Baby & kat, ervaringen / tips?

Hoi,
Wij hebben 2 binnenkatten van 1,5 en 3 jaar. Toen ik zwanger was, hebben we zo vroeg mogelijk de box in elkaar gezet, zodat ze hier aan konden wennen. In het begin gingen ze er wel in liggen, maar we hebben toen besloten geen ballonnen oid in de box te liggen, omdat de katten toch wel een manier zouden vinden om er in te gaan liggen. We hadden een plantenspuit ernaast staan en consequent op ze gespoten als dat nodig was. 
Ze komen ook gewoon boven en dus ook op de baby kamer. Ze komen alleen boven als wij thuis zijn en de rest zijn ze gewoon beneden. Ze slapen ook regelmatig op ons bed. 
Onze dochter is 4 maand geleden geboren en dat was in het begin voor de katten erg wennen!! Ze wisten niet zo goed wat ze nou met dat kleine mensje aan moesten en reageerden het vooral op elkaar af. De eerste weken was er behoorlijk wat ‘ruzie’ tussen de beide katten.
Inmiddels zijn ze wel aan de situatie gewend en weten ze niet beter meer. Ze komen nog wel graag op de babykamer en gaan dan in het ledikantje liggen. Voor mij een teken dat ze het toch accepteren. Ze weten overigens heel goed dat ze niet in het ledikantje mogen liggen, dus zodra we boven komen, zijn de katten ineens gevlogen ;) 
Verder snuffelen ze af en toe bij de baby wanneer ze in de wipstoel zit, maar over het algemeen laten ze de baby gewoon met rust. 
Ik ben wel reuze benieuwd hoe ze gaan reageren wanneer onze dochter wat groter wordt. 

Wat fijn dat er overwegend positieve ervaringen zijn en ik lees echt veel handige tips. Dank daarvoor! Ik hoop oprecht dat het allemaal goed verloopt maar wil me alvast even voorbereiden. Op internet lees je best tegenstrijdige verhalen wat nu verstandig is dus dit forum is altijd fijn om erbij te hebben!  
@ Gebruiker10103212 wat een vervelende ervaring. Snap heel goed dat je er veel verdriet van hebt gehad! Maar je moet dan inderdaad voor je kind kiezen hoe moeilijk ook.

Als je straks niet wilt dat de kat bij jullie op de kamer slaapt omdat de baby daar komt te slapen, zou ik daar nu alvast mee beginnen met oefenen!
Dan kan de kat alvast wennen aan deze nieuwe regel, en niet straks pas als de baby er is. Anders is het voor de kat ook ineens zo veel tegelijk. 

Lees ook alle tips en ervaringen mee. Zelf 25 wkn nu. Onze kat (8jr binnen buitenkat maar nooit snachts buiten ) en al langzaam aan het voorbereiden. Het schijnt goed om ook de aandacht in de laatste weken al minder te geven. Ik las ook veel over feliway..daar twijfel ik nog over
Ik heb in de box en kinderwagen aluminium folie gelegd. De meeste katten als ze daarop springen keren gelijk niet meer terug. 
Ik laat de kat nu al minder in onze slaapkamer deur dicht tegenwoordig want de kleine zal de eerste maanden bij ons liggen. 
Mijn nichtje van 5 mnd kwam logeren dit weekend merk dat hij zich relaxter gedraagd dan met grotere kinderen haha.
Denk wel wat een goede voorbereiding veel scheelt 

Ik heb 2 katten van 11 jaar. Eerst binnenkatten, maar sinds bijna een jaar komen ze ook buiten. Een van de katten lag altijd bij me snachts. Ik heb de box een paar maanden van tevoren neergezet, en ik legde daar een goedkoop traphekje op, zo konden ze er niet in. Nu (baby is 5 maanden) blijven ze eruit. De kat uit de slaapkamer weren (ik had ook een 'urenlang mauwen en krabben aan de deur-kat', ging door hem een paar keer flink te laten schrikken als ie weer krabde, deur opentrekken en boos worden. Toen bleef ie in de woonkamer slapen. Nu ligt ie soms weer bij me, maar blijft weg bij de baby. Ze vinden het niet boeiend zon kindje, maar doen haar ook niks. Blijven weg bij dr, of willen op schoot als mijn dochter ook aandacht krijgt op schoot haha. Maarja vast bij iedereen anders..

Mijn kat was 6 maanden toen ons zoontje geboren werd. Hij heeft ook perongeluk de bevalling meegemaakt hahaa (thuisbevalling)
Voor de baby er was hadden wr alles al opstaan en hij hield ervan om te slapen in zn bedje en maxi cosi, ik heb dit wel gewoon gelaten en zag er de ernst niet van in. Na de geboorte is hij er ook nooit in gegaan als de baby er zat.
Mn katertje is juist angstig voor kinderen en baby's en was dat al helemaal door de bevalling waarbij er opeens een krijsend kind zat die er een paar minuten geleden niet was. Weliswaar is hij nooit agressief geweest naar de baby toe. Wel nieuwsgierig en het hoofdje ruiken en kopjes geven op een gegeven moment, ze leren veel accepteren. 
Ik heb bewust alles gelaten hoe het was. Ben niet strenger naar hem geweest omdat ik hem niet het gevoel wilde geven dat er met een nieuwe baby hij er niet meer toe deed. Bleef dus ook lekker veel knuffelen en juist betrekken bij de baby (roepen als ik met de baby zat enzovoorts). Nu bijna 2.5 jaar later zijn het echt net broertjes ahaahh, veel stoeien en achter elkaar aanrennen met heel af en toe een liefdevolle kopje/aai. 

Mijn kat was 6 maanden toen ons zoontje geboren werd. Hij heeft ook perongeluk de bevalling meegemaakt hahaha (thuisbevalling)
Voor de baby er was hadden we alles al opstaan en hij hield ervan om te slapen in zn bedje en maxi cosi, ik heb dit wel gewoon gelaten en zag er de ernst niet van in. Na de geboorte is hij er ook nooit in gegaan als de baby er zat.
Mn katertje is juist angstig voor kinderen en baby's en was dat al helemaal door de bevalling waarbij er opeens een krijsend kind zat die er een paar minuten geleden niet was. Weliswaar is hij nooit agressief geweest naar de baby toe. Wel nieuwsgierig en het hoofdje ruiken en kopjes geven op een gegeven moment, ze leren veel accepteren. 
Ik heb bewust alles gelaten hoe het was. Ben niet strenger naar hem geweest omdat ik hem niet het gevoel wilde geven dat er met de komst van een nieuwe baby hij er niet meer toe deed. Bleef dus ook lekker veel knuffelen en juist betrekken bij de baby (roepen als ik met de baby zat enzovoorts). Nu bijna 2.5 jaar later zijn het echt net broertjes ahaahh, veel stoeien en achter elkaar aanrennen met heel af en toe een liefdevolle kopje/aai. 

Terug
Bovenaan