baby en zelf nog thuis wonend

Hallo mama's,

ik ben een mama van 21 jaar ik heb een zoontje van 6 maand en mijn relatie is STOP!. Ik woon nog thuis samen met me moeder.
mijn moeder kan / mag niet meer werken ze leeft van de bijstand enzo. Maar nu werk ik en ik verdien gemiddeld 900 euro en omdat ik alleen staand ben krijg ik nog geld van de belasting voor mijn zoontje.
Nu ; ik werk ik verdien dus rond 900 euro en ik moet huur,gas en licht en bodschappen ingerkend 700 euro betalen. ben ik nu de enige die dit BELACHELIJK VEEL VIND? nu komt er weer een nieuwe maand en ik heb echt geen zin meer om zo veel te gaan betalen. ik wil oook zo snel mogelijk alleen gaan wonen samen met me kind. Ik heb geen rust ! op me werk niet bij mijn moeder niet nergens ..
ik wil gerust betalen maar geen 700 euro ik heb me eigen rekeningen ook die ik zelf moet betalen en 12 euro op een maand om te sparen ga me niet lukken... me moeder zeg dat ik zo veel moet betalen omdat ze geen uitkering en huurtoeslag krijg.. ik heb al op internet zitten zoeken maar ik vind er weinig over...

Ik heb zelf bijna mijn 3de loonstrook en heb al een iets of wat bedrag op mijn spaar rekening maar daar heb ik een nieuwe bank voor van Morres. dus zo veel is dat ook niet. maar ik word echt niet goed hier!

SORRY VOOR MIJN GEKLAAG maar ik zit daar al 6 maand mee eigenlijk daar voor al maar nu begin het echt op me zenuwen te werken...

wie heeft hier nog last van of heeft mijn situatie ook meegemaakt?
tips en advies om er mee te leven zijn WELKOM!!

Groetjes..

Hoi, vervelend voor je! 
Sowieso lastig dat je met je zoontje nog bij je moeder moet wonen. Huurt zij haar huis? Zo ja: voor hoe veel? Wat voor deel van het huis is van jou? Kookt je moeder en koopt zij de boodschappen of koop jij het ook wel eens? Als jullie beide boodschappen doen dan zou ik dat geld niet bij de huur in doen.
past je moeder op als je werkt? Dan zou je daar wel weer wat voor kunnen betalen.
Waarom mag je moeder niet meer werken? Krijgt ze geen ww uitkering meer?
In ieder geval moesten de meeste leeftijdsgenoten die ik ken die bij hun ouders wonen zo'n 250 euro betalen. Of het bedrag wat ouders niet meer kregen van de kinderbijslag na hun 18e. Dat is wat ik redelijk zou vinden. En dan zelf de luiers en het eten voor je zoontje betalen. 
Ik ben benieuwd hoe je moeder het gaat doen als jij uit huis gaat. Heeft ze dan wel recht op huurtoeslag? Dan zou het eventueel redelijk zijn om die 200 euro huurtoeslag nog te vragen aan jou. (Al zou ik dat zelf niet doen). Dus dan zou je uitkomen op een leefgeld van zo'n 450 euro. 
Maar ik moet zeggen, dat ik dat nog niet heb mee gemaakt, zo veel kosten.. Sta je wel ingeschreven bij een woningbouwvereniging?
Succes! Ik hoop dat je snel een eigen plekje vindt! 

Ik woonde ook thuis toen ik mijn zoontje kreeg op mijn 16de nu tien jaar geleden. Ookal had ik geen ouders in de bijstand en ik heb hun nooit geld hoeven betalen. Maar heb wel gehoord dat als je in de bijstand zit iedereen die in huis woont wordt mee gerekend. Ik denk wel dat als jij met 900 euro en een kind een eigen huisje wilt dat dat erg krap wordt je krijgt wel huursubsidie en veel kindgebondenbudget ik kreeg toen der tijd omdat mijn vriend toen waren we nog niet getrouwd ook nog bij zijn ouders woonde kreeg ik bijna 400 euro kindgebondenbudget. Wij hebben toen der tijd wel 8 jaar moeten wachten op een huis. Ben je wel ingeschreven?

