Baby coronatest en opvang

Ik vind het wel zo netjes om je kindje te laten testen. Zo erg is het nu ook weer niet? En ik neem aan dat je gewoon de hele dag voor ze zorgt. Dat is anders dan kort contact met een besmet persoon. De juffen van het kdv hebben misschien wel familieleden die binnen een risicodoelgroep horen? Niet testen vind ik niet netjes. Blijf dan ook 10 dagen binnen met je kindje. En ja het gaat op goed vertrouwen. En dat vertrouwen hebben ze in je..

@plopsa, ik ga er ook vanuit dat ouders hun verantwoordelijkheid nemen en er niet over liegen, dat zou ik zf ook absoluut niet doen! Maar ik zeg alleen dat het niet netjes is van de opvang om het testbewijs zwart op wit te vragen aan ouders, want dat is niet oké. Het gaat op basis van goed vertrouwen en ik hoop dat niemand daar misbruik van maakt.

Toen wij vorig jaar corona hadden hebben wij onze dochter ook niet laten testen (ze was toen net 1). We vermoedden ook dat zij het het had, maar omdat we niet wilden testen moest ze nog 10 dagen in quarantaine nadat wij klachtenvrij waren. Was in totaal 3,5 week, best lang. Of de regels nu nog zo zijn, weet ik eerlijk gezegd niet.

Inmiddels hebben we haar wel 2x laten testen. De 1e keer ging heel goed. Met behulp van een speen maakte ze haar mond uiteindelijk ook open. :) De 2e keer vond ze wat minder. Ze hebben wel speciale locaties om kinderen te testen.

In jouw verhaal lees ik niet dat je een uitslag moet laten zien aan de opvang. Dat lijkt me ook te ver gaan. Dat ze vragen om te testen vind ik eerlijk gezegd niet zo raar. De risico's zijn te groot. Als de leidsters corona krijgen, kunnen straks alle kindjes in quarantaine die in contact zijn geweest en zitten alle ouders met dit dilemma.

Beterschap, succes en hopelijk knappen jullie snel op!

Wij hebben in december in quarantaine gezeten ivm corona. We hebben onze kinderen(2.5 jaar en 8 maanden) in deze periode 2x laten testen en beiden een keer een zelftest gedaan. Onze beide jongens zijn er heel rustig onder gebleven. Ook de 2e keer dat we naar de ggd gingen. We hebben tegen de oudste gewoon gezegd dat er met een stokje in zijn neus werd gekieteld, vond hij vooral heel grappig. 
Achteraf blij dat we ze hebben laten testen omdat ze beiden corona bleken te hebben met hele milde klachten. Hadden we ze naar de opvang gedaan, dan hadden ze de hele boel daar kunnen aansteken. Ik had dat niet op mijn geweten willen hebben. 
Ik snap dus wel dat de opvang jullie vraagt je kindje te laten testen en dat is ook hoe onze opvang erin staat. Ze vragen niet om bewijs dat je getest hebt, dat mogen ze idd niet vragen. 
Voor jou in ieder geval beterschap!

Bij onze opvang wordt niet gevraagd om je kind te laten testen bij klachten, maar om de beslisboom te volgen. Daarin staat bijv als 1 vd ouders corona heeft, je kind niet mag komen, ook al heeft het geen klachten. Ik heb het onlangs ook gehad en mijn dochter had hele milde klachten, maar heb haar niet laten testen. Zag er het nut niet van in, ze mocht toch niet naar de opvang en we zijn met z’n 3en in quarantaine gegaan voor een dikke week. Pas toen we zelf 24u klachtenvrij waren, heb ik haar weer gebracht. Ik zou mijn kind ook niet laten testen, sowieso denk ik dat niemand ook maar in de buurt van haar mag komen met zo’n wattenstaaf haha, maar ik vind het ook te ingrijpend voor zo’n kleintje. Daar mogen andere ouders anders over denken, maar dat is heel persoonlijk. Zolang je je verantwoordelijkheid neemt en je kind thuishoudt zolang jij of je kind klachten hebben, lijkt me dat voldoende.

De tests voor zulke kleine kinderen zijn niet zo erg. ze gaan voorin de mond langs de wang en helemaal aan het begin van de neus, in de opening drie keer rond, dus niet zoals bij volwassenen. Misschien dat de baby het gefrunnik niet leuk vindt, maar het is niet pijnlijk ofzo...snap het probleem niet zo

Terug
Bovenaan