Baby elke ochtend om 5u wakker

<p>Hi!</p><p>Zoals de titel al luidt: onze zoon van bijna 9 maanden is iedere ochtend om 5 uur (klaar)wakker. Dit feestje begon zo’n 7 a 8 weken geleden. Online heb ik al veel gelezen over eventuele oorzaken en oplossingen, maar helaas nog geen succes. Iemand de gouden tip?</p><p>Zijn dag ziet er ongeveer zo uit: <br />05:00 – wakker; soms valt hij weer half in slaap als we zn speen in doen, maar hij kan ook een uur wakker liggen en gaan rommelen in bed zonder huilen.<br />06:00 – uit bed en ontbijt (200ml + 1 boterham met beleg)<br />08:00 tot 09:30 – slaapje<br />10:00 – fruit<br />11:00 tot 12:00 – slaapje<br />12:00 – lunch (200 ml + 1 a 2 broodjes met beleg)<br />14:00 tot 15:30 – slaapje<br />15:30 – tussendoortje (2 craccotes)<br />17:15 – avondeten 18:15 – fles (200ml)<br />18:30 naar bed (hij slaapt vrijwel direct)</p><p>Hij is echt een goede slaper, wordt altijd wakker in bed gelegd na vermoeidheidssignalen, de kamer is donker, er is weinig geluid… Aangezien mijn vriend en ik beide werken, gaan we ook altijd vroeg uit bed. Onze zoon hoeft dus echt niet tot 7/8 te slapen, maar 6 zou al heel erg fijn zijn! Dus alle tips zijn welkom!</p><p>Gr Julia</p>

Je kindje slaapt nu zo'n 4 uur per dag. Misschien kun je bij 9 maanden werken naar 2 slaapjes. 

Ik heb mij laten vertellen als je een kindje voor 09:00 in de ochtend naar bed doet dit in de hand kan werken dat ze vroeg wakker worden ivm dat het lichaam het registreerde als verlening van de nacht. Misschien kun je kijken of je van 9-10:30 en 14:00-15:30 een slaapje kunt krijgen en dan iets later de fles rond 18:45 en 19:00 slapen. Meestal slapen ze zo'n 11-12 uur op deze leeftijd. 
Is het wel donker genoeg in de kamer? 
Misschien veel fluitende vogels? 
Helpt een klein flesje om door te slapen daarna?
Wij houden altijd een tijdstip in ons hoofd aan daarvoor halen we haar er niet uit en wordt er niet gevoed. Heel zelden is dat een probleem maar eigenlijk nooit. Vaak ligt ze dan wel nog eventjes te wachten, maar zonder traantjes. Schijnt dan belangrijk te zijn consequent te zijn om aan dat tijdstip te houden.
Ieder z'n ding! Wie weet zitten er tips bij!

Mijn zoontje is 7 maanden en zijn ritme is tot aan het slaapje om 11 uur gelijk. Hij gaat dan meestal pas om 12. 30 slapen. Misschien kun je ook proberen er wat langer tussen te laten? Ik laat er nu 2,5 tot 3 uur tussen. Begin is met een kwartier of half uur langer rekken. Ik denk inderdaad ook dat hij overdag 'teveel' uren maakt waardoor hij S'ochtends om 5 uur al uitgeslapen is.

Succes! 

Wat Anemoontje zegt denk ik ook. 
proberen de eerste ochtendslaap te rekken totdat je uiteindelijk bij 9:00 uitkomt. 
Wellicht kun je proberen om hem tot 6:30 te laten liggen? 
En je zou ook nog kunnen proberen om hem maximaal 45-60 min te laten slapen in de ochtend. 

Snuggles and Dreams is een slaapcoach en heeft veel gratis tips op haar Instagram. Daarnaast verkoopt ze ook slaapgidsen voor vroege vogels. 

Wij hebben ook een van haar slaapgidsen gekocht en onze extreem slechte slaper is veranderd naar een goede slaper. 
Nog steeds worstelen we soms, maar lang niet zo erg meer als voorheen. 

Succes!!

Wat eet en slaapt hij veel zeg! 18.30 uur is ook wel erg vroeg om naar bed te gaan. Aangezien hij vroeg wakker is, is het ook logisch dat hij vroeg naar bed gaat. Ik zou gaan naar 1 slaapje in de ochtend, langer slaapje in de middag en eventueel nog ergens een korter slaapje. Rond 19.00/19.30 uur naar bed 

Wij hebben dit ook periodes gehad met onze dochters en nog steeds zijn er dagen dat het 5.45/6.00 is hoor, tot 7.00 slapen gebeurt hier 1x per maand denk ik..
Maar wat de meesten al zeggen, met 9 maanden moeten ze het wel kunnen redden op 2 slaapjes per dag. De meeste kindjes gaan met 7 maanden wel echt over naar 2 slaapjes. 
Ik rekte dat eerste slaapje ook echt tot 9.00. Dan sliep mn dochter vaak van 9.00-10.30/11.00 en dan in de middag weer van 14.00-15.30 ongeveer. Ik ging vaak om 8.00 boodschappen doen of wandelen en zo kon ik het tot 9.00 rekken. 
En in de avond gaan ze hier nooit eerder dan 19.00/19.30 naar bed. Dan is het dus alsnog vaak vroeg dag, maar ik begrijp wel dat als je kindje om 18.30 al slaapt, hij om 5.00 wel uitgeslapen is... 

Wel grappig wat CVB zegt bij ons werkt dat niet zo. 18:30 naar bed is 06:30 wakker en 19:00 naar bed is 07:00 wakker en later naar bed brengen werkt juist vroege ochtend in de hand. Zo zie je maar alle kindjes zijn anders!

Terug
Bovenaan