Baby bij ons op de slaapkamer of juist niet??

Hai,

Rooming in dus op de kamer bij mama schijnt veel beter te zijn voor je kindje. Je moet je voorstellen dat dat kleintje ineens op de wereld wordt gezet en alles is nieuw en ze kunnen amper zien!  Als je hem/haar dan meteen alleen legt is dat helemaal niet zo prettig. Zowel kraamhulp als het ziekenhuis als de VK raden om de kamer bij mama aan. Zo kan je kindje je ruiken en horen en daar wordt het rustig van. Wij hebben Mette 6 maanden op onze kamer gehad en vonden dan super! Ook makkelijk met voeden hoor. Het idee dat het prettig is om je kindje lekker rustig en stil op zijn eigen kamertje te leggen gaat niet op want een baby is het liefst bij mama! Dit heeft voornamelijk met een behoefte aan veiligheid te maken. Enne van dat mooie kamertje maak je wel veel gebruik hoor! Denk aan verschonen, insmeren, badderen, aankleden enz enz. Je doet het kind er in ieder geval geen plezier mee door het alleen te leggen.
Wij hebben Mette op een gegeven moment toen ze een paar maanden was wel overdag op haar eigen kamertje gelegd. Ik sliep dan toch niet op mijn bed en dan kon ze vast wennen aan haar grotere bedje.

Gr.Ing

quote: 10e1983 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('17-08-2008 12:06:16'));

Hoi meiden,

Ik zit hier maar over te dubben en te dubben, maar kom er gewoon niet uit, dus hopelijk kunnen jullie me helpen met wat advies:

Aan de ene kant zijn we een prachtig kamertje voor de kleine aan het maken met een ledikantje en matrasje en alles erop en eraan (wat aan alle veiligheidseissen voldoet etc) en denk ik dat we de kleine lekker vanaf het begin in zijn eigen bedje gaan leggen.
Voordelen die ik hierbij zie:
- Ik wil proberen de kleine zo min mogelijk te 'overstimuleren' in het begin en hem dus ook  lekker op zijn eigen kamertje met de deur dicht en zonder afleiding te laten slapen
- Hij went meteen goed aan zijn eigen bedje en omgeving
- Ik verwacht dat wij zelf ook wat beter zullen slapen als we niet  elk geluidje en kreuntje horen  

Aan de andere kant wil ik ook wel de eerste paar maanden de kleine bij ons op de slaapkamer in een wiegje naast ons bed zetten.
Voordelen die ik hierbij zie zijn:
- Het schijnt de kans op wiegendood iets te verkleinen omdat de kleine jouw ademhaling hoort en jij snel in kan grijpen als je iets raars hoort
- Het voelt denk ik fijner en vertrouwder voor zowel moeder als kind als hij niet meteen ver weg in een ander kamertje legt maar lekker heel dicht bij ons
- Makkelijker als de kleine huilt, je bent er zo bij (nadeel daarvan is juist ook wel weer dat je bij elk huiltje recht overeind zit, terwijl het misschien juist ook wel weer goed is om 'm eventjes te laten huilen)

Dus, jullie zien het wel... ik kom er gewoon niet uit!

Ben benieuwd hoe jullie dit zien!

Groetjes 10e

wij hebben besloten om d ebaby eerst een paar weken bij ons in de kamer te laten slapen,we hebben alvast een wiegje gekocht .

I

Hoi,

Wij hebben ons eerste kindje twee nachtjes bij ons op de kamer gehouden en daarna in haar eigen bedje laten slapen. We hadden de babyfoon naast ons bed, maar voor dat de babyfoon aanging had ik haar al gehoord.
Tuurlijk vond ik het ook niet leuk in het begin, zo'n klein meisje alleen op haar kamertje, maar het is eigenlijk vanaf het begin goed gegaan. Ze heeft eigenlijk nooit slaapproblemen gehad en sliep vrij snel door.

Toch moet je doen wat je zelf het beste lijjkt en wat op dat moment het beste aanvoelt. Voor iedereen is dit weer verschillend denk ik.

Ik heb ook gehoord dat rooming in voor borstvoeding beter is omdat je dan idd eerder de smakgeluidjes hoort.

