Baby 4 mnd met slaapproblemen: moeilijk, heel kort, niet in auto of kinderwagen

Wij hebben ook een moeilijke slaper overdag. Altijd al geweest (al sliep hij wel in kinderwagen en in de auto hoor). Uiteindelijk hebben wij langere wakkertijd aangehouden, zijn meer hem gaan volgen. Bij eerste moesignaal op bed leggen had bij ons totaal geen nut, lag alleen maar te stuiteren in zijn bed tot hij over zijn vermoeidheid heen was. Nu leggen we hem op bed zodra hij begint te zeuren/jammeren (niet huilen). Dat gaat stukken beter en langzamerhand valt hij vaker zelf in slaap na 5 tot 10 min, iets wat voorheen nooit gebeurde. Meestal is de wakkertijd ongeveer 2 uur. De zazou slaapknuffel kan ik ook zeker aanraden, helpt bij ons enorm en hij is er dol op.

Inderdaad wat BenB ook aangeeft, misschien toch een buikslaper?
Wij hebben rond die periode met ons zoontje ook gehad dat hij overdag amper wilde slapen, en 'snachts ging dan wel prima. Heb toen hij bijna 3 maanden was ook een keer op zijn buik gelegd en toen sliep hij wel langer! (De eerste keren ben ik er veel bij geweest/gebleven, ik vond het zelf een beetje "eng". Zo deden wij overdag buikslapen en 'snachts rug, nu is hij inmiddels bijna 7 maanden en slaapt overdag en 'snachts op zijn buik!)

Het moet zwaar voor jullie zijn om de hele dag en nacht zo met hem in de weer te moeten zijn.
Een ritme met wakker tijden heeft ons erg geholpen, zoals hierboven ook beschreven. Eigen bedje ook. Muziek doosje werkt. En een gouden tip van de kinderfysio: een knuffel of doekje over zijn ogen. Ons mannetje is enorm visueel ingesteld. Wil alles mee maken en kijken kijken kijken. Hiermee komt hij echt tot rust en slaapt snel in. Ook niet altijd helaas maar is t proberen waard.. wel weg halen natuurlijk als hij slaapt.

Dank voor alle reacties!
Even wat reacties en vragen obv jullie berichten.

BenB en VOF: onze baby wil alleen maar rechtop steunen en rondkijken. Hij is nog nooit gaan liggen uit zichzelf. Was dat bij jullie ook zo en moet ik het langer proberen? 
Loetje: ons zoontje wil inderdaad ook alleen maar kijken! Misschien kunnen we een doekje proberen, wie weet helpt het.

We hebben overigens ook een fedde en Kees slaapzak gekocht, maar hij probeert nog steeds uit alle macht zijn armen naar zijn mond te krijgen...
Slaap gaat nog steeds overdag nauwelijks, max 20 minuten, in de draagzak gelukkig iets meer sinds 2 dagen maar dat is niet elk slaapmoment te doen (ivm werk en rug). 
We gaan ook de langere wakkertijd maar eens proberen, hopelijk doet dat nog iets!
Zou het ook slaapregressie kunnen zijn? Hij is er dan wel vroeg mee ivm correctie vanwege prematuriteit.
Groeten,
Maarten

Ik houd een wakkertijd van Max 1,5 uur aan. Ze begint dan ook vaak te jammeren en dan hop naar bed. 
Ook zij was eeest ingebakerd en in gebruik nu de Puckababy. Werkt voor ons fijn. Verder zelfde ritueel keer op keer. Zo’n knuffel met hartslag schijnt ook goed te werken. En ik gebruik altijd hetzelfde slaapliedje (1 van de 3 welke op babyfoon staat) 
prikkels vermijden vlak voor einde wakkertijd en de rust op zoeken. Knuffeltje met mama’s geur helpt ook vaak. Gewoon even in de bh en erbij leggen 

Terug
Bovenaan