Baby (bijna) 11 maanden moeite met brood eten

<p>Hallo, ik zit met een vraag. Onze dochter Lola is bijna 11 maanden. Maar blijft zich maar verslikken/stikken in grof eten. Brood hele kleine stukje dat gaat; maar te groot gaat ze kokhalzen en soms spugen, dit is hetzelfde met fruit en groenten. Ze eet overigens 2 stuks fruit gepureerd en avondeten eet ze ook goed; circa 100 gr groenten, 75 gr aardappels en 30 gr vlees. (Ik maak het zelf, pureer het fijn) ene dag wat minder dan andere dag. Maar zodra het te dik is of stukje gaat ze kokhalzen of spugen.. ik maak me er niet heel erg zorgen om elk kindje is anders, maar ik wil toch even aan de bel trekken en jullie verhalen eens horen.  brood eet ze ong halve boterham soms meer per dag. Maar kleine stukjes.. We hebben al 1 dochter van 3 en die heeft zelfde opvoeding gehad, maar nergens last mee gehad. Wel wat langer gepureerd eten maar at wel normaal brood en soepstengels enzo. <br /><br /></p><p>ik vind vooral het stikken heel eng, soms blijft ze er zo in. </p><p>Alvast bedankt voor je tijd. Groetjes Vivian</p>
 
Hoi, probeer het eens in de wangzak, tussen de kaken, te stoppen. Om en om links en rechts. Dit stimuleert het kauwen. Elke dag wat keer stukjes, want de spieren moeten getraind worden en zullen nu snel moe zijn.
Hopelijk werkt dit!
 
Eng he als die kleintjes zo aan het kokhalzen zijn. Het schijnt wel zo te zijn dat het kokhalsreflex bij kleintjes verder naar voren zit, zodat er minder kans op verstikking is, omdat er dus al eerder een reactie van het lichaam komt dan bij volwassenen.
Misschien duurt het bij je kleintje wat langer voordat ze onder de knie heeft hoe het moet, geen idee. 
Volgens mij gaven wij met 11 maanden ook nog wel volledig gepureerd hoor, en op brood zal altijd pindakaas, dus dat gleed ook lekker weg ?
 
 
Doodeng.... vind echt vreselijk. 
En dan heb je weer even vertrouwen gaat t paar dagen goed, en hoppa weer slecht. Dus weer kleinere stukjes... durf ik niet meer groter te geven. 
dat gepureerde eten maak ik me ook niet zo'n zorgen om, onze oudste at ook tot 15 maanden ofos gepureerd... daarna begaf me blender het dus moest ze haha. 
maar die at wel brood, koekjes etc. 
en dat is nu zeker niet ter spraken, durf echt geen liga ofos te geven. Want brood is al dood eng.. 
 
Durf je wel een lange korst te geven? Dan kan ze daar wat op sabbelen en kauwen en dan geef je een nieuwe als die oude te eng wordt... dan train je de kaakjes goed. Wij zijn met brood begonnen met korsten en later pas het zachte brood
 
Dat durf ik niet, ben zo bang dat ze dan hap neemt. Ze heeft ook al 6 tanden haha. 
En heb er al zo vaak op de kop gehouden, dat werkt dan ook niet mee. 


als we nu brood geven gaat het redelijk oke. Duurt lang, maar kleine stukjes. Je ziet haar wel kauwen, en ze gooit het sinds kort als ik het in haar wang doe, via baar tong naar voren en dan slikt ze het weg. En dat gaat 'goed'.
2 weken terug dus grotere stukjes (1 bij 1 cm ofos? ) ging paar dagen goed, en toen weer echt stikken erin op de kop houden en kloppen op der rug. Pfffff. Mijn man is er helemaal klaar mee die zegt kleine stukjes straks gebeurd er wat.. stond die dag ook echt een half uur na te shaken en te huilen??
 
Omdat je zo bang bent dat het mis gaat, is het misschien een idee om hier hulp bij te krijgen. Ik ben zelf logopedist en heb een tijd ook preverbale logopedie gedaan. Vandaar de tip ook die ik hierboven al gaf. Je kan een preverbaal logopedist zoeken. Zij kan je helpen met hoe je dit het beste aan kan pakken. Zij is er dan bij als jullie gaan oefenen en kan laten zien wat er gebeurt als je kindje zich verslikt. Baby’s en dreumesen hebben echt een goede kokhalsreflex en zullen niet zomaar stikken.. Maar jullie als ouders moeten dit vertrouwen ook (weer) krijgen.
 
Terug
Bovenaan