baby 4 weken valt niet zelf in slaap. En wil niet in bed/box

Ik heb een zoontje van 9 weken die ook meestal moeilijk inslaapt en daarnaast ook snel moppert of ontevreden lijkt. Zo frustrerend wanneer je zo je best doet met voor zoveel mogelijk regelmaat zorgen, slaperig (niet slapend) wegleggen, inbakeren, direct naar bed brengen na gapen enzovoorts.. maar hij verzet zich tegen het slapen en begint vreselijk te huilen. De ene dag én nacht gaat beter dan de andere. Hij heeft ‘s nachts ook vaak bij mij op m’n borst geslapen. Dan verzet hij zich ook, maar slaapt vervolgens wel goed. Overdag in de wandelwagen werkt ook, vanaf het moment dat ik begin te lopen :p. (Dat betekent; eerst zorgen dat ik mijn jas en schoenen aan heb voordat hij in de wagen ligt)
Sinds een paar dagen leg ik hem daarom overdag in de box op z’n buik (omdat ik er dan bij ben) Sindsdien bijna geen hazenslaapjes meer. Wel regelmatig nog een beetje strijd met wegleggen, maar hij slaapt nu soms 2 of 3 uur achter elkaar, waardoor ik m’n vrijheid weer een beetje heb en lekker in huis kan rommelen. Bovendien is hij wakker ook gezelliger, omdat hij gewoonweg oververmoeid was. Misschien is jouw kindje ook een buikslaper. Het wordt natuurlijk afgeraden en dat is begrijpelijk (ik wilde het eerst ook niet proberen), maar het voelt voor mij goed omdat mijn zoontje en ikzelf er gezelliger van worden en wij beide dan ook minder huilen :p
‘S nachts blijft het zwaar, als ik weer eens 1,5 uur wakker ben omdat meneer niet wil slapen na de voeding en een schone luier en zo onrustig is en huilt. Mijn vriend en ik zeggen soms tegen elkaar dat we deze periode maar een beetje moeten uitzingen en afwachten tot het beter gaat, het helpt om elkaar af te lossen, als je ziet dat je partner het even niet meer trekt. 
Tips voor de nacht zijn voor mij dan ook welkom. Ik hoef soms onze slaapkamer (waar z’n wieg staat) weer in te lopen na de luier verschoond te hebben, en hij begint al te huilen

Het komt echt vanzelf! Ik heb wéken lang ‘s avonds twee/drie uur met onze zoon aan m’n tiet gehangen... buiten 30 graden, bloedhete slaapkamer en maar niet slapen... Ik dacht echt dat ik m’n leven nooit meer terug zou krijgen. Frustraties alom, maar in één keer was het voorbij en sliep hij zelf in na eventjes jengelen. Komt echt goed!!! 

@ Sanne Rovers; tip voor de nacht? Wij zijn op een gegeven moment gestopt met ‘s nachts verschonen als het niet nodig was. Gebruiken tegenwoordig zo’n baby dry van Pampers ‘s nachts en gaat prima! 

Wij hadden ook een meisje dat absoluut nergens wilde slapen dan bij ons. En alles wat we probeerden om weg te leggen was een strijd en krijsen. 
Totdat wij wegens omstandigheden de kleine een dagje bij opa en oma moesten brengen met 4 weken! Mijn schoonouders zijn van de ouderwetse manier van opvoeden en oppassen! Erg streng maar wel duidelijk! We merkten dat de neefjes en nichtjes zich altijd keurig gedroegen bij opa en oma en het erg leuk vonden daar. 
Mijn schoonmoeder had de kleine tussen de middag in bed gelegd, kamer donker gemaakt, babyfoon geluid uit, beeldscherm aan. Timer gezet en na 25 minuten was ze stil en heeft 3 jur geslapen (had ze nog nooit alleen gedaan in bed) ook aan het einde van de middag had ze haar in een donkere kamer in bed gelegd en ze huilde maar 10 min, sliep een uur. 
Die nacht kwam ze maar 1x voor een voeding (normaliter 3 keer)! Ik was verbaasd en blij tegelijk. 
Daarom zijn wij sinds die dag onze dochter voor een ochtendslaap, middagslaap en einde van de middag slaap in bed gaan leggen (ja op vaste tijden ook nog eens) in een donkere kamer. En we zijn nu 4 weken verder en heel sporadisch huilt ze nog langer dan 10 min maar normaal slaapt ze binnen 5 minuten! Wakker weggelegd. 
Ze is een hele vrolijke en rustige baby worden, compleet het tegenovergestelde dan wat ze was. 
Het slapen verder op de dag mag in de box, wagen, maxicosi of bij mij! Net zoals de situatie het op dat moment aanbood. Waar we zijn etc. 
Ik ben wel wat meer aan huis gekluisterd maar tussen de slaapjes door ga ik zeker wel weg en op visite. Ik rust tussendoor lekker veel en merk dat de rust ons hele gezin goed doet. 
Dit is ons verhaal, wellicht heb je er wat aan! 

