Baby 8 maanden

<p>Hoi! </p><p>Mijn dochter is vandaag 8 maanden en wilt sinds een paar dagen geen/weinig groente eten. Ons schema is als volgt, tot een paar dagen geleden dan; </p><p>7 fles 180+6 <br />10 fruit 200 gram <br />11 fles 180+6<br />15 fles 180+6 <br />17 groente 200 gram<br />19 fles 180+6, tussen de fles van 11 en 15 geef ik bijvoorbeeld een liga koekje of een paar maisvingers. </p><p>Brood proberen we al een tijdje, dit gaat vrij moeizaam omdat ze kokhalst zodra ze een miniscuul stukje in haar mond heeft. Gek genoeg valt het met dat liga koekje wel mee. <br />Iemand een idee wat ik kan proberen, qua schema anders indelen of andere suggesties qua eten? </p>
 
Mijn dochter is 8.5 maand en krijgt:
7.00 1/2 boterham + 180cc
10.30 fruit 100 gram (meer wil ze niet) + dixap
12.00 1/2 boterham, soms een hele 
13.00 180cc
15.30 koekje + dixap
17.30 groente 100 geam
19.30 180cc
Misschien kun je de fles van 15.00 weglaten? En dan de fles van 11.00 opschuiven naar 13.00? Ik heb dit 2 weken terug gewoon gedaan en het ging prima.  Ze hoeven met 8 maanden niet meer elke 4 uur een fles, daardoor heeft ze waarschijnlijk ook niet veel behoefte aan ander voedsel want een fles is al een hele maaltijd.
Mijm dochter eet ook zeer moeizaam brood, groente, fruit. Pas met 7.5 maand ging ze íets eten. Nu eet ze dus wel 100 gram fruit en groente per dag, maar soms moet ik haar er echt toe 'dwingen' Ik hou haar hoofs vast en dan eet ze wel. (klinkt zieliger dan het is) 
Een koekje/cracotte/maiswafel/yoghurt  enzo eet ze binnen no time op.  Als je lekkere dingen kunt eten, kun je ook groente eten vind ik. Dus moet ze van mij gewoon wat eten (meestal is groente 50-100 gram per dag) Tuurlijk vinden ze groente minder lekker, maar het hoort er nou eenmaal ook gewoon bij. 
Brood at ze ook altijd heel slecht. Ook veel kokhalzen.  Maar ik ben het gewoon altijd blijven aanbieden, 2x per dag en ineens at ze het en ging het goed. Met een beetje smeerkaas, pindakaas of jam.
Ik denk dat er prima een flesje af kan bij jou, gewoon proberen!! En als ze om 15.00 echt honger heeft, geef je 90cc ipv 180cc. Zo bouw je die fles af. Maar ik zou zeker proberen die fles van 11.00 wat te rekken. Als ze om 10.00 een flinke portie fruit op heeft, hoeft er om 11.00 geen hele fles in toch?
 
Mijn dochter is 8.5 maand en krijgt:
7.00 1/2 boterham + 180cc
10.30 fruit 100 gram (meer wil ze niet) + dixap
12.00 1/2 boterham, soms een hele 
13.00 180cc
15.30 koekje + dixap
17.30 groente 100 geam
19.30 180cc
Misschien kun je de fles van 15.00 weglaten? En dan de fles van 11.00 opschuiven naar 13.00? Ik heb dit 2 weken terug gewoon gedaan en het ging prima.  Ze hoeven met 8 maanden niet meer elke 4 uur een fles, daardoor heeft ze waarschijnlijk ook niet veel behoefte aan ander voedsel want een fles is al een hele maaltijd.
Mijm dochter eet ook zeer moeizaam brood, groente, fruit. Pas met 7.5 maand ging ze íets eten. Nu eet ze dus wel 100 gram fruit en groente per dag, maar soms moet ik haar er echt toe 'dwingen' Ik hou haar hoofs vast en dan eet ze wel. (klinkt zieliger dan het is) 
Een koekje/cracotte/maiswafel/yoghurt  enzo eet ze binnen no time op.  Als je lekkere dingen kunt eten, kun je ook groente eten vind ik. Dus moet ze van mij gewoon wat eten (meestal is groente 50-100 gram per dag) Tuurlijk vinden ze groente minder lekker, maar het hoort er nou eenmaal ook gewoon bij. 
Brood at ze ook altijd heel slecht. Ook veel kokhalzen.  Maar ik ben het gewoon altijd blijven aanbieden, 2x per dag en ineens at ze het en ging het goed. Met een beetje smeerkaas, pindakaas of jam.
Ik denk dat er prima een flesje af kan bij jou, gewoon proberen!! En als ze om 15.00 echt honger heeft, geef je 90cc ipv 180cc. Zo bouw je die fles af. Maar ik zou zeker proberen die fles van 11.00 wat te rekken. Als ze om 10.00 een flinke portie fruit op heeft, hoeft er om 11.00 geen hele fles in toch?
 