Als je moeder in de bijstand zit wordt er gekort als een van andere inwonende gezinsleden werkt. Mijn vader heeft daar ook last van toen mijn zusje weer kwam inwonen. Zo heeft hij geen recht meer op huurtoeslag.
Bedenk wel dat als je op jezelf woont je nog altijd die kosten hebt. Je krijgt inderdaad huurtoeslag ed. Maar houdt er rekening mee dat je nog steeds veel kwijt bent. Je kunt bij de belastingdienst toeslagen berekenen waar je recht op hebt, verder moet je water, gas en licht uitrekenen want die zit meestal niet bij de huur bij. In ieder geval heel veel succes. 

700 euro op een inkomen van 900 euro is inderdaad heel veel.
wel is het dus zo dat je moeder inderdaad gekort word omdat jij geld verdiend en daar in geschreven staat..
het is dus niet zo gek dat ze verwacht dat je mee betaald aan waar zij in gekort word..
nu is 700 wel heel veel geld op wat je verdiend.
wat zegt je moeder hier dan over? 

Ja mijn moeder zit in de bijstand.. & echt niet eerlijk dat mijn moeder door mij niks meer krijg. Maar op deze manier krijgen wij ook ruzie.. mijn moeder past op als ik moet werken zij doe dan boodschappen maar ik koop Alles voor mijn zoontje luiers eten kleren, .... vind het echt moeilijk.. && ik wil zo graag weg op me zelf gaan wonen en ik weet het dat is echt onwijs duur maar ik kan het niet meer aan...

groetjess

Sta je ingeschreven bij een woningbouwvereniging? 

Kan je proberen urgentie aan te vragen? (Krijg je waarschijnlijk niet, maar valt wel te proberen) 

weet je hoe veel je moeder achteruit is gegaan doordat jij nu thuis woont? Ik lees het alsof je eerst bij je ex hebt gewoond? 

Wat zegt je moeder ervan dat je nu zo weinig te besteden hebt? Hoe kwam zij op een bedrag van 700?

Ik woon via sociale huur en dat is niet duurder dan 700 euro hoor. Ik had een studio waar ik maandelijks in totaal 500 euro aan kwijt was (ik kreeg huurtoeslag). Hoe lang sta jij ingeschreven als je dus ingeschreven staat? Hoe werkt jouw coöperatie? (Reageer-punten, inschrijftijd/loting) en hoe zijn je kansen op dit moment?

Lief dat je moeder oppast. Dan kan je daar op 'besparen'. 

Waarom kan je moeder niet werken? Mag ze helemaal niks doen?

Ik vind het trouwens van de zotte dat je moeder geen huurtoeslag krijgt omdat er 900 euro per maand binnen komt op een gezin van 3. Ik kreeg wel huurtoeslag toen ik 1200 verdiende met fulltime werken met een gezin van 2. Maar goed, zo werkt het en daar heb je het helaas mee te doen.

Betaalt je ex alimentatie voor jullie zoon?

succes

Ik probeer trouwens even mee te kijken. Ben jij toeslagpartner of medebewoner van je moeder? Je kan even de belastingtelefoon bellen om hier duidelijkheid in te krijgen. 
Als je medebewoner bent mag je voor de huurtoeslag namelijk nog 4788 van jouw jaarlijkse inkomen aftrekken. Dus dan zou je uit komen op een gezamenlijk jaarinkomen van als toeslagpartner 10800+ 13149,36= 23949,36 of als medebewoner 6012+ ''=19161,36. Dat komt nog lang niet tot de 30150 euro per jaar grens. Ik zou dit nog wel even goed uitzoeken! 
je kan huurtoeslag krijgen tot een huur van 710 euro per maand. Betaal jij de hele rekenhuur nu? Wat is jullie huur? Als dit meer is dan 710 euro zou je moeder sowieso geen huurtoeslag krijgen en dan mag ze jou er natuurlijk niet de schuld van geven. 
als jij straks alleen gaat wonen is er ook weer een speciale regeling voor huurtoeslag voor mensen van jonger dan 23 met een kind. Kijk die ook even na. 

Terug
Bovenaan