Baby in een ritme

M'n zoontje (4 maanden) slaapt s nachts slecht: elke keer 2-3 uur en wordt dan wakker. Meestal voed ik hem weer in slaap (maar waarschijnlijk heeft hij niet elke keer honger). In slaap troosten lukt vaak niet.
Overdag gingen de slaapjes goed, die deed ik altijd in de kinderwagen of draagdoek.

Ik heb nu het boek Baby in een Droomritme, en ben nu de adviezen daaruit aan het volgen. Zo slaapt hij nu overdag z'n slaapjes ook in z'n bedje, maar die zijn dan een stuk korter (45 min in plaats van 2 uur of 1.5 uur). Ik denk dat het te licht op de kamer is, de kinderwagen deed ik altijd een dekentje overheen als gordijntje.

Gaat hij meer wennen aan dat het wat lichter in de slaapkamer is? Of moet ik proberen die nog donkerder te krijgen? (Geen idee hoe, er zijn al 'verduisterende' gordijnen...)

En als hij een hazenslaapje heeft gehad, moet ik dan proberen hem weer verder te laten slapen? Dat is nog niet gelukt... Ik vind het best lastig allemaal.
En volgens het schema niet meer op verzoek voeden, maar elke keer als hij wakker wordt. Maar dat betekent nu elke 2 uur voeden omdat hij alleen maar kort slaapt... Toch terug naar op verzoek voeden of eerst dit ritme een paar dagen volhouden?

Poeeeh lastige tijd hè? Ik heb volgens mij exact rond die periode hetzelfde boek gekocht :) Mijn dochter was sowieso niet zo'n beste slaper en rond de 4 maanden is er een slaapregressie, en man o man, dat hebben we gemerkt. Ik was ook opzoek naar meer houvast en structuur vooral omdat je het gewoon graag goed wilt doen voor je ukkie, maar echt, ze zijn allemaal uniek :) Ik ga je wat tips geven wat voor mij goed heeft gewerkt, maar dat zegt niet zoveel over wat het bij jullie doet. Zou zeggen, neem ervan op wat je aanspreekt en het andere kan je vergeten ;) 
- met 4 maanden zijn wij overdag ook begonnen met slaapjes in haar eigen bed (hiervoor sliep ze alleen bij ons). Begonnen met het slaapje dat ze het makkelijkst deed. Ik voedde haar altijd in slaap, en legde haar slapend weg. Dit heb ik tot een jaar ongeveer zo gedaan. 
- werd ze wakker na 1 cyclus, dan probeerde ik met sussen in bed of ze er nog een 2e ronde aan wilde plakken. Deed ze dit na c.a. 10 minuten proberen niet dan nam ik haar eruit. 
- wij hebben heel erg gelet op wakkertijden, volgens mij 90 minuten op die leeftijd. Soms ging ze wel eerder slapen, later niet. Dan was het ellende. 
- 's nachts heeft onze dochter echt heeeeel lang niet langer dan 2 uur achter elkaar geslapen. Ze dronk dan dus ook elke 2 uur wat eigenlijk in de ontwikkeling van de baby heel normaal is. Sommige kindjes hebben het niet nodig, andere wel. Eraan toegeven heeft voor mij echt het beste geholpen, want je doet niks verkeerd als je kindje veel wakker wordt 's nachts :) 
- pas rond 1 jaar ben ik begonnen met voedingen weigeren, en nu slaapt ze blokken van 5 à 6 uur. Het komt dus ooit echt goed :) 

PS: wij sliepen (en slapen nog steeds) samen, dat maakte het vele voeden 's nachts wel makkelijk. Elke nacht om de 2 uur mijn bed uit zou ik verschrikkelijk hebben gevonden! 

Nou hebben wij inderdaad een exemplaar dat niet zo makkelijk slaapt als een boel andere kindjes die ik ken, maar qua ontwikkeling is dit eigenlijk helemaal niet zo gek. Ook niet zo wenselijk, maar dus ook niet vreemd ;) 

Ach ik heb die eerste maanden ook zo lopen emmeren met slaapjes en voedingen. Omdat ze inderdaad pas vanaf 3/4 maanden een slaapje in haar bedje deed. En dat was ook maar 45 min. En alle boekjes zeiden dat het langer moest zijn, en dat ik voedingsschema's moest volgen. Hetzij na elk slaapje, hetzij elke 3 uur. 
Nou ik kan je zeggen.... fuck de boekjes, want dat paste echt niet bij mijn kind. En ik heb veel topics op fora door zitten pluizen destijds naar tips. Er zijn zoveel kindjes waarbij dat robotschema niet werkt. De tip die hier uiteindelijk werkte?? Laat los!

