Baby en hond

Hoi,

Zijn er meer mensen hier die ook naast de kleine nog een hond hebben en hoe doen zij dat?

Allereerst moet ik wel even zeggen dat onze hond (een witte herder)
een schat van een beest is, maar wel met een gebruiksaanwijzing. Vreemde moet hij niets van hebben( als hij je kent is het een poepie) Hij blafte naar alles wat voorbij komt( uit angst), maar daar hebben we voordat ik zwanger werd op getraint en is een stuk verbeterd. Alleen rende en gillende kinderen, joggers en mensen die echt naar hem toe komen blijven een probleem. Met de wagen is dat echt super lastig! Dominante reuen is helemaal erg, dan gaat hij echt uit zijn stekker en moet ik ervoor zorgen dat de wagen uit de buurt is, want hij gaat er dwars door heen.
 We hadden hem ook getraint op alleen thuis blijven ( kon hij niet na verhuizing) en ook dat ging heel goed, totdat mijn dochtertje kwam.

Al met al, tot nu toe reageert hij goed op haar. Nu wisten we al, dat hij met kinderen die hij kent super goed is. Toch zijn we van mening dat je de hond altijd in de gaten moet houden bij een baby of een kind. Nu moet ik eerlijk zeggen dat het me best zwaar valt. Ze gaat zich nu door de box bewegen en komt dus dicht bij de spijlen om zo met haar grijpgrage handjes de hond te pakken. Nog niet gebeurt, maar zit er aan te komen. Ze zit bijvoorbeeld ook graag in de wipstoel, daar moet je helemaal met je neus bovenop zitten, want de hond kan dan heel makkelijk bij haar, wat dus betekent als ik naar de wc moet, ik mijn dochter meeneem ect....En nu kruipt ze nog niet eens.....
Nog meer mensen met een hond? Hoe doen jullie dat? Of zowieso advies?

groetjes Marit

Hoi Marit,

wij hebben ook een hond, kruising tussen mechelaar en bennersennen.
Ze is een vrouwtje.
Het gaat super tussen Dylano en haar!!
Als Dylano niest, is ze er gelijk bij, dat vind ze raar.
Ik zelf voorzie geen problemen, maar met een hond weet je het idd nooit!
Heb je een bench voor je hond??
Mocht je even ergens naartoe gaan, de wc bijv. kun je de hond erin doen.
Als Dylano op het speelkleed ligt, is Jazzy (hond), gwn los.
Ze is heel voorzichtig, maar ga ik buiten roken, doe ik haar in de bench, zekere voor het onzekere.
Verder moet je je hond er echt goed bij betrekken, ivm jaloers worden, (maar dit wist je waarschijnlijk al).
Waarschijnlijk komen er nog wel meer tips.
Hier nog een paar leuke foto's van ze!

Groetjes Debby.

Hoi hoi,

Ik heb geen hond maar 2 katten. Een van de katten vind de kleine maar niets en kijkt er eigenlijk ook niet naar om. Maar de andere kat vind   het geweldig, allemaal die bewegende dingetjes, met als resultaat dat de kleine eigenlijk maar weinig in de box speelt, alleen als ik erbij kan zitten.De wipper is ook al zoiets, er hangen hier speeltjes aan de wipper die bewegen dus. Ik zit dus constant de katten in de gaten te houden, ik moet ook de kleine mee nemen naar de wc (dacht trouwens dat ik de enige was die dat deed) Zo is hij trouwens wel goed gewend aan slapen in zijn bedje. Maar ik vind het dus ook een probleem, ik kan de katten ook neit buiten zetten want dan raken ze helemaal van stuur en staan ze als een dolle tegen het kattenluik te bonken.

Ik ben blij als de kleine wat weerbaarder is (nu 11 weken) zodat hij in ieder geval de katten kan weg duwen.

Veel succes kerstwondertje

Je had natuurlijk meteen ermee moeten beginnen maar de baby moet zo normaal mogelijk zijn.

Ik heb onze honden meteen aan de maxi cosi met baby erin laten ruiken en dean helemaal onder laten likken (uiteraard wel schoongemaakt erna haha)

Onze hond apporteerd de luiers totdat ik bij de emmer sta en dan geeft ie hem aan mij om erin te gooien (kortom ik betrek de honden enorm bij onze beeb) ze mogen ook (onder begeleiding) in zijn kamer komen en als ik onze dean een schone luier geef dan neem ik ze mee en klets ik me hun net zo hard als met dean.

Savonds op de bank knuffel ik lekker met ze en dan gaan we "samen" de baby halen en mogen ze erbij zitten en gaan we hem ook samen weer terugbrengen.

Training (gedragstraining dan ik bedoel geen kynologen cluppie) kan je een stuk verder helpen, witte herders moet je zoiezo bezig houden en een taak geven in de familie die zijn veel te slim om alleen maar als "huishond" gehouden te worden.

Ga lekker sporten met hem of haar, geef hem of haar wat te doen ipv maar een saaie huishond te wezen elke dag minimaal uur wandelen of lekker buiten in de ren.

Die van ons krijgt momenteel ook te weinig prikkels (echt een werkhondje een sheltie) mensen kiezen vaak een hond op uiterlijk ipv karakter en doen er dan vervolgens te weinig mee. (is geen kritiek maar een algemene opvatting waar ik zelf ook schuldig aan ben)

Als je dan gedrags training gaat doen kan je ook een bench introduceren dat kan dan als hulpmiddel (geen wegstopmiddel)   gebruikt worden, het kan ook ZIJN/HAAR veilige plekje worden (dus veilig uit de handen van jullie kindje) want geloof me er worden heel wat meer honden pijn gedaan door kids als andersom, honden hebben ook HUN plekje nodig.

