Baby drinkt niet door aan de borst

<p style="margin: 0px; font-stretch: normal; line-height: normal;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Hallo, </span></p><p style="margin: 0px; font-stretch: normal; line-height: normal;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Ik heb een baby van 10 dagen oud, geboren bij 38+2 weken. Vanaf het moment van de geboorte heeft hij moeite met het doordrinken aan de borst. Hij zoekt goed, hapt goed aan, drinkt 2 of 3 teugen en houdt dan op. Hij valt dan in slaap of raakt zo gefrustreerd dan hij gaat huilen. </span></p><p style="margin: 0px; font-stretch: normal; line-height: normal;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">In de kraamweek ben ik begonnen met kolven op de productie goed op gang te helpen, dat is gelukt. De gekolfde melk geven we met een flesje, die hij in 10min opdrinkt. </span></p><p style="margin: 0px; font-stretch: normal; line-height: normal;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Inmiddels probeer ik overdag alleen BV te geven en s nachts een flesje te geven met gekolfde melk. Hij drinkt zo’n 2 a 3x per dag goed, maar dan ben je al gauw 1,5uur verder. Vandaar s nachts nog even niet, want dan is de nachtrust ver te zoeken (wel geprobeerd hoor). </span></p><p style="margin: 0px; font-stretch: normal; line-height: normal;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Ik heb alle houdingen al geprobeerd en blijf er rustig onder, maar zou graag willen dat hij beter aan mijn borst drinkt. Oja, met het tepelhoedje kan hij mijn tepel soms beter vinden. </span></p><p> </p><p style="margin: 0px; font-stretch: normal; line-height: normal; text-align: left;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Heeft iemand ervaring met een vergelijkbaar probleem?</span></p>

Het is alweer even terug maar mijn zoontje snapte het aanhappen niet. Dat duurde soms echt een uur in het begin. Lag ie eenmaal aan dan ook 2 of 3 teugen en liet dan los en was boos/gefrustreerd. Heel irritant dat loslaten. Hij had geen geduld voor het toeschietreflex. Dronk dus in feite nog niet. Dus hebben we met een beetje afgekolfde melk of water in een spuitje met zo'n krom lang tuutje drinken gegeven net na het aanhappen (was echt maar 1 of 2 ml nodig). Dat tuutje kun je er zo tussen schuiven als ie net aangehapt heeft. Hij hoefde dus niet te meer wachten op het toeschietreflex waardoor hij gewoon bleef drinken. Na een tijdje kregen we er allebei meer handigheid in en was het spuitje niet meer nodig.
Om het slapen aan de borst tegen te gaan lekker wrijven over de onderkant van het voetje of onder het kaakje. En tussendoor luier verschonen. Dat moet worden tijdens het drinken wordt vanzelf minder.
Flesje hebben we niet gegeven in het begin om de techniek aan de borst onder de knie te krijgen.
Vraag anders een lactatie kundige.
Na een lastige start wel bijna 11 maanden bv kunnen geven.

Hoi,
mijn mannetje is 5,5 week oud en ik heb hetzelfde gehad en nog steeds wel. Als hij goed wakker is drinkt hij beter.
ik kolf ook en geef af en toe een flesje ik merk dat wanneer ik minder melk heb dat hij steeds een paar slokjes neemt en dan loslaat en elke keer opnieuw hapt. Hij is dan ook onrustig en ik denkt omdat ze nog zo klein zijn dat het veel energie kost en daarom in slaap vallen. 
Heb je ook dat je hem vaker aan moet leggen? Ik dacht zelf het probleem op te lossen door te kolven en flesje te geven maar dan drinkt hij ook 50/60ml per keer ik leg hem dagrlijks soms wel 15x aan. 

Misschien slimmer om hulp in te schakelen van cb of lactatiekundige? Op websites als lalecheleague.nl of borstvoeding.com staat veel info, werd mij geadviseerd door de kraamzorg. Tips die ik heb gekregen: over het wangetje strijken, handje/voetje masseren, oogcontact maken met je kindje. Bij het wisselen van borst verschonen ipv aan het begin of eind van voeding. En even mijn borst bewegen is hier vaak genoeg motivatie om door te drinken. Tussendoor een boertje laten.

