3100 gram ?

Dezelfde zondag braken mijn vliezen met 36 weken... En woog hij uit eindelijk 2900 gram.

Ik kreeg bij 36 weken te horen dat mijn buik niet genoeg groeide. Het was schrikken want alle echo’s waren nog goed geweest. Doorverwezen naar het ziekenhuis en we kregen daar te horen dat hij niet heel groot zou ook zo rond de 3 kg. 
Uiteindelijk is hij met 42 weken geboren met 3600 gram. Gezonde jongen, niks aan de hand! 
Ze kunnen het echt pas meten als de kleine eruit is, verder is het schatten. En je weet niet hoe lang je kleine nog wil blijven zitten als je op de natuurlijke manier wil bevallen, er is nog tijd zat om flink te groeien. Laat je niet bang maken door gemiddeldes! Ik hoor dit zo vaak in mijn omgeving en bijna altijd komen er gewoon gezonde kindjes ter wereld met een prima gewicht.
Doe lekker rustig aan en geniet van je laatste weken zwangerschap! 

Ik kan me voorstellen dat je hier van schrikt, maar zoals al gezegd het zijn maar inschattingen! En 3kg is helemaal prima he! Toen mijn vliezen met 37/0 braken, dacht ik eerst ook "neee, hij is nog veel te klein!"
Onze zoon is geboren met 3.2 kg en 50cm. Na de bevalling was ik vooral blij dat hij 3.2kg was en niet 4! Vond het persen nu al heftig genoeg. Ben nu zwanger van onze 2e en heel eerlijk gezegd, vind ik het wel prima weer een kindje van ca 3kg op de wereld te brengen.
Overigens zegt het geboortegewicht en lengte niks over hoe groot/zwaar je kindje later is! Ondertussen is onze zoon bijna 1,5jr en heeft de gemiddelde lengte & gewicht van een 3 jarig kind...
Het belangrijkste is dat je kindje gezond is, of dit nou 3 of 4kg is, is eigenlijk niet interessant. Niet te veel zorgen maken en nog even genieten van het kleine wondertje in je buik!

3 kg is niet heel licht hoor?
Mijn zoon was bij zijn geboorte (37+1) 2800 gr
toen ikz wnager was van mijn dochter was de vk ongerust en ben ik doorgestuurd omdat ze dacht dat de baby erg klein was, toen ze met 37+4 werd geboren was ze net 3kg en dat was helemaal prima!

Het is maar een schatting. Ze zeiden tegen mij dat ik een klein meisje zou krijgen maar ze woog tog echt 4kg dus ze zaten er behoorlijk naast

Ik had precies hetzelfde. Bij de 20 weken echo zeiden ze dat het een flinke baby zou zijn. 9 pond ofzo. Bij de geboorte woog ie 3100gram. En dat was helemaal prima. Dus laat je niet gek maken. Het is blijkbaar toch lastig om in te schatten wat het gewicht zal worden. 

Terug
Bovenaan