Baby 8.5 mnd vroeg wakker (en honger)

Jeetje wat weinig vaste voeding overdag. 
Mijn dochter at met 8/9 mnd naast 3 flessen (vanaf het 2 slaapjesschema, met 3 slaapjes kreeg ze er ook 4)
1 stuk fruit. Pureren deden we zo min mogelijk want ze heeft een aversie tegen gevoerd worden. Maar dat hangt van je kindje af. 
1 boterham met beleg voor de lunch
1 bakje avondeten. Ook zoveel mogelijk wat wij ook aten. Dus ook aardappels pasta rijst bonen enzo. Vlees eten we hier niet, maar als we dat gegeten hadden at ze dat ook. Juist toen at ze alles nog zonder morren. Na 10 maanden sloeg de kieskeurigheid toe. Maar ze kreeg toen nog steeds alles voorgeschoteld wat wij ook eten hoor. Beetje aangepast koken zonder zout, honing, pittig eten enzo. 
En na 9 maanden werd ze hongeriger. Want er ging een fles af. Dus toen deed ze ook mee met een boterham voor het ontbijt. En soms een tussendoortje eind van de middag.
Dus vanuit mijn ervaring snap ik dat je kindje honger heeft. Daarnaast is een gewoonte niet zomaar afgeleerd. Ik zou ook rustiger afbouwen. En wij gaan sowieso flexibel om met nachtvoedingen omdat doorslapen niet iets is dat ze elke nacht doet. Ze is nu 17 maanden en ze heeft nog steeds wel weken met virusjes, kiezen, sprongetjes, verlatingsangst enzo. En als ze heel vaak wakker wordt of echt niet meer wil slapen, dan krijgt ze nog steeds 60+2 in een fles. Dan slaapt iedereen een stuk lekkerder verder. Het is zelfs goed voor de hechting, gevoel van veiligheid enzo, naast dat ze beter slaapt en wat extra voeding heeft. Nu is het dus wanneer het nodig is en niet structureel. Met 8 maanden was het wel structureel een kleine nachtfles hoor. Ze bouwen vanzelf uit zichzelf af. 

Oh en met doorslapen komt vaak ook het vroege opstaan. Mijn dochter sliep tussen 9-15 maanden van 7 tot 5 a 5.30. inmiddels vaak 6 uur of als we mazzel hebben half 7. Maar dat is sinds ze op 1 slaapje over is. En is dan echt uitgeslapen en dringend aan ontbijt toe. Als ze snachts niet meer wakker worden hebben ze sneller die 10-12 uur slaap gehad. Tussen half 6 en half 7 opstaan is voor heel veel kindjes gewoon een normale tijd. Hou daar ook rekening mee.

Ik vind van 19 tot 5 slapen ook suuuuuper knap! Dat is 10 uren zonder voeding!!

Gewoon om 5.00 een klein flesje geven (90cc) en dan weer terug in bed. En dan rond 7.00 nogmaals 90 of 120cc. Beter een slapend kind dan elke ochtend 5.00 wakker zijn. Met 8.5 maand is een nachtvoeding echt niet raar hoor. 10 Hele uren zonder voeding is écht al mega knap.

En ik zou zeker ook brood gaan geven overdag, dat mag gerust al vanaf 6 maanden! Moet je kindje toch gaan leren..

Wat Lewis zegt dus.. wij zijn al met 6 maanden begonnen met brood en hebben dat heel rustig opgebouwd, waardoor ze rond de 8/9 maanden ook al tussen de 1-2 boterham(men) op een dag zat. Toen viel er vanzelf een voeding weg (ik gaf toen bv, maar dat maakt voor dit verhaal niet uit). Daarnaast een fruithap en groentehap (toen ook al in combinatie met aardappel, couscous, rijst o.i.d.). Als ik nu terug denk was dit trouwens ook de periode dat we overgingen naar 2 slaapjes overdag, dat kan namelijk ook de reden zijn dat ze zo vroeg wakker wordt, maar ik kan uit je verhaal niet opmaken hoeveel je dochtertje overdag slaapt.  

Wij gingen idd ook met 8 maanden over op 2 dutjes en dan nog maar 3 flessen per dag, rond 7.00/13.00/19.00. En geregeld in de nacht nog een kleine voeding van 90-120cc.

Maar 3 flessen per dag is met 8 maanden voldoende. Om 7.30 gaven we dan 1/2 boterham, om 11.00 fruit, om 12.00 boterham, om 16.00 koek of cracotte en om 17.30 avondeten en yoghurt.

Dus echt meer vast voedsel vanaf 8 maanden en 2 dutjes van 9.00-11.00 en 14.00-16.00 ongeveer.

Enne.. ze gaat groente en fruit pas beter eten als jij de flessen mindert. Zolang zij elke 4 uur een flesje krijgt, heeft ze die groente en fruit en brood niet 'nodig'. Dus als je wilt dat ze dat beter gaat eten, zal je je flessen overdag wat moeten minderen (bijvoorbeeld 120cc ipv 180cc geven 2x per dag) of gewoon 1 fles eraf zodat ze om 7.00-13.00-19.00 een fles drinkt. Dan krijgt ze vanzelf meer trek in vast voedsel omdat ze wel 'moet'

Terug
Bovenaan