Baby (8 mnd) en lopen

<p>Hey,</p><p>Ik heb een zoontje (8,5 mnd) dat zich fysiek snel ontwikkelt. Sinds vorige week is hij begonnen met lopen aan een tafel/bank/stoel en nu vandaag ook echt losse stapjes (van bank naar de box hoor, dichtbij elkaar). Nu zei een vriendin van mij net dat dit echt niet goed is en hij daar nog te jong voor is, dat dit slecht kan zijn voor zijn groei enzo. En nu ben ik toch een beetje bang geworden (/gemaakt).</p><p>Sinds het begin is hij al heel erg gefocust op het staan en lopen. Klinkt overdreven, maar dat gevoel heb ik de hele tijd al gehad (altijd op schoot staan, als we hem rechtop zetten op de bank een brede lach, lopende beweging maken als we zijn handjes vast hadden al met 4 maanden, gewoon echt een focus daarop). We hebben dit ook altijd gestimuleerd, maar echt niet op een overdreven manier (meer omdat zijn interesse daar gewoon heen leek te gaan en we dat leuk vonden om te zien). </p><p>Maar goed lang verhaal kort.. weet iemand of het echt 'slecht' is of zegt die vriendin van mij maar wat? Zij is fysiotherapeute, vandaar dat ik het wat serieus neem. Maar weet ook niet zo goed hoe ik dit kan veranderen.</p>
 
Hoihoi volgens mij is het helemaal niet slecht, ik liep met 7 maanden zelfstandig en mijn zus liep met 6 maanden zelfstandig . Mijn dochter van 7 maanden wilt ook liefst de hele dag staan en als je haar handen pakt loopt ze ook al. Mijn zus en ik hebben er niks aan overgehouden.
Maar als je vriendin de fysiotherapeut dat zegt mischien kan zij je dan ook vertellen waarom het slecht is?
Denk niet dat je kindje er ook van kan weerhouden. 
 
Mijn zoontje doet exact hetzelfde en staat nu met 6 maanden aan de hand. Zal vast niet geweldig voor de heupen ofzo zijn maar die van mij wilt absoluut niet meer zitten op schoot. Als jou kindje dit gewoon kan kan je hem toch niet tegenhouden. In het zkhs zeiden ze ook tegen mij dat mijn zoon misschien wel met 9 maanden loopt. Soms zie je dat bij baby’s die snel ontwikkelen, niks aan te doen vind ik! 
 
Oh wat fijn te horen! Ik had ook al die maanden niks van oh het kan slecht zijn, tot zij dit ineens zei. Eerlijk gezegd heb ik het idee dat het een beetje overdreven is door haar, ze kon me dus niet echt goed uitleggen waarom. Iets over de stand van de beentjes, en dat kindjes naar verhouding op deze leeftijd nog niet helemaal kloppen en daardoor nog niet in staat zouden zijn zichzelf op een goede manier te dragen op hun beentjes. Alleen dat lijkt me niet zo logisch, aangezien elk kindje een andere bouw heeft volgens mij (en toevallig heeft mijn zoontje flinke beentjes en een pezig lichaampje haha).
Haar dochtertje van 22 maanden loopt nog niet, dus ik heb ergens het idee dat het daarmee te maken heeft dat ze zo reageert.
 
Dan zou zij zich eerder zorgen moeten maken want met 1,5 jaar zou een kindje toch echt wel moeten kunnen lopen... Bij mijn dochter zie je niks aan de manier van lopen als gevolg van dat ze al met 9 maanden liep 
 
Het schijnt niet zo goed te zijn voor de heupjes, maar je kan je kind moeilijk vastbinden toch... Maar als hij sterk genoeg is om het zelf te doen zal het wel meevallen hoor. Het zou wel slecht voor de beentjes zijn als je de hele dag met m rond stapt terwijl hij dit nog niet zelfstandig kan.
Lekker van genieten dat hij zo ondernemend is! 
 
Terug
Bovenaan