Overigens hoeven ze écht geen 200 gram groente en fruit te eten hoor.. ik vind dat altijd een bizar grote portie voor een baby. 200 gram is net zoveel als een fles van 200ml, echt een flinke maaltijd voor een babymaagje.  Ik neem genoegen met 100 gram op deze leeftijd, zelfs mijn dochter van 2.5 jaar eet echt niet altijd een avondmaaltijd van 200 gram
 
Hier een zoontje van 7,5 maand. Ons schema is als volgt:
07:30 > pap (fles 180ml + 6 scheppen + 4 eetlepels speltpap)
10:00 > fruit ca. 180 gram
11:30 > boterham + fles 60ml + 2
14:00 > maisvinger / cracotte
15:30 > fles 180ml + 6
17:30 > groente 200 gram
18:00 > heel klein beetje yoghurt (2 eetlepels max)
19:00 > papfles 180ml + 6 scheppen + 2 eetlepels granenpap)
Ik zou kijken of je één van de flessen wat kan gaan afbouwen. Wij zijn met de fles van 11:30 begonnen. Steeds 30ml eraf gehaald naarmate de boterham beter ging.
Voor het kokhalzen van stukjes brood.. je zou kunnen beginnen met korstjes geven. Zo kunnen ze de smaak leren kennen en op sabbelen/bijten. 
 
Geef je dochter lekker de tijd om te wennen aan eten. Het is een hele overgang van melk naar ander eten. Ik zou het haar blijven aanbieden maar als ze niet wil ook prima. Voorlopig groeit ze nog van de melk. 
 
Nog een kleine side note: ik werk op een kinderdagverblijf en het is het meest logisch om de fles van 15.00 als eerste af te bouwen. Dat doet eigenlijk iedereen. Dan schuif je de fles van 11.00 wat verder op, zodat je 3 flessen op de dag op mooie tijdstippen hebt (7.00-13.00-19.00, steeds 6 uur ertussen) 
Als je kindje rond de 1 jaar is, ga je die 3 flessen vervangen voor gewone melk. Meestal eerst de middagfles. De 7.00&19.00 fles gaf ik zelf nog wel tot 14 maanden bij mn oudste dochter, dat vond ik gewoon fijn aan het begin/einde van de dag een warm, vol buikje. 
 
@CvB
Is ook zo, ze hoeft van mij ook geen 200 gram te eten maar van 200 naar bijna niks vond ik ook weer zowat. Ik ga vanaf morgen ook is 2x per dag brood aanbieden en proberen om de flessen om 7, 13 en 19u te geven. Dankje voor je antwoorden! 


@MariekeSep
Thanks voor je schema! Een broodkorstje gaat opzich wel goed, zodra ze die op heeft heb ik het idee dat ze nog wel meer lust haha. Ik blijf het maar gewoon aanbieden, ze zal het vast wel een keer gaan eten haha. 


@Dpl
Dat is ook wel zo inderdaad, maar ik vond het vreemd omdat het eigenlijk al een hele tijd goed ging. Ze groeit als kool dus ze komt iig niks te kort. ?
 
Terug
Bovenaan