baby 6 maand kan niet tegen fruit en groente wat nu?

hallo,

sinds hij 5 maand was begon hij te smakken en eten uit mijn handen te kijken en aangezien het cb boekje dan zegt dat je eens een lepeltje fruit kan proberen ben ik met peer begonnen. meneer had na 2 dagen groene poep en kramp kramp! gestopt dus en later weer eens geprobeerd met eigen gemaakte peer en dan met 1/4  liga eerste stap erdoor voor de vastigheid. weer geen succes weer gewacht   nu tot 6maand op advies van het buro. weer met peer en nu eens met nutrix gemengd ipv liga. want nutrix kreeg hij al door de laatste fles en was geen probleem. weer geen succes toen afgelopen weekend maar eens met wortels gaan proberen op advies van buro. nou meneer heeft na een half uur alles uitgespuugd.

nou was ons manneke altijd al snel van het spugen trouwens. ik geef flesvoeding sinds hij drie weken was. mijn diochter van drie gaf ik vroeger tot 8 maand de borst en die spuugde in begin juist veel. nu weet ik niet wat ik moet doen ik ga vanmiddag iig naar de ha. maar ik vraag me af een allergie kan toch haast niet? dan hebben ze toch ook rode bonte vlekken ofzo? en in de potjesvoeding zit toch sowieso geen spul wat allergie kan veroorzaken? bah ik vind het zo naar. ik heb laatst ook al een topic hier geopend over het open kontje van ons mannetje want toen moesten we tegen het spugen dieetvoeding gaan gebruiken maar daardoor scheet hij zo vaak dat zijn kontje open raakte en nu moeten we dus de gewone voeding maaar weer doen en dan nutrix erdoor een klein beetje maar hij blijft zpugen na de voedingen. nu is het wel zo hij is erg druk en ja je gelooft het niet maar sinds hij 5 maanden is zit hij al op handen en knieen te wippen en nu gaat hij sinds een week al zelf zitten en op handen en tenen staan. verschonen is een ramp hij draait zich continu om dus misschien door het drukke gedoe van hem dat hij dan spuugd maar dat verklaart niet waarom hij dan zo'n krampjes heeft van de fruit en groente. en als ik hem een hapje geef prompt komt hij dan ineens om 5 ujur snachts en als je hem dan de fles geeft dan poept hij vervolgens 2 uur later.

misschien ook nog goed ter informatie. hij had in begin een voorkeursligging en zijn nekje zat dus vast waardoor ik dus ook geen bv meer gaf omdat het niet wilde maar dat wisten we toen nog niet. met 6 weken zijn we bij osteopaat geweest en 1 behandeling en het was een ander jongetje. zou het lonen weer te gaan? zou het hier weer aan kunnen liggen?

groetjes saskia

Hoi hoi,

Pfff wat lastig he? Ben je al bij de has geweest en wat zei die?

Mijn dochter spuugt ook heel veel. Ik weet niet welke dieetvoeding jij heb gekregen, maar zij kreeg nutrilon A.R. dat helpt echt giga tegen het spugen, maar (in tegenstelling bij jullie) kreeg zij keiharde ontlasting. Nu met fruit en groente gaat het iets beter, maar toch.

Hebben ze ook ooit gecheckt op koemelkallergie? Dat hebben ze eerst bij ons gedaan. Het hoeft niet te betekenen dat ze vlekjes enzo krijgen, maar wel veel spugen.
Myrthe moest 2 weken op speciale voeding (nutrigem ofzoiets) en als ze binnen die 2 weken niet minder spuugde dat had ze geen allergie, spuugde ze wel minder dat had ze het wel.
Gelukkig heeft ze geen allergie. Maar ook dit kan je eens laten onderzoeken.
Een kind kan altijd allergische reacties hebben op fruit en groente ook uit potjes. Heb alleen geen idee of ze dan ook alleen spugen of dat ze dan ook uitslag moeten hebben.

Verder is groente en fruit iets nieuw voor de darmen. Ieder kind reageert er anders op. Ik lees wel vaker dat ze enorme krampjes ervan kunnen hebben. Banaan en wortels wordt de ontlasting harder van, kiwi courgette, druiven, nectarines juist dunner van.
Zover ik weet (maar ik ben geen deskundige!) is het iedere dag een paar hapjes aanbieden zodat de darmpjes eraan kunnen wennen.

