Baby (4mnd) slaapt weinig tot soms niet overdag, ervaringen/ lotgenoten? ;)

Hier nog iemand! Mijn zoontje is bijna 4 maanden en slaapt als sinds het begin bijna niet overdag. Hij slaapt wel echt heel goed ‘s nachts (21:00-07:00) en dan nog een dutje in de ochtend van 1,5 uur. Daarna is het dus afgelopen tot 21:00 uur. 

Gister heb ik dit met het CB besproken en zei zeggen dat hij genoeg slaapt en dat hij het niet overdag nodig heeft. Maar aan het einde van de dag is hij echt doodmoe en valt dan soms in slaap als ik hem draag. Het is dan alleen max 30 minuten ?. Het lukt tot nu toe niet om hem even in zijn bed te laten slapen, dan is het huilen. 
Trouwens, bij het KDV slaapt hij fantastisch overdag. Alle indrukken maken hem hartstikke moe. 

[quote quote=10275729](al rondjes lopend met wakkere baby in de draagzak): alleen jouw reactie is al fijn om te lezen! Accepteren zal ik ook moeten doen. Maar soms zo moeilijk om te zien dat ze zo moe is maar niet kan uitrusten.. Ik leg haar ook vaak weg (soms misschien wel 6x op een dag, in de hoop..). Wie weet wordt het idd straks beter als ze minder slaap nodig heeft! Dank je voor je reactie![/quote]
Ja ik vind het ook fijn te lezen dat meer mensen het hebben ;). Wij doen alle slaapjes al in zijn eigen bed (op dagen in het kdv na dan). Als we een keer bij opa en oma zijn heeft hij een tentje waarin hij slaapt, waarin we zijn bed echt nabouwen (doekje, knuffel, dekentje, lakentje etc). Dat gaat 's nachts ook prima, dus volgens mij kan het niet liggen aan dat hij niet weet waar hij aan toe is qua slaapplek. Maar sommige kindjes zijn gewoon zo! En ik zeg wel eens tegen mijn vriend ok, nou, oooooit gaat het beter worden - want wij vinden slapen nu ook allemaal al chill sinds we ons kunnen herinneren. Dus ja, geduld geduld geduld....
Hij is wel heel vrolijk, lacht veel en brabbelt. Jouw dochter ook? 

Oja, wat ik echt een (onverwacht) fijn moment vond eigenlijk was het moment dat hij naar het kdv ging. Hij gaat er nu ruim een maand 2 keer per week heen, en vanaf januari 3 keer, en het voelt soms echt heel fijn om even mijn handen vrij te hebben van een altijd wakkere baby en gewoon op mijn werk te zijn. Het klinkt misschien lullig, maar ik heb besloten me hier niet schuldig over te voelen want ik ben een extra leuke mama als ik hem dan weer zie na mijn werk. En nu bijv is hij ziek - dan blijf ik natuurlijk met liefde thuis van werk met hem (het helpt overigens ook wel dat hij het kdv echt geen probleem vindt en ik hem altijd lachend achterlaat). 
Maar ik merkte dus dat ik dingen beter kon loslaten/accepteren - het slapen overdag, de voeding die hij nog laat 's avonds / begin nacht krijgt - vanaf het moment dat ik weer aan het werk ging en af en toe er niet mee bezig kon zijn een hele dag.

Mijn dochter van 6 maanden slaapt ook al maanden (denk vanaf dat ze een week of 6 was) amper overdag. Gemiddeld een dutje of 3 van maximaal een half uur. Heel soms doet ze een vierde, soms slaapt ze een keer drie kwartier. Ik maak me er helemaal geen zorgen om, omdat ze zich prima ontwikkeld en meestal vrolijk is als ik haar uit bed haal. Ook bij de opvang doet ze kleine dutjes, al slaapt ze daar vaker 3 kwartier dan thuis, maar volgens de leidsters slaapt ze inderdaad weinig voor een ukkie. Ook daar hebben ze geen zorgen, het is een blij kind, rolt alle kanten op en vindt het gewoon leuk om de wereld mee te maken. 

Ooh, hier nog iemand. Mijn meisje  bijna 1 maand oud slaapt nauwelijks overdag. Soms als ik haar weg leg kan ze ongeveer een kwartiertje rustig liggen en om zich heen kijken maar de meeste tijd wil ze continue nabijheid. Maar ook dan huilt ze vaak. Ik baker haar al in, gebruik speen, maar slapen ho maar. Vandaag is ze van 10.30 tot 15 30 wakker geweest en valt echt net bij mij op de arm in slaap. Heb nog niet eens de tijd gehad om mezelf fatsoenlijk aan te kleden...

Hoi! Hier nog een. Mijn dochter is ook 4 maanden en slaapt overdag ook vrijwel niet. De nachten gaan ‘super’, ze gaat om 19uur naar bed, we maken haar wakker om 22uur voor de laatste fles en slaapt dan door tot ongeveer 9uur. Hoewel ik natuurlijk blij ben dat ze ‘s nachts wel goed slaapt is het denk ik meer omdat ze gewoon zó moe is van de hele dag wakker zijn wat logisch is. Alles is al geprobeerd ondertussen, in de draagdoek / in de box / in bed / bij mij / inbakeren, het werkt gewoon niet. Ik snap heel goed hoe je je voelt ik ben zelf ook heel moe na zo’n dag en val vaak ‘s avonds op de bank al in slaap. 

super fijn, al jullie reacties. Zoveel herkenbaarheid! Alleen dat geeft al vertrouwen op een bepaalde manier. Misschien is dit was het is. Ze is overigens idd groot deel van de dag wel vrolijk en ze is enorm alert en nieuwsgierig. Alleen einde middag dus vaak wat humeurig doordat ze zo moe wordt.. 
Accepteren maar, en vooral niet verwachten dat het beter wordt (want dan is het een domper als dat niet zo is, en dat kan, als ik jullie ervaringen lees van oudere kindjes!).

Terug
Bovenaan