Baby 6 maanden valt bijna nooit snel in slaap

<p>Hoi allemaal,</p><p>Onze dochter van inmiddels 6 maanden heeft bijna altijd moeite met in slaap vallen.</p><p>Ik hou haar altijd goed in de gaten om de vermoeidheidssignalen te zien, maar ik blijf dat heel lastig vinden. Ze heeft namelijk niet iets wat ze altijd doet. De ene keer gaapt ze, de andere keer wrijft ze in haar ogen, of ze gaat staren. Geen pijl op te trekken.. </p><p>Maar zodra ik denk dat ze moe zou kunnen zijn (ik let daarbij ook op de maximale wakkertijd), leg ik haar in bed. Het ritueeltje wat we hebben bestaat uit de gordijnen dicht doen, in bed leggen met slaapzakje aan, slaap kindje slaap zingen, speentje geven, kus geven en welterusten zeggen. Dan loop ik de kamer uit.</p><p>Vrijwel altijd begint ze nog hele verhalen te vertellen of met haar handen te spelen. Binnen no time heeft ze dan haar speen niet meer in haar mond. Een tijd terug ging ik dan steeds weer naar haar toe om haar speen terug te geven zodra ik hoorde dat ze hem niet meer in had, maar ondertussen doe ik dat pas als ze wat begint te mopperen omdat het eerder eigenlijk geen zin lijkt te hebben.</p><p>Dit herhaalt zich soms wel 15(!) keer en ben ik ruim een uur bezig voordat ze in slaap valt. De ene keer valt ze dus redelijk snel in slaap als ik niet of bijvoorbeeld maar 2 keer terug hoef voor haar speen, maar de andere keer loop ik tig keer naar boven en lukt het soms uiteindelijk helemaal niet om in slaap te vallen.</p><p>Hoe langer het duurt hoe meer ik zie dat ze moe is (o.a. wegdraaien met haar ogen) en hoe huileriger ze wordt..</p><p>Herkent iemand dit en heeft er iemand misschien tips? Ik zou graag zien dat ze gewoon gaat slapen als ik haar in bed leg.. </p>

Daarbij komt ook nog dat ze vaak maar 1 slaapcyclus maakt van 45 minuten en daarna dus weer wakker is.. 
Als ze makkelijk in slaap valt, wat dus weinig voor komt, heb ik het idee dat ze vaker een langer slaapje doet en dat dat dus wel invloed daar op heeft..

Ik heb vorige week een topic over precies hetzelfde geplaatst! Wij denken inmiddels dat ons zoontje zichzelf leert hoe hij in slaap wil vallen. Je leest nl overal dat kindjes rond 6 maanden zelf in slaap kunnen leren vallen en dat je rond die tijd ook kunt beginnrn met slaaptrainen. 
We hebben ons er bij neergelegd en als we het toch even niet trekken wisselen we elkaar af. Hopelijk is het snel over! Zowel voor ons maar vooral ook voor de kindjes! Zo zielig. 

Oh dat topic heb ik dan gemist denk ik!
Ik probeer me er ook bij neer te leggen en te bedenken dat ze het idd wel een keer zal leren maar vind het zo zielig voor dr!
Is jullie zoontje dus ook ongeveer 6 maanden?

Het begon met 6 maanden, hij is nu 7 maanden. Overdag gaat het gelukkig vaak heel goed. Maar zodra we hem op bed leggen voor de nacht is het mis. Eerst lijkt het erop dat hij wel gaat slapen, maar dan ineens gaat hij jammeren, veel bewegen, hoofdje ene kant op en de andere kant op. Duimpje erin, duimpje eruit, wijsvinger erin wijsvinger eruit, draaien, huilen, toch maar weer duimpje erin. Als wij weggaan is het al helemaal erg, dus we blijven nu maar in zijn kamertje zitten en als hij wat jammert laten we weten dat we er nog zijn.

Hoi, 

Ik herken het ook wel, mijn zoontje is nu bijna 7 maanden en viel eigenlijk altijd heel snel in slaap. De laatste tijd heeft hij er wat meer moeite mee. Wat we doen als het hem echt niet lukt om in slaap te vallen is hem er soms opnieuw uithalen, een kwartiertje laten uitrazen in de box en dan het ritueeltje opnieuw doen. Dat helpt meestal wel. En als het hem echt niet lukt dan laat ik hem toch op de arm in slaap vallen en leg ik hem in zijn bedje als hij bijna weg is, maar dat komt bijna niet voor.
Waar je ook nog naar kunt kijken is het kamertje waar ze slaapt. Sommige kindjes hebben het nodig dat het helemaal donker is, of juist een beetje licht. Of dat er achtergrondgeluid is of juist niet, etc. 
Ook kan het helpen om het ritueel wat langer te maken. Bijvoorbeeld voordat je het slaapritueel begint, eerst een kwartier rustig op schoot, boekje lezen etc, voordat je haar op bed ligt. Dan verloopt de overgang van wakker naar slapen voor haar misschien iets soepeler.

Hopelijk wordt het makkelijker! Succes:)

Hier gaat het met name 's avonds juist goed. Overdag is het grootste probleem. Dat het misschien te licht zou zijn op haar kamertje heb ik ook even gedacht maar omdat ze 's avonds wel beter gaat slapen en het toch nog steeds even licht is dan lijkt het me dat het dat dan toch niet is.
Qua achtergrondgeluid kan ik me ook niet echt bedenken wat het verschil dan kan zijn..
Een langer slaap ritueel ga ik wel nog proberen! Wie weet helpt dat nog. 'S avonds is het ritueel altijd wat langer omdat dan de fles er ook bij hoort. Die geven we dan met de gordijnen dicht in ons bed. Misschien dat dat maakt dat ze beter gaat slapen..
En het is ook al wel zeker een maand aan de gang denk ik.. dus het begon niet pas bij 6 maanden zoals bij jullie kindjes.
Bedankt voor jullie reacties iig!

Hoi hoi,

ik merkte wanneer ik mijn dochter op de zij legde ze beter in slaap viel en beter/langer slaapt.
altijd sliep ze op haar rug maar blijkbaar is het een zij/soms buik slaper. 
Wie weet heb je er wat aan! Owja een sterrenprojector hielp erg goed bij ons.

succes 

Terug
Bovenaan