Baby 8 weken komt te weinig aan

<p>Hoi!</p><p>Mijn zoontje is donderdag 8 weken en gisteren kreeg ik op het consultatiebureau te horen dat hij te weinig is aangekomen. Kan ik me in vinden, want 100 gram in 3 weken tijd is niet veel. Ik weet alleen niet goed hoe en of ik dit wil en kan veranderen. Hij krijgt borstvoeding op verzoek en het schema ziet er ongeveer als volgt uit:</p><p>07:30 - 11:30 - 15:30 - 19:30 - 22:30</p><p>Hij slaapt dus mega lang 's nachts en het is al een paar keer gebeurd dat ik hem 's ochtends om 08:00 uur echt zelf moest wakker maken en dan is hij nog niet eens gelijk hongerig. Daarmee prijs ik me echt gelukkig want ik weet dat dit niet vanzelfsprekend is. Als hij drinkt, krijgt hij eerst 1 borst tot hij die leeg drinkt en vervolgens een toetje bij de andere borst tot hij zelf los laat. Hij is heel alert, lacht veel, slaapt overdag ook heel goed, heeft genoeg plasluiers en is over het algemeen een hele lieve, tevreden baby. Maar met zijn 57,5 cm is 4360 gram natuurlijk best weinig.. Zijn geboortegewicht was overigens 3954 gram.</p><p>Wat vinden jullie? Moet ik hem vaker gaan aanleggen en dus wakker gaan maken overdag? Het cb adviseerde om te gaan bijvoeden met kunstvoeding, maar dat vind ik zo'n raar advies als ik zelf gewoon genoeg voeding heb, toch?! Of moet ik me hier gewoon allemaal niks van aantrekken en blij zijn dat hij zo relaxed en makkelijk is, met als gevolg dat hij wat lichter is dan gemiddeld? </p>

Hoi! Onze dochter (9 weken) krijgt ook bv, maar zij krijgt per keer zowel de rechter als de linkerborst. 
Onze schema ziet er als volgt uit:
- 7.15 R 
- 8.15 L 
- 11.15 L
- 12.30 R
- 14.00 L
- 15.30 R
- 16.45 L
- 18.00R / 18.15 L
- 19.00 L 
- 21.30 L 
- 2.30 R
- 6.15 L
We hebben niet echt een vaste ritme/schema, en zoals je ziet drinkt ze niet in 1 x een borst leeg. Maar deze schema kan zo morgen weer anders zijn.  ik leg haar per 24 uur zo’n 12 tot 14 keer aan. Ze groeit goed, ze weegt 4900 gr 58 cm en is in 3 weken 400 gr aangekomen. Ze is geboren met 3200 gr. en 50 cm. 
Ik heb natuurlijk wel geprobeerd om eea te wijzigen maar dat werkt niet en kreeg ik een gefrustreerde baby van; ze heeft vooral ‘s avonds last van krampjes; ze slaapt dan licht en wordt om de haverklap wakker, ik wieg haar dan of laat haar in m’n armen slapen. vanaf zo’n 21.30 uur slaapt ze meestal echt diep en wordt ze alleen nog wakker voor haar voedingen. Overdag doet ze korte slaapjes. 
Als jouw zoon verder tevreden is dan zou ik ook twijfelen hoor. Want zoals het bij mij gaat vind ik echt heel zwaar, ik ben ‘s avonds om 21.30 uur echt kapot en ga ook naar bed. 

Hi!
Lastig altijd die adviezen en opmerkingen van het CB. Het blijft een advies, maar toch spookt het door je hoofd.
Van die nachten zou ik lekker genieten en zo laten. Denk wel wakker maken om 8 uur maar zeker niet in de nacht.
Snap dat je liever geen kunstvoeding bij wil geven. Maar in jouw plaats zou ik denk wel willen weten wat je produceert qua borstvoeding. Kan het niet zijn dat je misschien toch minder produceert en je zoontje daarom niet zoveel aan komt? Misschien dat je een paar voedingen per dag kan kolven om te zien hoeveel het is en hij binnen krijgt? Of doe je dat misschien al?
Blijf vooral naar je eigen gevoel luisteren!

