Baby 4 maanden, slaap drama

<p>Hoi hoi,</p><p>Ik heb even wat advies nodig... Mijn prachtige, goed lachse, super snel ontwikkelende dochter van 4 maanden slaapt voor geen meter, en wij dus ook niet... Eigenlijk wordt ze ieder uur wakker. Ze is nooit een goede slaapster geweest maar eerder sliep ze nog wel eens 3 tot 4 uur achter elkaar en konden we het allemaal net volhouden. Nu dus ieder uur, het begon een paar weken geleden en eerst (eerlijk is eerlijk) lag het aan het feit dat ze tandjes kreeg. Maar die zijn er nu 1,5 week door en slapen wordt er niet beter op, het eten wel weer.</p><p>Even voor een volledig beeld. Na adviezen van boeken, het internet, het CB en vrienden is dit hoe we dingen doen:</p><p>We houden er weinig prikkels en een strak ritme op na. 8 uur aankleden en voeden 9 uur een slaapje (half uurtje/ drie kwartier als ik geluk heb...). Dan 11 uur voeden 12 uur slaapje (verplicht ik haar om tot 14 uur in bed te blijven ook al wordt ze eerder wakker dan ga ik er naast zitten of laat ik haar als ze niet huilt gewoon zelf liggen). 14 uur voeden. Vaak valt ze rond 16 uur nog een keer in slaap en dan doet ze weer een powernapje van een half uur. 18 uur "echt" naar bed tot 21 uur ze weer komt voor voeding.</p><p>Van 18 tot 21 uur wordt ze dus ieder uur wakker vaak red ik het wel om het met het teruggeven van het speentje het te "redden". Als we dat niet doen wordt ze echt wakker en moeten we haar weer opnieuw in slaap zien te krijgen wat een uitdaging op zichzelf is. </p><p>Even wat achtergrond informatie. We houden de prikkels voor haar zo minimaal mogelijk één uitstapje per dag (zodat ik me net een kluizenaar voel). Dat uitstapje is meestal (ook) een stukje wandelen en frisse boslucht in de longetjes. Verder geen TV cq schermen of veel drukte. Ze zit veel bij in de draagdoek, speelt in de box of zit in haar wippertje als ik de was doe bijvoorbeeld. </p><p>De slaapjes overdag en het deel tussen 18 en 21 ligt ze op haar eigen kamer. Ik leg haar moe maar wakker in bed en laat haar een beetje klagen maar niet huilen. Als ze huilt ga ik naast haar zitten en leg ik mijn hand op haar buik maar praat niet tegen haar en maak geen oogcontact. Na 21 uur gaat ze mee naar ons bed waar ze "slaapt" in de co-sleeper. Ook dan wordt ze ieder uur wakker (speentje, hand er op ...) om 24, 3 en 6 uur komt ze voor voeding maar blijf ik met haar op de kamer. En om 8 uur begint het weer van voren af aan.</p><p>Overige dingen die we al doen:</p><p>1. White noice <br />2. Kunstvoeding om 18 uur<br />3. Babymassage of een badje met lavendel </p><p>Voorheen sliep ze dus nog af en toe 3 a 4 uur achter elkaar maar ook dat lukt nu dus niet meer.. HELP want ik weet het niet meer... </p><p>Groetjes Maartje</p><p> </p>

Oja dat was ik vergeten te vertellen...
Papfles hebben we ook gebrobeerd maar dat haalt niks uit.
Verder laat ik haar ook wel eens eventjes (10 min) huilen als ik weet dat ze echt niks heeft. Maar vaak helpt ze zichzelf zo over de zeik dat ze helemaal wakker is en we haar eerst weer in "slaapmodus" moeten krijgen (weer een half uur verder)
Groetjes Maartje

Wat heftig voor jullie. Ik kan me helemaal voorstellen dat jullie flink moe zijn. 
Je zegt dat ze zich snel ontwikkeld, dat hangt vaak samen met slecht slapen. Onze zoon gaat ook als een speer en is ook nooit een topslaper geweest. Maar goed, daar heb je niets aan.
Ik denk 2 dingen:

