<p>Hoi allemaal,</p><p>Onze dochter van inmiddels 6 maanden heeft bijna altijd moeite met in slaap vallen.</p><p>Ik hou haar altijd goed in de gaten om de vermoeidheidssignalen te zien, maar ik blijf dat heel lastig vinden. Ze heeft namelijk niet iets wat ze altijd doet. De ene keer gaapt ze, de andere keer wrijft ze in haar ogen, of ze gaat staren. Geen pijl op te trekken.. </p><p>Maar zodra ik denk dat ze moe zou kunnen zijn (ik let daarbij ook op de maximale wakkertijd), leg ik haar in bed. Het ritueeltje wat we hebben bestaat uit de gordijnen dicht doen, in bed leggen met slaapzakje aan, slaap kindje slaap zingen, speentje geven, kus geven en welterusten zeggen. Dan loop ik de kamer uit.</p><p>Vrijwel altijd begint ze nog hele verhalen te vertellen of met haar handen te spelen. Binnen no time heeft ze dan haar speen niet meer in haar mond. Een tijd terug ging ik dan steeds weer naar haar toe om haar speen terug te geven zodra ik hoorde dat ze hem niet meer in had, maar ondertussen doe ik dat pas als ze wat begint te mopperen omdat het eerder eigenlijk geen zin lijkt te hebben.</p><p>Dit herhaalt zich soms wel 15(!) keer en ben ik ruim een uur bezig voordat ze in slaap valt. De ene keer valt ze dus redelijk snel in slaap als ik niet of bijvoorbeeld maar 2 keer terug hoef voor haar speen, maar de andere keer loop ik tig keer naar boven en lukt het soms uiteindelijk helemaal niet om in slaap te vallen.</p><p>Hoe langer het duurt hoe meer ik zie dat ze moe is (o.a. wegdraaien met haar ogen) en hoe huileriger ze wordt..</p><p>Herkent iemand dit en heeft er iemand misschien tips? Ik zou graag zien dat ze gewoon gaat slapen als ik haar in bed leg.. </p>