Baby coronatest en opvang

Hallo,Ik heb zelf Corona en ik verwacht dat onze dochter van 5 maanden het ook heeft. Ze is een beetje snotterig, maar verder niks aan de hand. Nu geeft de opvang aan dat ze pas weer mag komen als ze een negatieve testuitslag van de GGD heeft. Ik ben erg benieuwd of iemand ook ervaring heeft van het testen van een baby en/of omgang van kinderopvang hiermee. Wij willen onze dochter namelijk niet laten testen. <br />

De opvang mag hier absoluut niet om vragen hoor! Niemand mag de uitslag van de test opvragen bij je!

Groot gelijk dat je je dochter niet laat testen, ik laat m'n kinderen van 4 en 2 ook absoluut niet testen.

Ik werk in de kinderopvang, nog nooit naar de uitslag van een Corona test gevraagd. Als ouders Corona hebben, blijven kinderen gewoon net zo lang thuis als ouders en daarna mogen ze weer komen. Of je je kind wel of niet laat testen is aan ieder persoonlijk, maar de uitslag hiervan hoef je sowieso nooit zwart op wit te laten zien. Onzin!

Ik werk zelf in de kinderopvang en wij houden, net als zo te lezen het kdv van je dochter, aan de rivm/boink regels. De laatste heeft een beslisboom. De dochter mag na een negatieve test weer naar de opvang óf wanneer zij 24 uur klachten vrij is. Wanneer je niet wilt laten testen, wat best te begrijpen is, dan wacht je af tot de snotterigheid van je dochter verdwenen is.
Zelf heb ik mijn dochter wel al meerdere keren laten testen. Zij was net 1 toen dat voor het eerst gebeurde, echt wel wat ouder dus. Maar eerlijk, het interesseert haar werkelijk niks en het is zo gepiept. Maar nogmaals eigen keus, andere optie is gezellig met zijn allen in quarantaine blijven ?

Kinderen onder de 4 hoeven geen 10 dagen in quarantaine. Bij ons mogen ze gewoon komen zodra ouders ook uit quarantaine gaan, niet pas 10 dagen later.

Mijn zusje heeft nu Corona en haar man ook. Gisteren was de laatste dag van quarantaine en als ze klachtenvrij waren (wat zo was) mochten ze 24 uur later (vandaag dus) weer de deur uit. Ze hebben hun dochter niet laten testen (2 jaar) en ze is vandaag gewoon naar de kinderopvang!

En ik vind testen bij kinderen echt onnodig. Het interesseert me niet of ze wel of geen corona hebben, ze worden er amper/niet ziek van. Ik test mezelf bij klachten, maar nooit de kinderen.
Ik heb heeeeel veel ouders gehoord met kinderen van 2-4/5 jaar die het uitgillen bij de testen. Nog niet perse de 1e of 2e keer, maar er zijn dus ouders die elke 3 a 4 weken naar de teststraat rijden met hun peuter. Peuters gaan dat natuurlijk herkennen en weten wat er gaat gebeuren. Een collega van me rijdt ook met elke snottebel haar 2 kinderen naar de teststraat, die zijn er ondertussen doodsbang voor. Dat wil ik absoluut niet hebben, mijn kinderen worden niet getest.

@Plopsa, maar dan nog mag de opvang niet vragen naar de test zwart op wit. Dit is vertrouwelijk. Als je als ouder zegt dat je je kind getest hebt, is dit voldoende (ook al is dat in vele gevallen waarschijnlijk niet waar, maar dat mag de opvang nooit controleren!)

RomyVM klopt dat de opvang geen test uitslag mag vragen. Maar als ouder wordt er wel van je verwacht dat je zo verantwoordelijk bent en je aan de regels houdt. Dat betekend dus testen of mee in quarantaine. Zéker wanneer een klachten heeft.
Kinderen worden weliswaar niet zo ziek maar besmetten wel een ander die er wel flink ziek van kan worden.... En denk eens aan de leidsters, die nemen het ook mee naar huis, worden ziek, misschien niet ernstig. Maar kunnen niet meer voor hun oude vader of moeder zorgen. Kunnen niet met bij hun eenzame buurvrouw op bezoek. Denk verder dan je neus lang is
Wees verantwoordelijk en denk na.... houdt je aan de regels....

Ook voor kinderen t/m 4 jaar gelden dezelfde quarantaine regels, als er een huisgenoot positief is, als voor volwassenen. Normaal mogen ze wel naar de opvang als ze een beetje snotteren of af en toe hoesten.

Terug
Bovenaan