Hoe gaat het als je wat meer prikkels toelaat overdag? Bijvoorbeeld 1x een eind wandelen en 1x naar de supermarkt oid. Ik probeerde ook zoveel mogelijk prikkels te vermijden voor onze zoon. Bleek niets uit te maken, tenzij het te gek werd uiteraard. Hij sliep prima, vaak zelfs beter, als we het een en ander gedaan hadden. Betere slaapjes overdag resulteerden hier ook in betere nachten.
Hoe gaat het als ze 's nachts op haar eigen kamertje slaapt? Onze zoon slaapt beter als hij alleen ligt. Hij was vaak wakker na een slaapcyclus. Misschien van ons gewoel/gesnurk. Daar heeft hij geen last van als hij alleen ligt. 

Heel herkenbaar??‍♀️ Onze dochter is nu ook 4 maand oud en sliep vanaf 6 weken de hele nacht zorgeloos door. Tot een paar weken geleden... ze was ongeveer 5/6 keer per nacht wakker. Ik heb dit op het consultatiebureau voorgelegd en de arts vertelde mij dat dit een slaapregressie is. Eenmaal thuis hem is even op Google zitten speuren en kwam dit ook naar boven. Het is een fase maar zo ontzettend vermoeiend! Ik zal hieronder nog even een linkje plaatsen met wat extra informatie. https://www.sleepymindz.nl/slaapregressie/

Dat me die prikkels ga ik zeker proberen!
Jouw tweede punt had ik zelf ook al bedacht maar overdag en in de avond ligt ze op haar eigen kamer en daar is het niet beter (andere had ik het direct gedaan hoor haha ik ben dat cosleepen wel zat).
Op jouw eerste punt, misschien kan ik eens proberen om een wandeling in te roosteren van 16 tot 17 of zo en dan kijken of ze daar lekker op kan slapen.
Bedankt voor de reactie :) ik hoop dat jouw zoon ondertussen wat beter slaapt. 
Groetjes Maartje 

Ik heb dat stuk even gelezen. Ik hoop dat wij in de groep zitten waarbij het niet te lang duurt haha. Heftig dat jullie kleine dat ook heeft. Bij de oplossingen staat niks wat ik nog niet doe... Gewoon maar wachten tot het beter wordt dus.
Bedank voor jouw reactie :) 
Groetjes Maartje 

[quote quote=10276737]Dat me die prikkels ga ik zeker proberen! Jouw tweede punt had ik zelf ook al bedacht maar overdag en in de avond ligt ze op haar eigen kamer en daar is het niet beter (andere had ik het direct gedaan hoor haha ik ben dat cosleepen wel zat). Op jouw eerste punt, misschien kan ik eens proberen om een wandeling in te roosteren van 16 tot 17 of zo en dan kijken of ze daar lekker op kan slapen. Bedankt voor de reactie ik hoop dat jouw zoon ondertussen wat beter slaapt. Groetjes Maartje[/quote] als op de eigen kamer niet helpt, is co slapen idd wel makkelijk met het speentje terugdoen enzo. 
Onze zoon slaapt beter inmiddels (al hebben we er ook net 3 weken slaapregressie op zitten, bleeh). Wij hebben trouwens rond 3 maanden echt slaap drama gehad 's nachts en dat werd opgelost door z'n laatste fles op te hogen, maar ik denk dat jij borstvoeding geeft. 
Vanaf het moment dat hij ging tijgeren (7 maanden), werd het qua slapen echt beter. Net alsof hij toen pas z'n energie en ei echt goed kwijt kon, want energie dat heeft ie. Toen ging hij overdag 2x 1,5 uur slapen en 's nachts van 19.00 tot een uur of 6.00. Dat doet hij nog steeds eigenlijk. Hij is nu 14 maanden. 

Kan het niet zijn dat je haar even wat vaker aan moet legben omdat de borstvoeding even wat opgekrikt moet worden. Ik heb dat namelijk vaak gehad met de kids, dat ze even een weekje heel vaak kwamen om de hoeveelheid weer even goed af te stemmen.

Terug
Bovenaan