Bij de eerste hebben we haar vanaf een week ongeveer op haar eigen kamertje laten slapen, in eerste instantie vond ik dat erg lastig maar het ging heel goed. Overdag de babyfoon aan en 's nachts de deur een beetje open zodat ik haar zeker zou horen. En achteraf ben ik blij dat ik even heb doorgezet. Het gaf veel rust, want idd als ze naast je ligt hoor je elk geluidje en ik zou daar echt niet goed van slapen!!! En als ze huilt hoor je haar echt wel! Bovendien was mijn dochter heel erg gevoelig voor geluiden etc, dus van beneden slapen overdag bijv kwam gewoon niet veel, waardoor ze extra moe/prikkelbaar/huilerig was. Heeft even geduurd dat ik doorhad dat het daarvan kwam, sinds ze overdag ook meer rust had op haar eigen kamer hebben we een superdochter!!! Aanrader om eens door te lezen (lenen bij de bieb/vriendin, kopen, ...); Regelmaat en inbakeren van Ria Blom. Niet eigenwijs zijn en denken dat het een stom boekje is of dat je alles zelf wel kan en weet; gewoon eens lezen. Wat je ervan meeneemt kan je zelf nog weten. Voor ons (man moest het ook lezen van mij) is het echt 1 grote wijze les geweest waar we enorm veel aan gehad hebben, het was een echte eye-opener!!!
In het begin nam ik haar voor de nachtvoedingen mee naar ons bed maar na een poosje voedde ik haar lekker in de schommelstoel die op haar kamer stond. Ik had in het begin energie voor 1000 ondanks die gebroken nachtvoedingen, en zo sliep mijn man ook goed. Persoonlijk vond ik het een beetje onzin om mijn man wakker te laten worden als ik borstvoeding gaf; hij kan toch niks doen dan de kleine ophalen, als hij nog/weer wakker is terugbrengen en verschonen. Mag ie van mij wel doorslapen; ik moet toch wakker worden...
Nu voor de tweede; ik denk dat we het weer hetzelfde doen: de eerste week bij ons op de kamer en daarna lekker in eigen bedje!
Haha, kan je er nog aan uit aan mijn rommelig verhaal? Het is ook 00.00, hoog tid om te gaan slapen...
Grtz Esther!

Dit zijn van die vragen waar je pas een antwoord op krijgt als de baby er is. Wij hebben 3 kinderen. Ons eerste kindje sliep heel goed in zijn eigen kamertje. Bij ons op de slaapkamer wilde hij niet rustig gaan slapen. Mijn dochtertje lag over dag altijd in de huiskamer en vond het heerlijk om `s nachts bij haar grote broer te slapen. Nachtvoeding heeft ze bijna nooit gehad. Ons derde kindje daarintegen heeft ½ jaar bij ons op de slaapkamer geslapen in een wiegje. Hij kreeg `s avonds laat borstvoeding, midden in de nacht nog een keertje en vroeg in de ochtend ook nog een keertje. Dat deed ik lekker in bed. Heerlijk voor moeder en kind. De plek van slapen hangt dus af van het kind, niet van de ouders en al helemaal niet van al die mensen die denken dat ze er verstand van hebben (sorry voor dat laatste maar zo is het nu eenmaal)

Petra

Daar ben ik het niet mee eens, de plek waar het kind slaapt hangt bij ons niet af van het kind, maar van ons. Als het kind straks een jaar of 2 oud is laat je het dan ook nog vanhet kind afhangen waar het slaapt? Lijkt mij niet.

groetjes
Jadeje

Ben het er ook niet helemaal mee eens net als jij Jadeje, in zoverre; dat zal bij ons zeker niet gebeuren denk ik.
Dat voeden in bed midden in de nacht vond ik trouwens helemaal niet fijn in eigen bed; ik werd er niet wakker genoeg door waardoor ik in slaap zou kunnen vallen tijdens het voeden. Wakker blijven kostte me dan enorm veel moeite! Vond ik gevaarlijk. Als ik terug kwam  van de schommelstoel had ik ook geen moeite om snel weer in te slapen, scheelt ook weer; is ook weer persoonlijk.
Grtz Esther.

Terug
Bovenaan