En doe vooral niet panisch of houd de hond weg (of ga angstig zitten doen) doe lekker relax of die baby de normaalste (lees SAAISTE) ding ter wereld is en geef je hond zeker in het begin als je samen zit NET iets meer of evenveel aandacht als de kleine, zeker witte herders kunnen een taak best aan (geef hem een rugzakje als je gaat wandelen met de babyspullen erin bv) het klinkt misschien raar maar het zijn echte werkdieren en vinden een taak geweldig!

Hoi,

Allereerst bedankt voor de reacties en tips.

Ik moet denk ik wel even verduidelijken, dat het net leek alsof de hond niet bij de kleine mag, maar dat is niet het geval( inderdaad ivm jaloezie ect) Hij mag er absoluut bij en likt haar ook regelmatig af( inderdaad even schoonmaken achteraf.....hihi) Ook probeer ik hem zoveel mogelijk erbij te betrekken, al denk ik inderdaad  dat het nog beter zal zijn om hem een taak te geven met betrekking tot de kleine, dus dat ga ik zeker doen!!!!
(Qua beweging en uitlaten komt hij niets te kort, minimaal anderhalf uur per dag)

Het gaat er meer om dat wij vinden dat hij niet bij haar mag zonder toezicht van ons, dus als wij in een andere kamer zijn bijvoorbeeld. Niet dat de hond vals is of wat dan ook, maar omdat een kind inderdaad een kind is, dus de hond pijn kan doen zonder dat te beseffen en de hond reageert dan op zijn manier. Het valt me best zwaar om dus elke keer als ik door het huis banjer haar mee te nemen. Bijvoorbeeld; Ik bedacht me dat ik nog wat moest pakken van boven, dus loop naar de trap en bedenk me opeens dat dat niet gaat. Maar goed, een ramp is het ook weer niet!

In ieder geval ga ik wat leuke taken voor de hond bedenken met betrekking tot de kleine en misschien een gedragstherapeut( daar zijn we al eens geweest met hem) voor de rest.

groetjes

hoi hoi

ik ben zelf opgegroeit met een witte herder, me ouders hadden hem gekocht als pup toen ik nog baby was. en ik moet zeggen dat hij echt mijn beste maatje was ik mocht echt alles bij hem. ik was 14 toen hij dood ging!

dus ook mijn mening betrek je hond zoveel mogelijk bij de kleine maar zorg altijd dat het veilig blijf.

groetjes mama van djesslyn 11-06-07

Hallo,

Ik heb 2 kinderen (dochter van bijna 4 en zoontje van 8 weken) en 2 honden(een kruising border collie Morgan en een schapendoes Messy, ook 'werkhonden' dus).
Toen ik zwanger was van mijn dochter heb een stuk op tv gezien (met een hondenpsycholoog) wat ik altijd heb onthouden en eigenlijk ook wel logisch vind. Honden en jonge kinderen spreken elkaars taal niet: bijvoorbeeld een hond gaat grommen om te waarschuwen dat een kind niet dichterbij komt en een kind denkt dan 'oh wat leuk er komt geluid uit' en wil juist naar de hond toe. Je zal er dus bij moeten zijn als ouder/ baas om te 'vertalen'.
Daarnaast is het voor een hond erg belangrijk om echt zijn eigen plek te hebben, bijv. mand of bench (zeker als een kindje gaat kruipen). Een kindje mag daar dus ook niet mag komen/ spelen omdat dat de veilige plek voor de hond is. Onze honden hebben een groot kussen in de kamer en daar mag mijn dochter ( en andere kindjes die op visite zijn) dus ook niet komen. Ik merk dat als ze het te druk vinden dat ze dan lekker op hun kussen gaan liggen.
Ik laat ook nooit de honden alleen met de baby, maar ik neem soms ook heel bewust de honden mee (bijvoorbeeld naar boven om de was te doen) als mijn zoontje in de box ligt, anders ben je inderdaad de hele dag met de baby aan het sjouwen. De honden vinden het heerlijk om even mee te gaan, is een stukje extra aandacht wat ik ze kan geven.

Ik hoop dat je iets hebt aan de tips.

Mijn honden hebben eigenlijk allebei nog amper gerageerd op mijn zoontje. Ze hebben even gesnuffeld toen hij voor het eerst naar beneden kwam maar daarna hebben ze niet meer naar hem omgekeken. Toen mijn dochter geboren werd had ik alleen Mor en toen heeft hij ook amper gereageerd op de baby. Hij is het pas interessant gaan vinden toen mijn dochter ging eten in het kinderstoeltje, want ja dan wordt er ook geknoeid :).

Groetjes Aerynsmom

hi

wij hebben een franse bulldog van 3 jaar. we hebben haar gelijk bij djaimy gelaten en ze heeft hem idd helemaal gelikt. en nu als djaimy in de box ligt taalt ze er niet naar maar als hij op de grond ligt te spelen op een kleed gaat ze erbij liggen zodat de katten er niet in de buurt kunnen komen dan gaat ze er voor staan. en als djaimy begint te huilen dan gaat ze hem likken en wordt het krijsen dan komt ze me halen zo van kom nu. maar idd ik laat ze niet alleen samen en als ik naar de wc ga en djiamy ligt in de box dan neem ik niet djaimy mee (wc is niet zo groot en het halletje ook niet) maar neem dan dus de hond en de kat mee haha.

maar het gaat eigenlijk heel goed hadden we niet gedacht want dana is van jongs af aan erg jaloerse hond geweest maar met djaimy is ze erg bezorgdt haast een moedertje

groetjes angela

Terug
Bovenaan