Volg idd sowieso altijd je eigen gevoel want je moet je er wel goed bij voelen! Wat je eventueel kunt proberen is na de voeding aan de borst nog wat kv aanbieden en kijken of hij dat ook opdrinkt. Ik geef namelijk ook een combi maar meer omdat ik dacht niet genoeg te hebben (ook al lijkt hij na een voeding tevreden hjj kan soms nog best wat op)... maar ook mijn zoon (4 maand oud) is erg slank en z’n curvelijntje buigt wat af naar beneden maar dat is normaal zei het cb tegen mij bij bv kinderen

Miss eens kolven, dan krijgt ie miss meer binnen? Mn dochter drinkt soms meer afgekolfd dan uit de borst lijkt t. Advies van kv geven is onzin als je zelf genoeg hebt. En als ie happy is en goed plast enzo.. je kan ook iets vaker aanleggen, bijv steeds een half uur eerder.. nachten zou ik laten ook.. volg je gevoel, jij weet t het best! 

Hoi, lastig he. Je wilt zo graag het beste voor je kindje en ik vond het destijds ook erg vervelend om dat te merken, dat mijn zoontje ook niet genoeg aan kwam.
Overdag hield ik het schema aan, om de 3uur een voeding. 's Nachts bepaalde meneer of hij wilde eten of niet.
Ik kreeg als advies destijds om zelf meer te eten, zodat mijn melk calorie-rijker werd. Moet ook eerlijk zeggen dat ik destijds bijvoorbeeld slaap belangrijker vond, dan een goede maaltijd. Na dit advies, ben ik o.a. meer pasta gaan eten 's middags en ook af en toe een stuk koek/taart of iets met veel calorien. (Manlief werkt dichtbij huis en is in die periode ook zo vaak mogelijk smiddags thuis gekomen om een warme maaltijd klaar te maken, anders nam ik gewoon een boterham of bakje yoghurt) Ik moest echt eten met mijn verstand, honger had ik niet. En bij ons heeft het in ieder geval zijn vruchten afgeworpen. Mijn zoontje kwam daarna goed aan, ondanks dat ik zelf nog steeds aan het afnemen was.
Nog een kleine opmerking wat betreft het "toetje" aan de 2e borst. De eerste melk (voormelk) die uit de borst komt, is in verhouding waterig. De "achtermelk" is de melk met de calorien die je kindje vooral nodig heeft.
Ik weet dat er verschillende opvattingen zijn over "1 borst compleet leeg drinken" of "2 borsten deels drinken". Wat het beste is, weet ik niet. Ik gaf destijds de eerste borst 10 minuten, en wisselde daarna naar de andere borst. De voeding erna begon ik dan met de borst die als laatste aan de beurt was geweest.
Heel veel succes in ieder geval! Ik hoop dat je nog wat dingen kan uitproberen, voordat je met kunstvoeding begint.. Kan me niet voorstellen dat kunstvoeding de oplossing is, als je graag borstvoeding wilt blijven geven.. (CB geeft af en toe bijzondere adviezen..)

Zou niet zo snel kunstvoeding erbij gaan geven. Je zou hem ook 2 borsten per keer kunnen aanbieden. Mijn dochter groeide in het begin ook niet genoeg totdat ik 2 borsten ging aanbieden. 
Kolven om te kijken hoeveel je productie is heeft geen zin. Je kolft meestal minder als wat erin zit. 
Je zou ook voor een aantal weken overdag om de 3 uur kunnen gaan voeden. Snachts lekker laten slapen maar idd wel om 8 uur weer wakker maken. En dan kijken hoe hij bij de volgende controle is gegroeid. 
Maar doe vooral waar je je goed bij voelt. Het cb geeft advies en daar hoef je je niet aan te houden. 

Allereerst volg je gevoel. Laat je geen kv aanpraten als je dat niet wilt geven en je genoeg borstvoeding hebt.
Misschien kun je inderdaad overdag om de 3u gaan voeden. En s nachts lekker laten slapen ;)

Terug
Bovenaan