Baby 8 maanden eet zo slecht

<p>Lieve ouders,</p><p>Mijn dochter is nooit een makkelijke eter geweest. Vanaf 4 maanden wilde ze haar flessen niet meer, toen wilde ze graag de oefenhapjes. Nadat daar de lol vanaf was wilde ze dat ook niet meer en met haar huidige eetschema eet ze ronduit slecht.</p><p>Ze krijgt sochtends uit bed om 06.00 uur een fles van 200, na haar eerste slaapje rond 09.00 uur krijgt ze fruit en later nog broodje, het slaapje erna krijgt ze rond 13.30 uur weer een fles van 200 en smiddags rond 15.30 uur nog een snack of een banaan. Meestal doet ze nog een powernap van 16.30 tot 17.00 uur en krijgt ze om 18.00 uur een avondmaaltijd. Ik gaf eerst uit bed nog een fles maar dan eet ze haar avondeten weer niet op.</p><p>Het probleem is dat ik nu bij de ochtendfles al van de laatste 100ml pap moet maken, wat ze niet altijd opeet.. het fruitje gaat er meestal wel in maar het broodje maar voor de helft. Bij de middag fles zelfde verhaal en nu de afgelopen week is ze na een paar happen ook klaar met haar avondeten. Soms komt ze savonds nog voor een fles, logisch denk ik dan want je zal wel honger hebben?</p><p>Ik geef dit al maanden aan bij het consultatiebureau, ben al bij 2 kinderartsen geweest en die zeggen allemaal: gewoon aanbieden en niet te lang proberen en dus de maaltijd overslaan of ze zeggen probeer dan aan te bieden wat ze wel lekker vindt.. ja dat is alles met suiker natuurlijk dus daar wil ik eigenlijk ook niet aan. Het gaat tegen mijn gevoel in om een maaltijd te skippen, want als het aan haar ligt slaat ze zo 3 maaltijden over. Ze is nu 73cm en ong 8 kilo. Ik moet er trouwens ook bij vertellen dat ze een zeer actief kind is, ze is echt onwijs druk, zeer vocaal en kan bijvoorbeeld niet 5 minuten stilzitten op schoot. Het lijkt ook wel dat ze zich slecht kan concentreren op maaltijden(eigenlijk op alles). Door dit alles is eten geven gewoon niet leuk meer, ik zou zo graag willen dat ze gewoon is in één keer haar bordje leeg eet of het flesje leegdrinkt. Haar groei gaat ook achteruit dus ik begin me echt zorgen te maken..</p><p>Zijn er ouders die dit herkennen of ben ik echt de enige met een super actieve baby die niet wilt eten?</p><p>Heeft er nog iemand tips? Alles is welkom!</p>

Hai! Ik snap eigenlijk niet waar je je zo druk om maakt? Ze eet behoorlijk goed.
mijn zoontje van ongv de zelfde leeftijd eet dit ook zo ongv..
wat je wel kunt doen is meer variatie geef der eens ipv fruit hapje een avocado ipv een broodje een roer eitje..
en geloof me nou als ze honger hebben hoor je ze echt wel! Er komen tandjes door etc allemaal redenen voor ze om minder te willen eten en straks heeft ze ineens een inhaal slag.
ze weegt 8 kilo! Dat is toch helemaal prima m’n dochter zat altijd onder het gemiddelde volgens de richtlijnen en dat zit ze nog maar ze eet genoeg 
maak je niet zo druk zou mijn advies zijn het zijn echt allemaal fases ?

Hi ijsbeer. 
Hoe ik het zo lees klinkt het allemaal vrij normaal eigenlijk, mijn dochter is 9 maanden en heeft ongeveer hetzelfde eet schema. 1 hele boterham zonder korsten gaat er hier echt nog niet in een maand geleden was dat 1 3e en nu een halve, soms, of een soepstengel. 
Ook flessen gingen hier bijna nooit leeg ik heb nog nooit 1 van 200 gegeven en maak ze 150 met 5 schepjes. Pap is erg vullend is mijn ervaring, maar haar fruit lijkt ze erna goed te eten dus geen probleem.
Ik zou het snack je van 15:30 klein houden zodat ze meer trek overhoud voor haar avond eten. 
Qua concentratie, tsja, de ene is nou eenmaal drukker dan de andere en heeft meer uitdaging nodig. Ik bezie dat juist als een teken van intelligentie ? beetje dommig als ze zich uren zou vermaken met 1 balletje, bij wijze van?
Ik ben zelf trouwens ook heel slank en was dit als baby ook al, mijn dochtertje ook. Vooral met 6/7 maanden toen ze ineens het hele huis door tijgerde. Normaal ook lijkt mij, ze krijgt strax vast wel weer een groei spurt ?
Onthoud dat elk kindje anders is en jij en je baby zelf het beste weten hoeveel en wat er nodig is qua voeding. 
Niet zo'n zorgen maken hoe ik het lees doen jullie het beiden goed! Misschien niet helemaal volgens de boekjes en schema's van 't cb, but so what ??‍♀️

