Baby boos na badje/douchen

Hallo mama’s!

Onze lieve kleine man van 9 weken geniet van een badje of lekker onder de douche. Maar als hij dan eenmaal er uit moet en afgedroogd gaat worden, wordt hij 9 van de 10 x enorm boos. Loopt rood en soms paars aan zo hard als hij dan blijft huilen. Meestal krijg ik met moeite zijn luier aan en een romper en dan hou ik hem tegen me aan en wieg hem. Meestal is hij dan na een uurtje wat rustiger. Herkenbaar? Tips?

Ja heel herkenbaar. Alleen geen tips. 
Hier is dat met 14 maanden nog wel zo. Maar ze is sowieso een beetje een blijf-van-mn-lijf-baby. Ze vindt al dat gefrunnik met aankleden, zonnebrand smeren, hoedje op, voeren, speldje in, schoenen aan, bedenk het maar, helemaal drie keer niks. 
In de loop van de tijd kon ik haar wel steeds beter afleiden met speelgoedjes of objecten als het potje sudocreme, een borsteltje ofzo. Maar dat is ook maar tijdelijk. Oh en een muziekje op haar white noise ei helpt soms wel, of liedjes zingen. Sowieso gaat het bij mij beter dan als mijn man het doet. Die is wat te voorzichtig en dan duurt het een stuk langer voor dat shirt aan is.
Maar niks helpt echt. Osteopaat kon ook niks vinden. 
Maar ik snap hoe irritant het is en hoe rot het voelt dat je je kindje even overstuur gaat maken.

Ja herken ik maarja, uit t warme water moeten om drooggevreven te worden en in kleding gewurmd.. is ook niet leuk he haha!

Herkenbaar, denk dat alle baby's dat hebben. Bad is heerlijk maar daarna is het koud en krijgen ze veel prikkels te verwerken en aankleden is ook stom voor ze.

Ik heb 2 kinderen, deed ze de eerste maanden maar 2x per week in bad. Ja, het badje is relaxed en lekker voor ze, maar door alle stress en onrust daarna is het echt geen relaxed moment. Geen tips, behalve zo snel mogelijk aankleden. Ik deed vaak alleen romper aan en broekje en wikkelde ze daarna een poos in een doek zodat dat ellendige shirt nog niet direct over hun hoofd hoefde. En niet te vaak in bad doen, op den duur wordt badderen leuker voor ze en aankleden ook minder stressvol en dan pas is badderen echt leuk.

O en ik deed ze in bad VOOR het slaapje, niet daarna zoals vaak gebeurd. Dus op het moment dat het bedtijd is, in bad. Dan was je zo 20 minuten verder en daarna waren ze vaak zo doodmoe omdat het al bedtijd geweest was én door het badje. Dan sliepen ze vaak direct.
Doe je het NA het slaapje, is hij na het badje niet moe en loop je er idd een uur mee te wiegen..

De doek waarmee je afdroogt en de kleertjes even warm maken door ze bijv om een kruik te wikkelen kan al schelen. Het is voor zo'n kleine nogal een temperatuurverschil van een warm badje en dan ineens koud als hij eruit is. Na het badderen en aankleden voeden kan hij ook rustiger van worden.

Ja, ik denk ook dat alle (zeker jonge) baby's dit verschrikkelijk vinden. Het ligt ook aan het temperament van je kindje. Alerte, onrustige en prikkelgevoelige baby's hebben hier vaak ook meer en langer last van. Mijn jongste vind dat gefrunnik ook ver-schrik-ke-lijk. Dat is ook niet zo'n knuffelbaby. Dit was bij de oudste juist weer andersom. 
Zodra je babytje iets ouder is kan je inderdaad wat afleiden door een speeltje te geven of bijvoorbeeld kiekeboe te doen. 

Terug
Bovenaan