Baby bij ons op de slaapkamer of juist niet??

Hoi meiden,

Ik zit hier maar over te dubben en te dubben, maar kom er gewoon niet uit, dus hopelijk kunnen jullie me helpen met wat advies:

Aan de ene kant zijn we een prachtig kamertje voor de kleine aan het maken met een ledikantje en matrasje en alles erop en eraan (wat aan alle veiligheidseissen voldoet etc) en denk ik dat we de kleine lekker vanaf het begin in zijn eigen bedje gaan leggen.
Voordelen die ik hierbij zie:
- Ik wil proberen de kleine zo min mogelijk te 'overstimuleren' in het begin en hem dus ook  lekker op zijn eigen kamertje met de deur dicht en zonder afleiding te laten slapen
- Hij went meteen goed aan zijn eigen bedje en omgeving
- Ik verwacht dat wij zelf ook wat beter zullen slapen als we niet  elk geluidje en kreuntje horen  

Aan de andere kant wil ik ook wel de eerste paar maanden de kleine bij ons op de slaapkamer in een wiegje naast ons bed zetten.
Voordelen die ik hierbij zie zijn:
- Het schijnt de kans op wiegendood iets te verkleinen omdat de kleine jouw ademhaling hoort en jij snel in kan grijpen als je iets raars hoort
- Het voelt denk ik fijner en vertrouwder voor zowel moeder als kind als hij niet meteen ver weg in een ander kamertje legt maar lekker heel dicht bij ons
- Makkelijker als de kleine huilt, je bent er zo bij (nadeel daarvan is juist ook wel weer dat je bij elk huiltje recht overeind zit, terwijl het misschien juist ook wel weer goed is om 'm eventjes te laten huilen)

Dus, jullie zien het wel... ik kom er gewoon niet uit!

Ben benieuwd hoe jullie dit zien!

Groetjes 10e

Hoi,

Ik denk dat we het de 1e paar dagen bij ons op de kamer laten slapen, in ieder geval de 1e nacht. Daarna willen we het toch zo snel mogelijk in het eigen kamertje laten slapen. Ik ben bang als ik het maanden bij ons laat slapen het steeds moeilijker voor het kindje wordt om aan het eigen kamertje te wennen. Maar dat is mijn mening, ik weet niet hoe de anderen erover denken.

groetjes
Jadeje

Hallo,
Een vriendin van mij is kraamverzorgster en zij gaf het advies toch ook de eerste weken het kindje in een wiegje op de kamer te laten slapen, omdat de kleine tijdens zijn slaap al een soort smakgeluidjes laat horen ten teken dat hij honger heeft. Daar kun je dan al op reageren. Wanneer de kleine op zijn eigen kamertje ligt hoor je het pas als hij gaat huilen en al overstuur is.
Voor het weer terug inslapen is het makkelijker als je eerder ingrijpt en dat is voor snachts vooral wel zo handig.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes

Hallo,
Mijn zoontje heeft tot 10 maanden bij ons op de kamer gelegen, omdat we maar een slaapkamer hadden toen.
Inmiddels zijn we verhuisd en ben ik zwanger van een tweeling. Ook die komen aan het begin weer op onze kamer, omdat dat toch wel goed was bevallen! Erg fijn om zo snel bij de kleine te zijn vind ik.
Ik zou je adviseren om  je kind  wel altijd terug in bed te leggen als je ze even op jullie bed hebt gelegd. Voor je het weet wil je kind niet meer in zijn/haar eigen bedje, omdat het zo lekker is bij mama en papa!
Dat was bij ons vaak zo, gewoon even een fles geven s'nachts en dan had je geen zin meer om eruit te gaan!
Ook moet je er rekening mee houden dat je het kind altijd ziet of hoort. Dit stoorde mij wel eens als  ik dan even liefdevol bezig was met vriendlief, snap je.....
Ik zal het zeker aan het begin doen en dan na 1 of 2 weken kijken of hij/zij ook rustig in het eigen  kamertje slaapt.
Groetjes Loes

Hoi hoi,

vind het moeilijk om te zeggen wat ik ga doen, het is ons eerste kindje.
Eerste dagen denk ik zoiezo en dan naar eigen kamertje.
Maar we zien wel hoe we er dan over denken.

liefs Daantje

Ons kindje komt ongeveer de eerste 2 maanden bij ons op de kamer te slapen. Alleen 's nachts, overdag gewoon in eigen bedje op eigen slaapkamertje. Als we het toch anders fijner vinden doen we dat gewoon, maar dit is de planning...

Hoi hoi,

ik ben er nog niet uit. Ik riep altijd heel hard: gaat maar lekker op z'n eigen kamertje slapen. Nu lijkt mijn gevoel hierin veranderd: kamertje is wel ver weg zeg...
Ik ga proberen naar mijn gevoel te luisteren en het voelt nu dat we de baby de eerste dagen bij ons op de kamer hebben liggen als hij / zij geboren is. (niet echt handig, want echt veel plek hebben we niet).
Hebben meer mensen dat: dat hun gevoel verandert in vergelijking met voor de zwangerschap? En zijn er meer mensen die nu zoiets hebben van: dat zie ik dan wel?

Natasja

hoi,

Ik zou me er maar niet te druk om maken. Je kijkt toch gewoon wat je het prettigste vindt? Zo'n wiegje is in 3 minuten verplaatst. En daar ligt een baby echt niet wakker van.
Jasmijn heeft 4 maanden op onze kamer geslapen. In eerste instantie noodgedwongen omdat we maar 1 kamer hadden. Na 7 weken zijn we verhuisd en kreeg ze een eigen kamer maar toch is ze nog bij ons gebleven. Ik gaf borstvoeding en vond het wel makkelijk zeker ind e winter hoef je amper je warme bedje uit..
Na 3 weken was ze al erg verkouden en lagen we wakker van het ''gesnurk'' Toen hebben we met oordopjes in geslapen, het huilen hoorde ik prima, maar het gesnurk niet!
Uiteindelijk na 4 maanden heb ik haar eerst overdag en later s nachts op haar eigen kamer gelegd. Ik geloof dat ik er de grootste moeite mee had. Het was ineens zo'n kale plek naast ons bed!
Ik heb ook al verhalen gehoord van mensen die echt niet kunnen slapen met een baby erbij. Dan is de keus ook snel gemaakt,
En als je toevallig niet goed uit de voeten kunt de eerste dagen (ik zal je de details besparen) dan is een wiegje naast je bed weer handiger...
groeten Elke

Terug
Bovenaan