Ik vind het ook niet weinig hoor wat ze eet.. mijn dochter van 11 maanden eet:
7.00 1/2 boterham + 100cc fles ongeveer, meer wil ze ook niet
10.00 100gram fruit met moeite
12.00 1 boterham, meestal zonder korst
13.30 120cc fles
15.30 Sap en klein koekje, eet ze vaak niet meer op
17.30 100 gram groente met moeite + beetje yoghurt 
19.30 180cc fles.
Dit at ze met 8 maanden ook. Ze is 10.5 kilo en ziet er prima uit. Alle kinderen worden wat slanker op deze leeftijd,  ze gaan kruipen en meer bewegen en hebben minder nodig dan de eerste maanden. Het wordt de komende maanden alleen maae erger hoor, geloof me.. Vanaf 1-1.5 jaar worden het echte dreumesen en worden ze pas écht dwars met eten. Mijn oudste dochter van 2.5 jaar slaapt geregeld een maaltijd over en eet nog minder op een dag dan haar zusje...
Maak je er niet teveel zorgen om, je kindje gaat écht eten als ze honger heeft. En dan maar een avondfles extra, dat is ook niet erg. Ik geef hier s nachts soms ook nog 90cc als ze wakker wordt. Daar slaapt ze dan lekker op verder.
Avondeten doe ik hier soms wel onder 'dwang'. Ik hou haar voorhoofd vast en dan moet ze wel een hap eten. Klinkt zielig, maar na de eerste 2 happen eet ze ineens wel vrijwillig alles op. Ik wil gewoon dat ze íets van avondeten probeert, ook al is dat minder lekker... Avondeten hoort er ook bij. 
Dus don't worry... volg je kindje hierin en het wordt écht alleen maar erger de komende maanden ;) Binnenkort gaat ze eten uit haar mond spugen of expres alles op de grond gooien of dr mond stijf dicht houden, bereid je er maar op voor!

Ik vind het ook niet weinig hoor wat ze eet.. mijn dochter van 11 maanden eet:
7.00 1/2 boterham + 100cc fles ongeveer, meer wil ze ook niet
10.00 100gram fruit met moeite
12.00 1 boterham, meestal zonder korst
13.30 120cc fles
15.30 Sap en klein koekje, eet ze vaak niet meer op
17.30 100 gram groente met moeite + beetje yoghurt 
19.30 180cc fles.
Dit at ze met 8 maanden ook. Ze is 10.5 kilo en ziet er prima uit. Alle kinderen worden wat slanker op deze leeftijd,  ze gaan kruipen en meer bewegen en hebben minder nodig dan de eerste maanden. Het wordt de komende maanden alleen maae erger hoor, geloof me.. Vanaf 1-1.5 jaar worden het echte dreumesen en worden ze pas écht dwars met eten. Mijn oudste dochter van 2.5 jaar slaapt geregeld een maaltijd over en eet nog minder op een dag dan haar zusje...
Maak je er niet teveel zorgen om, je kindje gaat écht eten als ze honger heeft. En dan maar een avondfles extra, dat is ook niet erg. Ik geef hier s nachts soms ook nog 90cc als ze wakker wordt. Daar slaapt ze dan lekker op verder.
Avondeten doe ik hier soms wel onder 'dwang'. Ik hou haar voorhoofd vast en dan moet ze wel een hap eten. Klinkt zielig, maar na de eerste 2 happen eet ze ineens wel vrijwillig alles op. Ik wil gewoon dat ze íets van avondeten probeert, ook al is dat minder lekker... Avondeten hoort er ook bij. 
Dus don't worry... volg je kindje hierin en het wordt écht alleen maar erger de komende maanden ;) Binnenkort gaat ze eten uit haar mond spugen of expres alles op de grond gooien of dr mond stijf dicht houden, bereid je er maar op voor!

En zo actief zijn,  niet kunnen concentreren  en niet stil zitten is ook volkomen normaal voor een baby! ;) Ik geef aan tafel vaak een kartonnen boekje of speelgoedje, het eten gaat wat relaxter als ze afgeleid is!

Eerlijk gezegd doen jullie reacties mij erg goed! Het is idd niet volgens het boekje maar ik vind haar wel gewoon vrolijk, actief en ze ontwikkelt zich wel goed..
Misschien heb je het soms even nodig dat anderen zeggen waar maak je je druk om, en gelukkig is daar het forum!
Jullie vinden het dus helemaal niet zo weinig. Dat stelt me wel gerust, en ik zal me minder druk maken om schema's van het consultatiebureau en meer luisteren naar de mensen met echte ervaring ;) 
Bedankt!

Wellicht idd tandjes, doet alles zeer waardoor ze niet wil eten.
maak het leuk, maak er een feestje van, varieer, vervang je snack voor wat komkommer.
Het komt vanzelf, de een eet veel, de ander weinig. Doen we als volwassenen ook??

Terug
Bovenaan