Baby bij mij in bed slapen

Onze dochter heeft de eerste week in haar nestje tussen ons in geslapen. Dit mocht van de kraamzorg op voorwaarde dat ze haar eigen dekentje had en niet onder die van ons zou liggen ivm kans op verstikking. Het nestje lag tussen onze hoofdkussens in. Dit ging perfect :)

Hier ook in het nestje tussenin de eerste weken omdat de wieg niet geaccepteerd werd. Met d'r eigen dekentje en wij lagen wat lager in het bed zodat de deken onmogelijk op haar kon komen.

Bij allebei de kinderen zo gedaan, het heeft nooit onveilig gevoeld. Officiël mag het misschien niet, maar bekijk gewoon goed hoe veilig het is en daar kun je zelf prima een oordeel over vellen op dat moment.

Ons zoontje op advies van kraamzorg op voeding kussen die met een wikkeldeken om heen den strak zo dat die niet in de geluif van voeding kussen kwam ging prima

Ik twijfel nog steeds hoe ik het ga doen… Volgens de Kraamzorg is een nestje gevaarlijk omdat de baby kan stikken in de zachte rand. Ze zei dat een verschoon kussen het veiligst is, maar dat lijkt mij een beetje gek zo’n synthetisch ding…

Ik denk er nu aan om het bovenstel van de kinderwagen tijdelijk naast mijn bed te plaatsen, op een zwaar houten koffietafeltje.

Nog meer tips en ervaringen?

Ik schrik wel van de adviezen die door kraamzorg worden gegegeven, met een nestje of aankleedkussen is niet veilig en geeft verhoogd risico op wiegendood. 

@NikkiValentijn je gevoel dat een aankleedkussen ook niet slim is klopt. Op https://samenslapen.nl/veiligheid/ vind je alle informatie over veilig samen slapen. Lees je goed in en maak dan keuzes die voor jou goed voelen en werken. 

Om het voedingskussen kan je ook een hoes van een aankleedkussen doen. Zo lag onze kleine tussen ons in. En nu slaapt hij nog regelmatig op mij en dan zorg ik dat ik helemaal vast lig tussen een voedingskussen zodat hij niet van mij af kan rollen.

Precies…erg verwarrend ook.
Bedankt voor de link, ik heb het goed doorgelezen. Het bovenstel van een kinderwagen is ook te gevaarlijk. Al staat er niet bij waarom. Mijn eerste zoon heb ik ook zo een week laten slapen toen zijn nieuwe bedje nog niet was bezorgt.
De maternale houding lijkt me wel wat om te proberen. Helaas ben ik wel een buikslaper. Hopelijk houd mijn instinct, net zoals tijdens de zwangerschap, op mijn zij.

Wat zou jij zelf aanraden?

Terug
Bovenaan