Bij ons is het Vordens an de borst de eerste 3.5-4 weken moeizaam gegaan. Een lastige eerste week in het ziekenhuis met allerlei trucjes: tepelhoedje, bv, afkolven, fingerfeeding, flesje. Hierdoor ging het de volgende 2,5 week moeizaam met overgaan op volledige bv. Moeizaam aanhappen, frustraties bij moeder en kind, weinig aankomen. 
Gelukkig heeft de vk, lactatiekundige, consultatiebureau en mijn partner me flink gesteund en stimuleerde waardoor ik volhield. Na 3,5 weken ging het steeds beter en nu na 8 weken loopt het super. Geen tips dus maar wel een schouderklopje aan jou om toch vol te houden. Het heeft tijd nodig.  

Hier hetzelfde. Ze heeft weinig geduld om goed aan te happen en begint dan snel te huilen. Ze was nog geen 3kg bij de geboorte en door een kort tongriempje hapte ze verkeerd, 2 dagen later is deze pas gekliefd. Daardoor waren mijn tepels al stuk en erg gevoelig. Dus hebben een tijdje een tepelhoedje gebruikt en met een slangetje bijgevoed. 
We blijven het gewoon proberen en vandaag hapte ze 1 voeding hardstikke goed aan. Wel is ze na 1 borst al wel zo'n beetje klaar. Ook valt ze snel in slaap. Wij verschonen ook tussendoor, koppelen af of laten een boertje. Ze is inmiddels 16 dagen oud. We hebben eerst bijgevoed met kv, dit voor een dag of 4. Daarna was er voldoende productie om het met afgekolfde melk op te lossen.
Ik kolf 's avonds en 's nachts. Soms ook 's ochtends, zij krijgt dan een flesje gekolfde melk (85ml). Voor de rest leg ik aan. Soms heeft ze aan het einde van de middag een flesje nodig om het tekort aan te vullen.
Wij blijven proberen en gebruiken nu de medela calma speen in de hoop dat er zo minder verwarring is. Ik heb goede hoop dat het steeds beter zal gaan.
Ik wil 's nachts ook gaan borstvoeden om mijn partner te ontlasten. Die maakt nu de kolfbenodigdheden schoon en geeft de kleine de fles. Hij gaat volgende week weer aan het werk dus dan zou het handig zijn als het kolven in de nacht wegvalt. Zo krijgt hij meer slaap.
Moet zeggen dat de kleine heel veel en lang slaapt. Dus hoef niet heel erg vaak aan te leggen maar vind dat 1 voeding aardig lang duurt. 's nachts komt ze maar 1 keer. Maar we maken haar ook wel een beetje wakker daarvoor. Ze heeft 1 keer doorgeslapen maar toen werd ik kletsnat wakker. (borstvoeding lekte er uit) Dat was met zulke gespannen borsten niet echt prettig. Nu zorgen we dat ze 's nachts ook drinkt.
Ze was in de kraamweek alweer op geboortegewicht en was met 2 weken al 440gr zwaarder dan bij de geboorte. Ze groeit gelukkig wel goed.
Ik zou zeggen probeer vol te houden! Hoewel dat misschien makkelijker gezegd dan gedaan is. Ik zat er zelf eergisteren even helemaal doorheen. Omdat het gewoonweg frustrerend is dat iets als aanleggen niet makkelijk verloopt. Je geeft jezelf makkelijk de schuld. Ik heb grote borsten en vind het lastig een goede positie te vinden. Zowel voor haar als mij. Mijn man is gelukkig erg ondersteunend. 

Je kan een lactatiekundige bellen. Die kan zo goed helpen. Ik heb 5 weken lopen klooien en zou willen dat ik eerder iemand had gebeld.. na 1 consult thuis geen problemen meer gehad. 
Een tip om hem te stimuleren om te drinken is om borstcompressies met de hand te doen. Dus als hij heeft aangehapt en dreigt in slaap te vallen of gefrusteers te raken neem je je borst in de hand. Vingers richting je oksels, duim aan de andere zijde en dan een knijpbeweging maken. Hierdoor komt melk in zijn mondje en zal hij willen slikken en waarschijnlijk weer door drinken. Dat helpt hier heel goed! 

Doe hier idd ook borstcompressie en heb hiervoor video's bekeken. Dat helpt wel, dan drinkt ze langer door.
Toch is voor ons het belangrijkste dat ze gewoon goed aanhapt. Doet ze dat niet dan drinkt ze zonder enig enthousiasme. Dus soms kost dat wel moeite en lukt het gewoonweg niet. Maar soms gaat het ook gewoon goed dan merk je echt wel verschil. Volhouden en niet opgeven is hier het keyword. 

Terug
Bovenaan