baby 4 weken valt niet zelf in slaap. En wil niet in bed/box

<p>Wie heeft de gouden tip voor me of herkent dit?</p><p>Mijn dochter van 4 weken valt niet zelf in slaap en wil alleen bij mij slapen. Dit is al vanaf het begin.</p><p>Voor het slapen gaan zijn we gemiddeld 2 uur bezig haar in slaap te krijgen. Ze word steeds wakker, en wil dan weer drinken aan de borst  voor troost. Ze valt namelijk alleen aan de borst in slaap. Na de nachtvoedingen ben ik ook weer gemiddeld een uur bezig haar in slaap te wiegen. Als ik haar terug leg word ze wakker en is het weer eerst aan de borst, wiegen en opnieuw proberen. Zo ervaar ik de gebroken nachten als zwaar. Zowel cosleeper naast mij of tussen ons in op aankleedkussen is het zelfde verhaal.</p><p>Overdag krijg ik haar ook niet in eigen bedje/box. Of ik haar er nu wakker in leg of ik wieg haar eerst in slaap, zodra ik haar neer leg gaat ze huilen. In mijn armen of op mijn buik slaapt ze goed. Wel ook altijd in slaap vallen aan de borst. Ik heb een draagzak maar zou het zo fijn vinden om zelf overdag ook een keer een dutje te kunnen doen. Zo ga ik er zelf langzaam  aan onderdoor.</p><p>Langer dan 15/20 min laten huilen lukt me niet. Ook baker ik haar in en heb ik een gedragen shirt van mezelf geprobeerd erbij te leggen ivm geur. </p><p> </p>

Zoals al heeeeeel vaak gereageerd: ze heeft 9 maanden vertrouwd in jou buik gezeten waar ze veilig was en de hele dag in slaap gewiegd werd en jou hartslag hoorde etc. Geef het tijd. Mijn zoon van 15 weken deed precies het zelfde, dus sliep hij lekker bij me. Nu kan hij prima alleen liggen in de box en zelf in bed in slaap vallen. De grote wereld moet vertrouwd worden en dat is niet gedaan in 4 weken....

Het heeft inderdaad tijd nodig en dat duurt helaas langer dan je zou willen. Ik had de eerste 6 weken dat ze overdag alleen bij mij in slaap viel. Wilde ik haar weg leggen werd ze vrij snel wakker en ging ze huilen. Nadat ze haar 2e sprongetje had gehad ging het ineens een stuk beter. Ik kan haar nu overdag weg leggen nadat ze bij mij in slaap is gevallen. 
Wat ik deed, en het is niet helemaal veilig maar je moet toch wat. Ik ging overdag vaak zelf op bed of bank liggen op m'n rug en dan de kleine op m'n buik/borst leggen. Zo viel zei in slaap en ik dutte een beetje weg of viel ook in slaap. Ik hield haar natuurlijk wel vast en bij de kleinste beweging was ik alweer wakker,  maar toch rustte ik hierdoor wat uit. Anders raak je zelf oververmoeid en geïrriteerd en dat heeft ook geen goede invloed op je baby. 
Succes !

De beste tip is denk ik om je er aan over te geven. Accepteer dat het zo is, en probeer inderdaad met je kindje op je wat te slapen. Of vraag iemand om je kindje mee wandelen te nemen voor een uurtje, geef een sleutel mee en zet een flesje klaar zodat jij even lekker 2 uurtjes kunt slapen. Ik vond dat heel moeilijk, maar durfde dat wel aan mijn moeder over te laten en bij mij thuis zodat ik in de buurt was. 

Vier weken is nog wel erg jong, dus ik denk ook dat je niet veel keuze hebt anders dan hier in mee gaan. Ik herken helemaal wat je zegt over zelf ook eens een dutje kunnen doen. Zeker in het begin heb je dat nog zo nodig! Vraag hulp want het is erg zwaar. Misschien wil iemand van je vrienden of familie wel een wandeling maken met je dochter in de draagzak. Wat bij mij nog wel eens hielp is baby liggend in bed op je zij voeden. Als zij dan in slaap valt kun jij ook even een dutje doen. 
Verder zou ik je het boek Baby in Droomritme aanbevelen. Jouw baby heeft nu jouw borst als slaapassociatie, zonder slaapt ze niet. In dat boek gaan ze verder in op slaapassociaties, ritueeltjes, slaapsignalen, ritmes etc.. 

jeetje heftig zeg! En heel erg herkenbaar...
Zoonlief sliep ook alleen bij mij en dus was een draagzak uiteindelijk een uitkomst. Dan sliep hij ook bij papa en ik kon op een gegeven moment met baby slapend in de draagzak zittend een dutje doen...
Ook liggend voeden was voor mij een uitkomst, hij viel dan in slaap en ik ook. Zodra hij wakker werd hups weer tepel erin en dan sliep hij zo verder.
En het gaat over, hoe ouder ze worden, hoe makkelijker het wordt!
Het boek baby in een droomrimte zorgde hier alleen maar voor frustratie en ik ben er heilig van overtuigd dat een baby onder de 6 maanden nog geen associaties kan maken...
Sterkte meis, weet hoe zwaar het is! Zet m op!

Wat trouwens wel heel fijn was aan het boek was de wakkertijden! Dat vond ik echt een eyeopener...Ik dacht drinken en daarna slapen, maar drinken-spelen- slapen (en dan in totaal een uurtje wakker zijn) hielp hier enorm!

Hey, mijn dochtertje deed dit ook eventjes. Ze huilde dan wel niet, maar vertikte het om toe te geven aan de slaap als ik haar niet vasthad. Toen de gouden tip gekregen: iets meer eten aanbieden,...moet je natuurlijk niet in overdrijven dat ze zich misselijk eten of binnen 2 maanden een tonnetje rond lijken..maar net iets meer zorgde ervoor dat ze sneller en vaster in slaap vallen

Terug
Bovenaan