Ik herken veel in je verhaal. Myrthe is nu 5,5 maanden en zit ook al op handen en knieen, of handen en voeten, tijgert al mn hele woonkamer door en draait ook om tijdens verschonen haha! Ook hier een erg druk en vooral nieuwsgierig babietje.
Ik ben ook bij de osteopaat geweest voor dr darmen en spugen voor ik aan de bijvoeding begon, het hielp toen wel voor dr darmen. Voor het spugen gebruik ik nog steeds dieetvoeding. Niet ideaal, maar het is dat of ze houdt echt bijna niks binnen. En het is al een fijn poppetje.

Ik hoop dat je ha je advies kan geven en dat mijn verhaal je een blijk van herkenning geeft.

Succes Reneke

hoi

idd fijn dat iemand herkent. ze hebben hem nooit gecontroleerd op koemelkallergie idd. hij krijgt friso 1 normaal en heeft dus in begin hypo gehad omdat ik eerst bv gaf ofzo. dan moest dat? en voor 2 weken geleden moest ik dus dieetvoeding gaan grbuiken ook van friso gedaan. ik kon niet zeggen dat hij daar minder van spuugde misschien ietsjes. maar goed omdat zijn kontje helemaal open lag van al dat gepoep was ik het zat. zo kom je ook van het een in het ander ik word er zo onzeker van en idd ons kereltje zit onder de lijn als ik foto's bekijk is hij echt 2x zo dun als mijn dochter toen was. en nu drinkt hij de flessen ook nog eens niet meer leeg ook want ja als zijn darmpjes vol zitten heeft ie minder eetlust denk ik.   en hij zat met 4 maanden al opm 4 voedingen van 200cc en dat vonden ze toen al vroeg maar als ik hem vaker aanbood dronk hij niets en werd hij erg huilerig van dat ik hem dan steeds wakker maakte dus dat deed ik ook niet weer!

ik ga straks zo naar de ha zal mij benieuwen.
groetjes saskia

Hoi,

Ik ben erg benieuwd wat je huisarts je verteld heeft, laat je het even weten?

Ook mijn dochter dronk altijd te weinig zeiden ze op cb. Zij zat met gewicht wel op het gemiddelde, en ik had altijd zoiets van als ze lacht, goeie plasluiers heeft (had ze 2x per dag ook minder) en het naar dr zin heeft dan vind ik het prima.
Ze drinkt nog steeds niet veel. 4 flessen waarvan 2 200cc en 2 150cc en vaak laat ze nog wat staan.

Die frisio werkte bij ons ook niet. En nutrilon omneo ook niet. Je kan ook nog johannesbroodpitmeel aan de fles toevoegen om het wat dikker te maken. Dit helpt bij vele wel, maar dat hielp bij mn dochter ook niet. Zij projectiel spuugde gewoon. En met stralen tegelijk en 3 uur na een fles nog. Nu komt er nog een mondje spuug eruit en soms wat meer als mevrouw niet kan wachten en gelijk op dr buik draait om de woonkamer weer te verkennen.
Laat je niet van het kastje naar de muur sturen als jij je niet prettig voelt.

Liefs Reneke

hoi reneke,

nou waarom ik nog naar de dokter ben gegaan snap ik niet want ik had net zo goed ons zoontje kunnen laten slapen want hij heeft er niet eens naar om gekleken hij heeft wat vraagjes gesteld en ik antwoorde en vervolgens kwam hij met de conclusie ik zou me geen zorgen maken en gewoon langzaam de fruit opvoeren dmv mengen met de normale voedingen. huh? peer door de melk? ja tuurlijk lekker! grrrrr haal ik daarvoor ons mannetje uit zijn slaap en sleur ik zijn zus mee?! kom op zeg had dan gezegd  we doen een telefonisch consult. sorry maar het is toch niet normaal. ik voer hem echt niet elke dag een bak vol peer! ik deed van begin af aan al eerst 1 x in de week een of drie lepeltjes peer en toen de week erna weer eens een paar lepeltjes maar het maakt niets uit. hij blijft spugen en kramp houden. van het cb die ik vanmiddag nog ff gebeld had wordt je ook niet wijzer want al vraag ik duizend keer naar mijn eigen wijkverpleegkundige iok krijg steeds een andere vrouw die zegt ehm ja nou weet je wat je doet doe maar even helemaal geen hapjes meer geven.       nee! dat deed ik nu al sinds vrijdag ook niet meer nee! ik weet het nu niet meer hoor. ze nemen me niet serieus volgens mij. en die arts doet overal lakoniek over. dat heb ik al vaker gemerkt. ook toen ik tijdens de bv-periode die schimmel had die ook spruw veroorzaakt maar nee volgens de ha niet hooor neeee. nou de lactatiekundige zei van wel en tss laat ook maar. bah!