Ik ben niet meer gaan sussen als ze na 45 min wakker werd. Dat was een grote krijspartij, en na een uur viel ze dan uitgeput nog eens in slaap. En ik werd bloed nerveus van over een krijsende baby gebogen staan die toch echt wat anders vroeg dan dat boek zei. 
Na 45 min haalde ik haar vrolijk uit bed en gingen we weer een rondje wakker doen. Wat werd ze daar vrolijk van! De vermoeidheid trok weg, wakkertijd groeide (wij zaten door het vele huilen met 4 maanden nog op 45 min tot een uur). Ze sliep dan wel wat vaker op een dag. Een keer of 4 a 5. 

Ook ben ik gewoon gaan voeden wanneer ze piepte om voeding. Elke wakkertijd wel een keer, want mijn dame hield niet van grote flessen en lange tussenpozen. 

En met iets meer dan 4 maanden lukten alle dagslaapjes in haar bedje. Steeds 45 min. Vaak ging ik ook wel 1 slaapje wandelen. 
Ze ging toen ook voor het eerst naar de opvang. En mijn vrolijke baby die meer energie kreeg was zo onder de indruk van alle kindjes en de nieuwe omgeving, dat ze weer wat later naar bed wilde. Ze sliep daar haar eerste 1,5 uur slaapjes. Dit was ook toen de 4 maanden slaapregressie achter de rug was en veel kindjes cycli leren koppelen, gewoon zonder moeite uit zichzelf. 

Met 5 maanden zat ze gewoon uit zichzelf in een fijn 3 slaapjesritme van 45/1,5 uur/45. Ook thuis. Heb ik niks voor hoeven oefenen, sussen of doen. Ze werd een strak ritme baby, maar wel haar ritme. 
Die ervaring heb ik sindsdien elke keer. Als ze rommelde met slapen, of flessen, dan ging ik me er vooral niet mee bemoeien, en volgde ik gewoon haar. Dan kwamen we vaak binnen 2 weken uit op haar nieuwe ritme, haar ritme. Babies houden van ritme, maar het is niet altijd dat robotritme uit de boekjes. 

's nachts is ze nog tot 5 maanden voor 3 voedingen gekomen, en daarna nog een maandje 23 uur en nacht. En tussen 6-8 maanden alleen 23 uur. Sindsdien incidenteel een klein flesje. Ze is nu 1,5 en dat doen we nog steeds. Als ze echt slecht slaapt, dan slapen we sneller weer verder als we daaraan toegeven. kennelijk biedt het toch iets dat ze verlangt. En doorslapen is nog steeds lang niet altijd. Ook zonder honger hebben we nachten dat ze van 12 tot 3 wakker is, of elk van de klok wakker wordt. Maar sinds 8 maanden zijn er wel nachten dat ze doorslaapt, ongeveer de helft. Met slechte periodes ertussen als ze ziek is of grote ontwikkelingen doormaakt ofzo. 
Het is echt niet zo dat alle kindjes vanaf jong al doorslapen. Het is heel gezond en natuurlijk gedrag. Hangt helemaal van het kindje af, dus gewoon toegeven aan wat je denkt dat je kindje nodig heeft.

Mijn kindje was een huilbaby door meer dingen hoor, onder andere een kma, maar boekjes willen volgen ipv mn baby heeft daar zeker niet mee geholpen. 

Ik heb mijn baby met 5 maanden in zijn bedje leren slapen, ik moest van het consultatiebureau inderdaad steeds voeden wanneer hij wakker werd en dat was hier dus ook om de 2 uur voeden... Dat waren steeds kleine beetjes omdat hij natuurlijk geen honger had! Frustrerend voor ons allebei. Na een dag of 10 mee gestopt en gewoon zijn 'schema' aangehouden, hij drinkt elke 4 uur. Veel beter!
Neemt jouw baby het speentje? Dat hielp hier soms wel om een hazeslaapje langer te maken. Nogsteeds eigenlijk (nu 8 maanden). Je moet er dan snel bij zijn, dat hij niet helemaal wakker is. ik geef hem dan snel zn speentje terug, evt white noise/muziekje en dan gaat hij vaak weer liggen. Al is het nog 10 minuutjes extra. Niet altijd hoor en in het begin bijna nooit, maar zijn slaapjes zijn echt steeds langer geworden naarmate hij beter zelf leerde inslapen. Het is een vicieuze cirkel, hoe meer slaap, hoe beter hij slaapt en andersom. Als mijn baby te moe is, slaapt hij slecht helaas.
Ook is het zo dat hij in de ochtend beter slaapt dan in de middag, dus ik zou beginnen met oefenen met het makkelijkste slaapje en niet wanneer hij al overmoe of overstuur is.
4 maanden is inderdaad de slaapregressie, daar komen ze echt overheen :)
Donker op de kamer is wel wenselijk maar denk niet dat het perse daardoor komt dat de slaapjes korter zijn. Mijn baby slaapt op de zij of op de buik en heeft een speendoekje aan zijn speentje, hij vindt het fijn om die bij zijn gezicht te hebben, dat maakt het ook donkerder voor zijn ogen. Misschien kun je ook zo iets zoeken.

Terug
Bovenaan