Baby 4 maand om 3 uur voeding

Ik ben benieuwd naar andere voeding- en slaapschema's voor een baby van vier maanden die om de drie uur gevoed wordt. Ik kom namelijk niet echt uit met de voedingstijden, slaaptijden en wakkertijden.

Heb je gisteren ook niet al een topic geopend? Je kind volgen! Laat al die boekjes, regeltjes en richtlijn los. Geeft je kind aan dat het honger heeft? Tijd voor een voeding. Geeft je kind aan dat het moe is? Lekker naar bed.

Mijn zoontje in ondertussen 3,5 maand oud en eerlijk er zit nog weinig ritme in de dag. Mijn zoontje wordt vaak tussen 6 en 7 wakker en krijgt dan een fles van 150+5. Dan verschonen en even knuffelen en eventueel nog even in de box. Z'n wakker tijd varieert afhankelijk van hoe goed z'n nacht was, maar is meestal een uurtje. Dan gaat hij slapen. Soms slaapt hij 3 kwartier, soms slaapt hij 2 uur. Als hij met 3 kwartier wakker is, gaan we lekker door met knuffelen en/of spelen en wanneer hij zich dan meldt krijgt hij de fles. Gemiddeld is dit na 3/3,5 uur.
Als hij lang slaapt krijgt hij de fles wanneer hij wakker wordt. Gister zat er daardoor ineens 5 uur tussen de eerste twee voedingen.
Met andere woorden, hij is bepalend voor hoe het ritme er uit ziet. 

Hier een baby van 5 maanden en een ritme zit er ook niet in :) Hoeft ook niet want we volgen haar. 
Wat ik wel in de gaten hield waren de wakkertijden, meer als richtlijn. Was ze eerder moe, dan ging ze eerder. Maar vooral in de ochtend kon ze door blijven gaan zonder signalen te laten zien, terwijl als we haar dan aan het eind van de wakkertijd in bed legden ze wel zo sliep. 
Wat betreft slaaptijden, het komt zoals het komt is ons motto. Is ze wakker na 1 cyclus dan probeer ik wel eerst nog te sussen in bed om te kijken of ze verder wil slapen. Gebeurt het niet dan neem ik dr lekker mee naar beneden. Tot een week of 2 geleden sliep ze elk slaapje minimaal 2 cyclussen, maar ineens is alles weer anders en slaapt ze stukken minder. 
Ook in de nacht zit er geen ritme in. Komt er op neer dat ze eigenlijk om de 2,5 uur wil drinken (dus dat doen we dan ook), soms laat ze er korter tussen en soms wat langer. Het wordt vanzelf weer beter :) 
Voor ons zou het niet werken om alleen op gezette tijden te voeden/slapen/wakker, daar voel ik me niet prettig bij. Wij hebben zelf toch ook niet altijd om exact 10 uur grote dorst denk ik dan ;) 

Onze kleine is bijna 5 maanden oud en wij volgen haar, dus voeden op verzoek (borstvoeding in ons geval). Overdag zit er ook meestal zo'n 3 uur tussen, maar soms zelfs nog korter. Afhankelijk van hoeveel ze drinkt (dat weet ik niet precies, maar de ene keer drinkt ze langer dan de andere keer). Ook gaat ze 'op verzoek' slapen, dus als ze slaapsignalen geeft. meestal is dat na 1,5 uur wakker, maar soms ook al na een uur en het komt ook weleens voor dat ze wat langer wakker is. Sinds ik elke vorm van schema heb los gelaten en me volledig ben gaan focussen op haar gedrag en signalen is er bij ons zoveel rust en relaxheid gekomen! En we merken dat ook aan haar, ze slaapt goed, drinkt goed en als ze wakker is is ze altijd vrolijk, vindt het heerlijk om met ons te spelen maar speelt ook al heerlijk 10-15 minuten zelfstandig in de box op op een speelkleed op de grond. 
Nu hebben wij wel de mazzel dat ze 's nachts klokje rond slaapt (rond 20.00u tot 8.00u, maar dat ook weleens 19.00u zijn als ze al moe is of pas 21.00u als ze nog vrolijk om zich heen aan het kijken is) en dat wij thuis werken, dus we hoeven haar 's ochtends niet wakker te maken om ergens naar toe te gaan. Als ze 's ochtends wakker wordt voed ik haar en breng ik haar tussendoor naar de creche of naar opa en oma. Op de dag dat mijn man vrij is roept hij mij om haar te voeden. Ik zou me kunnen voorstellen dat als je je kindje 's ochtends om een bepaalde tijd naar de opvang met brengen, dat je hem/haar dan wakker moet maken. Bedoel je dat met 'niet uitkomen'?
als het enigszins kan zou ik echt lekker het schema van je kindje volgen!

ter aanvulling: dit 'schema' volgen opa&oma ook en wordt op de creche ook gevolgd. Dat vinden ze daar geen probleem en zijn ze ook gewend om te doen bij baby'tjes. Ik zet altijd even in een berichtje waar we 'zijn gebleven' dus hoe laat ze wakker was en hoe laat ze haar laatste voeding heeft gehad, dan hebben ze een beetje een idee van wat ze kunnen verwachten. 

Wij voeden ook op verzoek (borstvoeding), onze dame is nu 16 weekjes en ze heeft een aardig 'ritme' die redelijk stabiel is met een uitzondering hier en daar gelaten... 
Wij volgen geen schema's... Als ze moe is gaat ze naar bedje... Ik wil dat ze minimaal 45 minuten slaapt (dit doet ze meestal 's ochtends ook) en 's middags liever wat langer maar ook min. 45 maar slaapt ze soms anderhalf uur, soms 2, soms 3.. ik ga daar gewoon in mee... Ik ben van mening dat je dan een meer tevreden kindje krijgt dan altijd maar op die klok te leven.. kindje leert vanzelf een ritme aan denk ik dan.. Wij hebben er niet veel aandacht aan geschonken dat ze per se op bepaalde tijden moet drinken en ze komt op redelijke vaste tijden als gevolg.. En ik denk dan ik leef ook niet iedere dag volgens vaste tijdstippen, ik eet niet iedere dag op hetzelfde tijdstip.. ik slaap niet iedere dag op hetzelfde tijdstip of ga op dezelfde tijd uit bed.. 

Ik kom namelijk niet echt uit met de voedingstijden, slaaptijden en wakkertijden.

Wat voor tijden hanteer je dan? en hoeveel voedingen krijgt hij/zij nog op een dag?

Terug
Bovenaan