Ps: als hierop gereageerd wordt prima, maar ga niet zeggen dat we de baby niet moeten laten huilen omdat dat zielig is, of niet verantwoord! Voor ons werkte het en nu nog steeds!! 

@BiHo
Huilen is ook een vorm van prikkelverwerking! Wat fijn dat jullie meisje nu zo lekker slaapt! Hier ook een huiltje en een jengeltje, maar ook een heerlijke slapert! 

@mamaica jij geeft aan graag liggend te voeden, dan vallen jullie allebei in slaap en als het weer voedingstijd is hang je je borst er weer in en klaar. Lijkt me heerlijk:) alleen.. mijn kleintje heeft echt minstens elke 3 uur een schone luier nodig.. hoe doe jij dat dan?

Hi hi, 
Wij hebben nu dochter van 5 weken en ook mevrouw heeft veel moeite om zelf de slaap te vatten.  Valt ze in slaap naar een voeding,  is er niets aan de hand maar gebeurd dat niet dan weet ik bijna 100% zeker dat ze wakker is tot aan de volgende voeding icm veel gejengel/ gehuil. Even afkloppen, de nachten gaan wel goed. 
Soms is ze ook oververmoeid en heb ik blijkbaar een signaal gemist. Probeer daarom haar naar een uur gewoon weer in bed te leggen,  maar dan zijn het vaak hazeslaapjes van 10 minuten en weer huilen. 
Heb haar ook weleens laten huilen en na 10 min. Even kijken en speen en weer weg.  Maar dat houd ze zo lang vol dat ze alweer de volgende voeding krijgt. 
Overdag leggen we haar in de reiswieg van de wagen omdat ze dan dichtbij ons is,  geen succes.  Als ik haar boven leg omdat ik het soms echt even zat ben,  geen succes. 
Aan het cb gevraagd of het donker op haar kamer moest zijn maar dit hoefde niet ivm dag en nacht ritme maar ik lees nu een hele andere (positieve) ervaring. Wij hebben rolluik op de slaapkamer dus we kunnen het echt heel donker maken. Met mensen met positieve ervaringen?
En even een domme vraag.  Overdag gaan weer wel eens de stad in,  dan slaapt ze in de wagen of maxicosi. Kan ze daardoor toch zoveel prikkels krijgen dat ze daardoor zo aan het huilen is?
Nog meer tips,  ik hoor ze graag! Ook wij willen wel eens rustig op de bank zitten savonds..

@esmiralda b: zeker geen domme vraag! Maar als antwoord hierop: ja, dan krijgt ze ondanks ze slaapt toch heel veel mee van alle prikkels om haar heen. Dus kan heel goed dat ze dan daarna alsnog overprikkeld is.
En wat betreft het donker maken. Wij hebben overdag ook een tijdlang de kamer wat lichter gelaten. Ik vond dat mijn zoontje hier niet heel super bij sliep. Soms wel, maar vaak ook niet. Toen hij een 2 weken aan een stuk, alleen maar aan het huilen is geweest en overdag helemaal niet meer wilde slapen (sprong 4), heb ik het weer donker gelaten op zijn kamer. Ook wij hebben rolluiken. Wel laat ik op de gang dan het licht aan en laat zijn kamerseur op een koer staan. Sindsdien slaapt hij weer super overdag! Uitzonderingen daargelaten uiteraard. 

Terug
Bovenaan