saskia

Hi Saskia,

Wat een ellende allemaal zeg!
Ons ventje (inmiddels bijna 10 maand) heeft in het begin ook vreselijk gespuugd,
wij zijn ook het hele traject Friso standaard, Friso comfort, Nutrilon  Omneo (bleef spugen) via de Nutrilon  A.R. naar de Omneo met Joh.br.p.meel zodat ik de toevoeging zelf kon doseren want ook die van ons zat verstopt van de A.R....
Omneo met Joh,meel bleek niet ideaal dus toen ik een bon voor Bon bébé flesvoeding kreeg, besloot ik nog eenmaal te schakelen met voeding,
Een schot in de roos mag ik wel zeggen!!! Binnen een week nog amper spugen, goede ontlasting en geen kramp!!
Bon bébé is een eigen merk van een groep supermarkten; Jumbo, emte, plus, en nog een paar... Aanmerkelijk goedkoper ook dan de A-merken ook al is dat natuurlijk van minder belang!
Ook wij zijn bij de osteopaat geweest en na 4 behandelingen was alles weer in orde, maar hij zei wel tegen ons dat als het weer erger zou worden, ik hem gewoon weer moest bellen. Dus ik zou zeggen het kan nooit kwaad eens met hem te overleggen.

Veel succes in ieder geval!

Groetjes Saskia

Hoi,
Wat een verhaal zeg. Ik weet wel iets van allergieen enzo, maar een expert ben ik natuurlijk niet. Ik kan alleen maar zeggen wat ik zou doen. Ten eerste zou ik een andere huisarts zoeken. Als je al vaker het gevoel hebt gehad niet serieus genomen te worden, dan wordt het tijd om te veranderen van huisarts. Vraag in je omgeving aan mensen naar hun arts. Ten tweede, mijn ervaring met baby's met een allergie is dat je het vaak zelf moet uitvogelen, via internet of mensen in je omgeving die soortgelijke situaties hebben meegemaakt. Twee van mijn kinderen zijn allergisch en ik heb zelf moeten uitzoeken waarvoor. Van arts en cb kreeg ik enkel te horen dat het bij baby's bijna niet te testen zijn op allergie. Nou, ik weigerde mijn dochters nog langer last te laten hebben van jeukende eczeem/open eczeem.
Ten derde zeg je ergens dat in potjes niks zit waar baby's allergisch voor kunnen zijn. Nou, echt wel. Mijn jongste dochter is allergisch voor steenvruchten, dat zijn dus oa. peer en appel. En die appel zit dus in bijna elk potje. Als ik jou was zou ik zelf de fruithapjes maken, dan weet je precies wat er in zit.
En als je kindje ergens slecht op reageert (kunt dagboekje bijhouden) dan een tijdje niet meer geven.
Nou, dat zijn mijn tipjes. Ik hoop dat je er iets aan hebt, want het is erg vervelend om zelf alles uit te zoeken en ondertussen een spugend kindje te hebben. Succes meid.
Ivy

@ sas welke bon bebe flesvoeding heb je dan? Ik ga vanmiddag gelijk eens kijken ervoor. Want die A.R is inderdaad niet ideaal!

@ fey... Ik begrijp uit je verhaal dat je je hiermee niet gerust gesteld voelt. Blijf dan doorgaan met zoeken naar iemand die jou wel serieus neemt! Zoek inderdaad een andere huisarts of ga eens naar een ander consultatiebureau.
Vaak denken die 'deskundigen' wat weet zo'n moedertje er nou van, maar jij kent je kind het beste! Jij bent de beste deskundige van je kind. En als jij je niet serieus genomen voelt, dan klopt er iets niet.
En waarschijnlijk is het iets kleins, niks ernstigs ofzo, maar ook al is het iets kleins, als jou kind er last van heeft, moeten jullie serieus genomen worden.
En het dan gek vinden dat steeds meer mensen agressief worden in ziekenhuizen. Ik ben echt tegen agressie, maar ik kan wel begrijpen dat als je je niet serieus genomen voelt, dat op een gegeven moment de bom barst. Maar goed dat terzijde.

Ik kan je verder helaas ook niet helpen. Probeer andes een doorverwijzing naar een kinderarts te krijgen en als hij vraagt waarom, dan zeg je dat je recht hebt op een second opinion.
Wat je ook kan proberen is een ander merk, soms scheelt dat ook nog weleens.
Succes

Reneke

Terug
Bovenaan